Parijs en de Wereld

PaulToen Gavrillo Princip de aartshertog Franz Ferdinand had vermoord verklaarde hij zijn daad met het feit dat Franz een voorstander was van tolerantie en verzoening, wat het doel van de Servische extremisten, een groot-Servisch rijk, in de weg stond. Servië wilde een grote oorlog om dat doel te verwezenlijken en ze slaagden daarin (voor een halve eeuw), ten koste van vele miljoenen doden en onbeschrijfelijk leed.

Het vermoorden van onschuldige burgers in Frankrijk en Egypte en Libanon en Turkije en Lybië en Syrië en Iraq doet de beweging IS niet om zich te wreken voor bombardementen op hun posities. Het doel van IS gaat veel verder dan dat. Zij wil het einde van de wereld bewerkstelligen, ten koste van vele miljoenen doden en onbeschrijfelijk leed, en daartoe dienen islamieten en niet-islamieten tegen elkaar opgezet worden.

Ik herinner mij hoe ik, daags na de bomaanslagen in Londen, naar Oxford reisde voor een symposium. In de bus van Gatwick naar Oxford zat vóór mij een gelovige in een koran te lezen en ik SMS-te aan mijn ega dat wat de terroristen bereikt hadden was, dat ik nu met heel andere ogen keek naar die baardmans. En dat dat mede hun doel was geweest. Wat de Nazis deden wordt alle Duitsers verweten, aan wat Stalin wilde zijn alle Russen schuld, de volkerenmoord op Armeniërs en Grieken hangt nog steeds alle Turken boven het hoofd. IS wil dat hun daden zullen reflecteren op moslims overal in de wereld. IS hoopt dat vele miljoenen onschuldige moslims onbeschrijfelijk zullen lijden als gevolg van deze terreuracties, dat er een wig gedreven zal worden tussen moslims en anderen, waar ook ter wereld.

De historie wijst uit hoe gemakkelijk het is bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten: het is cultuureigen: wij en zij. En met de desinformatie die het Internet is geworden, kan die kloof gemakkelijk vergroot worden. Als het Westen tegen alle islamieten ten strijde zou trekken, zullen de IS-terroristen hun zin krijgen, ten koste van vele miljoenen moslimdoden en onbeschrijfelijk veel leed. En dan nog zal de wereld niet eindigen, zal dat even een afknapper zijn voor de doemsdagwensers…

This entry was posted in Paul Nijbakker and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Parijs en de Wereld

  1. Rob Alberts says:

    Groepen en eenlingen slepen het verdriet van terreur met zich mee.
    Zijn er alleen nog maar slachtoffers?

    Bezorgde groet,

  2. Anton Lustig says:

    Scherp, Paul!
    Het zal IS uiteraard niet lukken om het einde van de wereld te bewerkstelligen en “Rome” zal nooit gaan branden en zo, maar hoe zou “het Westen” de schade door die groeiende kloof kunnen beperken? Over deze ver-van-mijn-bed-kwesties zit ik zelfs hier in de bamboebosjes nog na te denken. Wat zijn jouw ideeën hierover?

    • @Anton,
      Ik voel me te oud en moe om hier een zinnig antwoord op te geven. Het lijkt mij dat de zaken zo rond 1980 verkeerd zijn gaan lopen en dat is een hele boel om met terugwerkende kracht recht te willen zetten.

  3. Het westen zal vooral de gematigde, goedwillende moslims moeten steunen en in het zonnetje zetten. Hen opnemen in onze wereld en kansen geven is belangrijker dan bommen op IS gooien…

Leave a Reply

