Woon je in Lapland…

Paul… dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat je dag voorbijgaat zonder dat je een woord hoort of een regel leest over het Nederlandse koningshuis!

Het zou zomaar kunnen dat je met een sneeuwschop een pad naar je voordeur moet banen voordat je je eigen huis binnen  kan gaan, na een dagje van opfrissende sneeuwval. En dat je eenmaal binnen het ijs uit je baard moet kammen, van die dingen.

Na gedane arbeid

Zo, dat doet Jan van Schoffelaar me niet na! Naast de deur kun je nog zien hoe hoog het witgoed opgestapeld lag tegen de voordeur, alvorens ik met schep en schuiver in de weer ging. Zie ook de fiets voor een impressie van de schaal.

Het komt voor dat je ‘s ochtends mild wordt bijgestaan in het ontwaken door het noeste gilde der sneeuwschuivers en dat je ‘s avonds in slaap wordt gewiegd door het verre gebrom van sneeuwmobielen.

Niet dat ik in deze dagen gelegenheid heb om te slapen: Een MOOC vreet vrije tijd… Jawel, lezer(s), deze triumviraatblogger heeft de ijdele moed gehad om zich aan te melden voor niet minder dan twee Massive Open On-line Courses tegelijkertijd! Zijnde werkzaam in het afstandsonderwijs via het Internet was dit een logische, zelfs ietwat verlate stap voor moi.

MOOCs zijn de meest spectaculaire ontwikkeling in het on-line onderwijs van de afgelopen jaren. Een MOOC wordt meestal gratis aangeboden door een universiteit of hogeschool via een on-line platform en met gebruikmaking van zogenaamde cloud-diensten en sociale media als Facebook, Twitter en Google +. Er is geen limiet aan het aantal deelnemers en, aangezien de cursussen gratis zijn, is er veelal een hoge aanvankelijke deelname (in mijn ene MOOC meer dan 150.000 en in de andere meer dan 60.000). Het idee is dat die massa deelnemers grotendeels zichzelf onderwijst (als groepsproces), omdat velen in de groep wel een onderdeel van de lesstof begrijpen en dat aan de anderen kunnen uitdragen. Op die wijze wordt het lesmateriaal op collectieve wijze aangevuld en uitgebreid. Het einddoel is niet in de eerste plaats een diploma, hoewel veel MOOCs wel een soort certificaat aanbieden aan degenen die de cursus afmaken, maar het bewerkstelligen van onderwijs dat voor iedereen vrij toegankelijk is.

Ik ben nog maar net begonnen met die MOOCs, maar het is me nu al duidelijk dat het massale aspect zowel een bijdrage als een uitdaging inhoudt. De gemeenschap van studenten is zo groot dat het onbegonnen werk is om overzicht te houden over de massadiscussies. Input van de docenten is tot nu toe zeer beperkt, de studenten moeten dus bijzonder zelf-gemotiveerd en initiatiefrijk zijn. Medunkt dat het wat dat betreft in deze MOOCs wel goed zit, omdat een groot aantal van de studenten bestaat uit professionelen die zelf werkzaam zijn in het (afstands)onderwijs.

Desondanks is het slagingspercentage in dit soor onderwijs gewoonlijk slechts rond de 10%. Dat zou in een normale HBO cursus, zoals ik die af en toe draai, niet acceptabel zijn, maar door de grote aantallen waarmee gewerkt wordt betekent 10% toch nog een aanzienlijke groep succesvolle studenten, veel meer dan met een traditionele cursus bereikt kan worden.

Ik heb mijn eindoordeel over het MOOC fenomeen nog niet klaar, eerst nog een paar weken flink blokken, maar ik heb al wel mijn ambitie om zelf zo’n cursus te organiseren bijgesteld naar een iets meer bescheiden schaal. Niet opkijken dus als ik u voor de zomer oproep deel te nemen aan mijn LOOC!

This entry was posted in Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Woon je in Lapland…

  1. King Billy says:

    Fraai, blijkbaar breedband in Lapland. Ook zoiets geprobeerd, MIT & University of Michigan, gratis cursus. Geen grap: helaas slechts maximaal 450KB/sec in the middle of a no-where beschermd natuurgebiedje aan de rand van het Ruhr gebied. Einde cursus, geen Hyves, nada de nada, dankzij een NATO http://de.wikipedia.org/wiki/Schill-Kaserne, die in de onmiddelijke omgeving geen straalverbindingen toestaan. Satellietverbinding wordt gestoord door het communicatie knooppunt in die kazerne. ‘Funkloch‘ noemen ze dit hier. Mobieltjes werken nauwelijks.
    Nieuwe kabelaansluiting naar dichtstbijgelegen knooppunt kost €400.000. Kan er eigenlijk wel om lachen. Goed voor de boekenkast.

  2. Heb jij dat nou ook Paul? Ik kan mijn hielen niet lichten of ik moet in Vietnam horen op Uitzending Gemist dat ik niks gemist heb maar dat W.A. van Buren in het vervolg de wc-potten moet laten staan voor zijn broer en neven.

    Ceesgegroetje

  3. @Uwe Majesteit,
    Zeker, de Scandinavische regeringen hebben de Noordse telecombedrijven gedwongen om ook in Lapland goede verbindingen aan te bieden. Daarom is het nu zo dat je zelfs op een bergtop in het midden van nergens mobieldekking hebt (er zijn nog enkele grijze plekken, maar daar wonen uitsluitend rendieren).

    @Cees,
    Tja, ik heb de onhebbelijkheid om die wakkere krant na te slaan (men wil weten wat men aan de andere helft voorschrijft te denken) en ik kan maar niet besluiten wie er nu de echte royalty is in NL: Goordon en Yolanthe, of die dikkop en zijn juntabruid, keuzes, keuzes…

    Ik moest vanochtend met geweld mij deur openduwen… geblokkeerd door de sneeuw. Je hebt het maar luxe daar in de zondoorgloeide vietnamse dreven.

Leave a Reply

