Basterds

PaulDe titel van dit blog heeft niets te maken met suiker, lezer, maar is een vage verwijzing naar die, ietwat overgewaardeerde, Tarantino film waarin Nazi’s een hakenkruis in hun voorhoofd gekerfd krijgen (end spoiler). Daarbij vergeleken is een hakenkruisje op een kekke koninklijke jas natuurlijk een statement van Jan Salie.

Met dit edele gebaaer van afkeuring in gedachten kunnen we nu vermoeden waarom het Arabisch klinkers overslaat: Het scheelt nogal wanneer een triumvirater “الأهوج” in je voorhoofd kerft met een Finse puukko (Of “домой!”  ingeval het een Russische invasiesoldaat betreft; de Oekraïne is de andere kant op, spasibo very much…) in plaats van zo’n klinkkerrijk woord als “kloothommelverneuker”.

Enfin, het lage voorhoofd dat ik gaarne onderhanden zou willen nemen is dat van het zo in-en-invriendelijke staatshoofd Erdocanis. (Ben ik nog op tijd, of is het inmiddels al niet meer mogelijk bevriende staatshoofden illegaal te beledigen?) De onthullingen van H. Teeuwen hebben mij plotsklaps doen begrijpen waarom het niet botert tussen Put-it-in en Erdogansje. Poets’em was naar verluid in zijn jonge jaren immers een liefhebber van schandknaapjes; hoogstwaarschijnlijk hebben zij elkaar dus ooit in Istanboel geragd en heeft Erdogatsie nog steeds kloofjes in zijn aars om hem aan die vrijpartij te herinneren. Vandaar zijn zure tronie.

Wat te kerven oh lezer? De keuze voor een term als “Supercalifragilisticexpialidocious” valt af omdat het te neutraal is en er boven die erdowenkbrauwen niet voldoende ruimte is. Neen, dan is “Geitennokkenbeuker” toepasselijker, maar dat is dan weer te mild, en “Smerige Hulphitler” is te oubollig. Neen, recentelijk realiseerde ik mij pas wat de ideale krachtterm is om Erdogossie mee te decoreren: Tila Tequila!

Dus, Erd, (Mag ik je Erd noemen?) maak even een afspraak, dan ga ik alvast mijn puukko slijpen…

This entry was posted in Jeremiades, Paul Nijbakker. Bookmark the permalink.

6 Responses to Basterds

  1. Rob Alberts says:

    Ik maak mij zorgen. Mijn voorhoofd is nu nog maagdelijk. Dat wil zeggen volledig onbegroeid. Wat moet dat wirden als onverlaten in mijn slaap deze beschikbare advertentie ruimte willen gaan benutten.

    Angstige groet,

    • @Rob,
      Er zit maar één ding op: wees ze te snel af. Je kan nu nog voor een grijpstuiver een ode aan pakweg Prince* op je knar laten tatoueren; daar hebben heren als wij meer dan voldoende schrijfruimte voor.
      *(Vul in idool naar keuze)

  2. King Billy says:

    Meesterlijk, the ‘contempary art of politics’ belichaamd in een symbool voor geschiedenis, staatsopbouw, wetgeving, religie, identiteit, sociale rangen in sociale systemen ter zake gebracht. Was hij nog in leven, zou Machiavelli van nijd rood aanlopen en Hans Teeuwen zijn oprechte medelijden betonen.

    • @Hooghied,
      Ik zie het meer als laat-puberale vuilspuiterij uit frustratie omdat mijn geslachtsdelen nog steeds geen hippe naam hebben. Dat, en het feit dat ik mij ernstig erger aan restricties op het beledigen van machthebbers.

  3. King Billy says:

    ‘Suitable cloddish lout’ als onbegrijpelijke metafoor voor politiek handelen vanaf het prille begin. De plotselinge, maar voorspelde influx van vluchtelingen, Met “Wir schaffen das” de rest van de onwillige EU op stelten, de bedenkelijke deal met het Turkije van Erdogan, Böhmermann met zijn smaadgeschrift, twee aanklachten door Erdogan, vrijheid van expressie in het geding met uitzicht op de gang naar de rechter, Merkel die een fout erkende door haar persoonlijke mening openbaar te maken via haar regeringswoordvoerder.
    Nederland voorzitter van de EU. Timmermans, de belangrijkste rechterhand van Juncker, als ‘sherpa’ ingezet voor de Europese Commissie, wiens opdrachtgevers 28 regeringsleiders zijn.
    Babylonische spraakverwarringen alom. Voor toeschouwers alsof men in een onbegrijpelijke klucht bestaande uit ‘tig’ delen is beland met overal ‘dubbele bodems’. ‘Suitable cloddish lout’ het anagram voor “All is so Double Dutch”.
    Wie maakt hier nu werkelijk satire?

  4. Rob Alberts says:

    Het is hier al weer even stil.
    Toch kijk ik uit naar een nieuwe blogpost.

    Vriendelijke groet,

Leave a Reply

