Tussen(steek)spel

PaulDear Readers,

Ja, zo zou ik mijn blogje moeten beginnen gezien de diverse internetpodia waarop ik onder diverse namen optreed. Gelukkig leest praktisch niemand dit blog, behalve misschien de NSA, de AIVD, de Säpo (erfgenamen van Gestapo) en dergelijke. Na een hevige niesbui ben ik al vergeten over welk wereldomstortend onderwerp ik het wilde hebben.

Ja, het slot van mijn Zweden-in-1980 serie laat op zich wachten, ook omdat het andere Triumvieraatlid op deze expeditie geen herinneringen meer heeft aan deze doortastende missie, maar gelijk een waardig lid van het voormalig VK-blog d.w.z. bijna, danwel geheel en al gepensioneerd, prepareer ik mij voor die gouden toekomst, tegen welke tijd niemand blogs meer zal lezen, omdat zelfs Tweets en Facebook commentaren zijn voorbijgestreefd door plaatjes op Instagram e.d.; de era in welke wij als soort weer terug zijn op het niveau van de holbewoners die aan plaatjes/grotschilderingen genoeg hadden in hun cultuur (al beef ik bij de ideeën van een grotschildering van K. Kardashian voor wiens derriëre zelfs een hele bergflank niet voldoende ruimte zou bieden)…

Ik weet dat ik het nog zal hebben over Björn Afzelius, al Assad en Mswati en zijn dochter(s), maar de langdradigheid ontbreekt me op dit moment. Het was een week van scherven:

kruiend ijs

En nee, ik bedoel niet het kruiende ijs langs de grens met Zweden, maar het bestekverraad dat mij onlangs trof. Ik zou zeggen dat het kwam als “a stab in the back”, ware het niet dat…

TeleurstellingLinks ziet u een aardappelschilmesje dat ik ooit voor een gulden kocht bij de Xenos. Na 15 jaar, vond ik dat ik het mezelf kon veroorloven om een nieuw aardappelschilmesje met een iets ergonomischer heft aan te schaffen. Uiteindelijk kocht ik er deze lente zelfs twee (onverantwoorde spilzucht in deze crisistijden, ik weet het)! Wie beschrijft echter mijn verbijstering toen van beide mesjes afgelopen week het lemmet afbrak. Bij het luxe model rechts gebreurde dat terwijl ik er teentjes knoflook mee plette voor een aangename boeuf en daube (niet echt een onverantwoord ruwe of zelfs maar ongewone manier om een keukenmesje te gebruiken, zeg nu zelf). Het andere model in het midden gaf de geest toen ik er een kartonnen doosje mee opensneed (zodat het netjes opgevouwen bij het oud papier kon); ook niet echt gewelddadig. Ik ga straks met de scherven terug naar de winkel om te vragen of ze ook mesjes verkopen die niet breken, zoals pakweg het spotgoedkope model links…

This entry was posted in Jeremiades, Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Tussen(steek)spel

  1. Rob Alberts says:

    Door mijn huis lopend valt het mij steeds meer op hoeveel spullen ik heb verzameld.
    Terugdenkend aan wandeldagen met een slaapzak en een tentje weet ik dat het leven een stuk plezieriger is zonder van alles.

    Vooral de korte levensduur van moderne electronica ergert mij.

    Maar bij jouw blog moet ik ook denken aan alle typen en varianten van knoflooppersen die ik heb versleten.
    Nu gebruik ik daar gewoon een mes en een plankje voor ……

    Nostalgische groet,

    • @Robert,
      Vooral als je alleen woont, zonder jongelui in huis, kan je als man weer terugkeren tot Ina Damman. Ik heb wel een knoflookpers, een stalen, omdat de vorige modellen niet bestand waren tegen mijn gigantische spierbundels. Voor dat recept van boeuf en daube moesten de teentjes echter geplet worden (12 stuks, als je dat gaat persen wordt het te overheersend). Mijn TVs gebruik ik enkel om DVDs of oude videobanden te bekijken. Mijn laptopje is tien jaar oud, mijn mobieltjes zijn nog ouder. Ik ben er zelf blij mee, maar ik ben tevens beducht dat ik de voeling met de leefwereld van mijn studenten helemaal verlies.

  2. Anton Lustig says:

    Echte mensen zoals ik lezen ook mee in je artikelen hoor, en graag zelfs. Dat verhaal van die aardappelschilmesjes spant toch wel de kroon! Of we al snel terug naar het “plaatjes-tijdperk” gaan of niet, de “Tijd” is in beweging en ik ben benieuwd wat er bij jou nog uit je rammelende toetsenbordje komt.

Leave a Reply

