OVER DE BODEMGESTELDHEID VAN NONG KAI…

Wanneer je ergens loopt, dan kijk je zo nu en dan om je heen. Dat is wanneer je nog niet helemaal opgeslurpt bent door je smartphone. En dan valt je op dat nagenoeg alles gemaakt is. Gebouwd. Door mensen die dat kunnen, dingen bouwen, dingen maken. En vreemd genoeg staan die bouwers en makers verdomd laag in de pikorde van status. Niet alleen in Thailand, maar wereldwijd. De vroegere LTS en de huidige VMBO worden nog steeds beschouwd als de afvoerputjes van de maatschappij, bevolkt door leerlingen die niet zo heel goed mee kunnen komen in een wereld van proefschriften en waar een Oost-Europa “expert” tegen het aantrekkelijke tarief van een paar duizend euro, met de regelmaat van de klok mag aanschuiven in een praatprogramma, maar waar de loodgieter wordt vervloekt vanwege zijn “voorrijdkosten”.

In Thailand noemen we beroepsopleidingen  ‘vocational schools’. Ze worden vooral gezien als een eindstation en de leerlingen worden stiekum beschouwd als ‘dom’, niet slim genoeg om naar een ‘normale’ middelbare school te gaan, waar de leerlingen veertien vakken volgen en dus goed beschouwd, een heel klein beetje leren over heel veel. Het feit dat leerlingen op een beroepsopleiding uiteindelijk een vak zullen beheersen en dat leerlingen van een reguliere middelbare school na het behalen van hun diploma, misschien wel iets weten over heel veel verschillende zaken, maar daar in de praktijk niets mee kunnen, doet niets af aan de lage status die jonge vaklui met zich mee torsen. De reguliere middelbare school is immers de springplank naar de universiteit en de stoel van de Oost-Europa deskundige aan de teeveepraattafel.

Die belabberde status van de “vocational school” heeft, zeker in Thailand, twee zeer kwalijke uitwassen: Minstens 1 keer per maand lezen we berichten in de krant over dodelijke konfrontaties tussen leerlingen van rivaliserende scholen, waar het gebruik van steekwapens, vuurwapens en ping pong bommen -om de een of andere reden worden ping-pong balletjes in dit land voor van alles en nog wat gebruikt, behalve waar ze uiteindelijk voor gemaakt zijn; het spelen van een potje ping pong – niet geschuwd wordt. Deze mini-oorlogen worden alleen uitgevochten door vocational schools en nooit door Matthayom scholen (reguliere middelbare scholen). Hoe komt dat? Ik ben geen psycholoog, maar ik kan me zo voorstellen dat een 16-jarige knul die van meet af aan ik een statusloos hokje gepropt wordt, daar bepaald geen gevoel van eigenwaarde of zelf respect aan overhoudt en wellicht is de enige weg naar zelf-respect het winnen van een oorlog met een andere school…

Een ander negatief aspect van de lage status van beroepsopleidingen is dat ouders hun kroost liever zien wegkwijnen op een Matthayom school, zuchtend onder bergen huiswerk en veertien vakken, dan dat ze hun kinderen naar een vocational school sturen, waar ze misschien wel veel beter tot hun recht komen en veel gelukkiger zouden zijn. Veel kinderen denken nu eenmaal liever met hun handen, maken graag dingen en schrijven liever geen essays over de bodemgesteldheid van Nong Kai.

Case in point is Frank. Frank heeft een jaar bij mij in de klas gezeten. Hij was toen twaalf. Nu is Frank achttien en Frank heeft zes middelbare schooljaren achter de rug en verdient op zijn minst een doctoraat in het verzamelen van onvoldoendes. Maar Frank kan wel degelijk iets, al leert het systeem hem dat hij niets kan. Dit kan Frank, tekenen en schilderen:

frank

Frank heeft in al die jaren eenmaal per week “art” gekregen van een leraar die leerlingen plaatjes laat inkleuren.

Maar Frank komt er wel, ondanks dat vemaledijde schoolsysteem en ondanks het feit dat hij niets zinnigs weet te zeggen over de bodemgesteldheid van Nong Kai…

Advertisements
This entry was posted in Cor Verhoef. Bookmark the permalink.

10 Responses to OVER DE BODEMGESTELDHEID VAN NONG KAI…

  1. Hanneke Lustig says:

    Go for it, Frank!

  2. Richard says:

    Word jij niet af en toe heel even een beetje verdrietig Cor, als je even niet ziet wat je allemaal bereikt hebt, maar vooral wat je niet kunt beïnvloeden?

    Respect – voor jou en voor de Frank die je beschrijft (Frank?…)

  3. cor verhoef says:

    Hij heet Frank. Inderdaad een ongewone Thaise bijnaam. Ach Richard, verdrietig, ik prijs me eerder gelukkig dat ik in het onderwijs werk. Je kunt inderdaad niet alles beinvlioeden, maar dat geldt denk ik voor heel veel andere beroepen ook. Ik kan hier ook heel veel dingen wel beinvloeden. En daar wordt ik dan weer heel blij van 😉

  4. Frank is de man! Ik voorzie graphic novels uit Thailand.

    Overigens staan vocational schools in Finland in hoog aanzien en zijn populairder bij de leerlingen en studenten dan the theoretisch ingerichte middelbare scholen en universiteiten.

  5. Een jongen met pingpongballen dus.

    In Nederland worden zijn klasgenoten zzp’ers genoemd, loodgieters die leven van voorrijkosten en de halve werkdag om soldeeradvies staan te bellen en sjekkies roken.

    Ceesgegroetje

  6. Anton Lustig says:

    Liever een eigenwijze “ik” dan opgelost in een “men”. En er worden al genoeg pennen gelikt en saaie witte boorden gestreken.
    Ga ja al die groeten aan Frank nog overbrengen, Cor?

  7. Ondertussen ben ik toch wel benieuwd geworden naar de bodemgesteldheid van Nong Kai 😉

  8. cor verhoef says:

    Meneer, ik kan daar, net als Frank, geen zinnig woord over zeggen. De strenge leraar op de Stratemakeropzeeshow (Joost Prinsen) hervatte vaak de les met “Waar waren we, oh ja, de bodemgesteldheid van noord-oost Groningen..”) 😉

  9. Rob Alberts says:

    Vanuit de modder getrokken kunstenaars zijn echt.

    Tja, dat het ondewijs daar weinig van heeft begrepen?
    In mijn lessen mag er vrijelijk getekend worden.
    Soms geef ik als opdracht om een tekening of stripverhaal als samenvatting van een hofdstuk te maken.

    Vriendelijke groet,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s