STANDPLAATS BANGKOK: OVER FACEBOOK EN SWASTIKA’S…

CorFacebook…don’t leave home without it. Sinds dit social netwerk autocrate regeringen omver blaast, heb ik nog nooit zoveel vrienden gehad.

Zeshondervijfendertig, jawel. Het leeuwedeel bestaat uit leerlingen en ex-leerlingen van me voor wie Facebook een soort post-natale baarmoeder is. Een warme omgeving gevuld met zoete vriendschappen, sappige smiley’s en een overdaad aan spelletjes (voor de kids).

Gisteren stuitte ik op het account van een leerling die voor de gein -dat mag ik hopen althans- het swastika logo van de Nazi-partij van Hitler naar zijn profielfoto’s ge-upload had. De knul is veertien en ik ga ervan uit dat hij niet zover is dat hij ‘s morgens zijn tanden staat te poetsen met een gestrekte rechterarm in de lucht.

Als commentaar schreef ik onder het plaatje, “weghalen, in het nieuwe schooljaar leg ik je wel uit waarom”.

Ik keek zojuist nog even en het plaatje staat er nog steeds. Hij zal toch niet druk doende zijn met een strak geregiseerde massa bijeenkomst in Lumpini Park?

Thais weten verdomd weinig over de 2e WO.  Het is een periode in de wereldgeschiedenis die ze gemakshalve maar overslaan in het middelbare school curriculum, niet in de laatste plaats omdat de Thaise regering in 1942 aan de kant stond van de Japanners en dus indirect ook van Hitler

“Een meesterzet”, menen sommige Thaise geschiedkundigen. Door de kant van de Japanners te kiezen is het Thaise volk de Japanse terreur machine bespaard gebleven.

Zit wat in natuurlijk.

Er was ook wel verzet tegen de Japanse bezetter, niet zo goed georganiseerd, wijdverbreid en heldhaftig als het Nederlandse verzet tegen de Duitse bezetter natuurlijk -KUCH-, maar toch, er was verzet.

Na de Japanse overgave koos Thailand wederom eieren voor zijn geld en schaarde zich aan de zijde van de Amerikanen en bleef sinds die tijd een trouwe bondgenoot van Uncle Sam.

Wanneer je erover nadenkt, maakt natuurlijk elk land zich schuldig aan “de kunst van het weglaten” met betrekking tot het geschiedenis curriculum op middelbare scholen.

In Nederland hebben we het nog steeds over de “politionele acties” van 1948, als we het er al over hebben. En dat terwijl de term “smerige koloniale oorlog” toch passender is, naar mijn idee. We noemen de Holocaust toch ook geen “Antwoord op een Vraagstuk”?

Ik ga eens even kijken of ie het plaatje al verwijderd heeft. Zo niet, dan kan ie een paar geschiedenislesjes van me tegemoet zien…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

22 Responses to STANDPLAATS BANGKOK: OVER FACEBOOK EN SWASTIKA’S…

  1. lebonton says:

    nooit geweten, dat de thai aan japanse zijde stonden. ik heb wel de oorlogsgraven van de spoorweg bezocht, ook daar werd mij dit niet helder.

  2. Niet te streng Cor, het is nog een kind. En vergeet niet dat het originele symbool heel oud is en uit India komt. Misschien kun dat ook eens meenemen. Hoe oude symbolen misbruikt worden.

  3. Cor Verhoef says:

    @Antoinette,

    Ik ga hem heus niet voor het vuurpeloton zetten, maar hem wel laten inzien dat zijn swastika, de nazi-versie -zwarte swastika in een witte circel in een rood vierkant- nogal gevoelig ligt. bij veel mensen en niet iets is om luchtig over te doen.

  4. Thailand voerde een pragmatische politiek in oorlogstijd. Eerst verklaarden ze de oorlog aan Frans Indochina, na de val van Frankrijk, en de bezetting van Vietnam door de Japanners. Het doel was het terug veroveren van enkele Cambodjaanse provincies die een tijd bij Thailand gehoord hadden. Die oorlog verliep niet naar wens, vooral omdat de Franse marine de Thaise marine in de pan hakte tijdens de slag bij Koh Chang, maar na Japanse bemiddeling kreeg Thailand toch de beoogde provincies in handen en Thailand richtte een Victory monument op in Bangkok.
    Toen de Jappanners Malaya aanvielen, landden ze ook aan de Thaise kant van de grens waardoor er enkele uren lang oorlog heerste tussen Thailand en Japan, maar de Thaise regering besloot dat het beter was voor het land om de zijde van de Japanners te kiezen, aangezien een oorlog met Japan niet te winnen viel en er van de geallieerden geen steun viel te verwachten. Zo overleefde Thailand redelijk ongeschonden de oorlog al moesten ze na de oorlog natuurlijk de “veroverde” provincies teruggeven aan Frans Cambodja.

    • Cor Verhoef says:

      Paul, schreef jij het bovenstaande? Ik niet althans. Er zijn hier duistere krachten aan het werk.
      Dank voor je aanvulling en verduidelijking.

      • Klopt, ik had inderhaast de verkeerde naam erboven geplakt. Wanneer je een reactie schrijft krijgt ie automatisch de naaam hettriumviraat, maar als je na de reactie geschreven te hebben hem bewerkt, kun je die naam veranderen in je eigen naam.

  5. Rob Alberts says:

    Thailand, onbekend voor mij. Maar wel weer iets geleerd.

  6. Nederland wilde zelf aanvankelijk “neutraal” blijven. Dat werd door de Duitsers op 10/5/1940 van tafel geveegd…..

    • De Nederlandse regering was in de lange aanloop naar de tweede wereldoorlog volledig wereldvreemd en dat werd tijdens de Meidagen van ’40 pijnlijk afgestraft. Zomaar een voorbeeldje: Minister van Oorlog Dijxhoorn verzette zich destijds actief tegen het aanschaffen van tanks. Vandaag de dag zet de Minister van Defensie zich actief in voor het afschaffen van tanks. Er is in den Haag geen ruk veranderd.

    • Cor Verhoef says:

      Ik denk 10 april, nee ik weet ‘t zeker. Achteraf gezien had Hitler beter 1 April kunnen kiezen, dan had ie NL kunnen binnenvallen terwijl het hele volk in een stuip ligt.

  7. Richard says:

    De geschiedenis is niet wat hij is geweest! Wil ik, bij een opdracht ‘vertel iets over een uitvinding die in jou land is gedaan’ gaan uitleggen dat Laurens Janszoon Coster de boekdrukkunst heeft uitgevonden (al was er een vage Duitser waarvan hetzelfde beweerd werd), is er een Duitse klasgenoot me voor en die begint over Gutenberg… Heb het opgezocht, hij lijkt algemeen gelijk te krijgen tegenwoordig. ‘Vroeger’ niet hoor…

    Mocht ook al meemaken dat een Deense medescholierin uitlegt over een typisch Deens gerecht: een soort pannenkoek maar dan veel kleiner en boller, heb je speciale pannen voor met een heleboel kuiltjes erin, ik denk: ik droom dit. Zoek het op, wordt er gezegd dat poffertjes oorspronkelijk uit Frankrijk komen. Wie schrijft dit soort dingen? Wie schrijft de geschiedenis?

    Als we niet uitkijken is binnenkort de coffeeshop de enige Nederlandse bijdrage aan de Westerse beschaving…

    O ja, wat ik eigenlijk wilde zeggen: ik blijf dubbel liggen over de manier waarop je dingen vertelt. Geweldig.

    En als je die leerling van je toch een lesje over geschiedenis en hakenkruizen en zo gaat geven, denk je dat je hem meteen kunt vertellen dat poffertjes uit Nederland komen? Misschien is nog niet alles verloren…

    • Cor Verhoef says:

      De poffertjes worden nu ook al geclaimd door de Fransen? Het moet niet veel gekker worden. Nog even en de Peking-eend komt uit Lille.
      Ik word daar toch wel behoorlijk moe van hoor Richard. Die Fransen met hun wijnen en hun keuken. Het liefst zouden ze de Australische wijngaarden en Chileense wijnvalleien met van MIG’s afkomstige precicie-bombardementen voorgoed uitschakelen. Ze zijn me er toch een partij ziek van, dat andere landen wijnen produceren die, naar verluid -trekt een Chang bier open- minstens zo goed zijn als de o-zo-legendarische Franse slobberprodukten uit de Rhone-delta.

      Geschiedenis. Wat er allemaal geschreven wordt door geschiedkundigen en beweerd wordt door geschiedenisleraren zal allemaal best wel gebaseerd zijn op de waarheid. Gebaseerd. En daar komen we in het schemergebied van feiten en geschiedenis. Zolang de Fransen beweren dat zij de poffertjes hebben uitgevonden, kunnen wij beweren dat Napoleon een neger was van 1 meter zesennegentig. Ja toch?

      • Richard says:

        Daar zeg je wat. En als Napoleon nou eens werkelijk… ? Ohhh, dit maakt een hele nieuwe kijk op de geschiedenis van de afgelopen tweehonderd jaar mogelijk 🙂

  8. Ach, smerige oorlog heet nu vredesmissie. Ik bedoel, er verandert niets

  9. ceeschamuleau says:

    Vedomme Cor, ik probeer je te bellen maar ben je nummer kwijt (justitie heeft mijn telefoon verpatst!) en in de nieuwe versie van Skype zie ik geen nummers meer Jij? Bovendien ben je nooit online. Druk? Kater? Overstroming? Ziek?

    Cees

  10. ceeschamuleau says:

    Beste Cor, je zou me een ontzettend plezier doen om uit te leggen hoe ik onder “Categorien” een rijtje kan maken. Ik ben nu 2,5 uur aan het zoeken, heb ook de Helpoptie gebruikt (lekker makkelijk: de pagina is in het Nederlands, de rest in Engels -voor jou dus geen enkel probleem), kijk er met heel mijn verstand naar maar zie nergens een veldje waarin ik mijn categorien kan typen, laat staan linken met mijn blogs. Abacadabra voor mij maar voor een jonge meester als jij moet het een peule(n)schil zijn, toch? Please Cor.

    Ceesgegroetje

  11. ceeschamuleau says:

    Ik ben d’r uit hoor Cor. Dankzij de hulp van een aantal aardige medebloggers.

    Wat Feesboek betreft, ik heb je advies gevolgd en me er maar ingeschreven om te zeggen dat ik weer onder de levenden ben en ik weer blog. Maar of ik er nog eens ga kijken, kweet nie… Als jongetje wilde ik al niet op foebal omdat iedereen het deed. Twitter, ook zoiets.

    Ceesgegroetje

Leave a Reply

