Standplaats Tornio: Veilig Ver Weg?

PaulVoor wat het waard is:

Touche pas à mon pote… lode!

Hoi allen in het knieskoude kikkerlandje alwaar het oorsprongsoord der Triumviraters, Pape City, nog immer het middelpunt des universums ligt te zijn. Ik slinger u via deze web pagina berijpte wensen toe vanuit het vermeend veilig verre vrieskoude Tornio.

Als kind las ik ooit een fabeltje over ongedierte in het grote ondierenbos die gezamelijk een hek bouwden om de winter tegen te houden. Met het oog op de meteorologische omstandigheden van deze jaarwisseling zou ik wensen dat het mogelijk was via een hekje de klefwarme, van-oliebollengeur-bezwangerde lucht uit lagere breedtegraden rechtsomkeerd te doen maken (alsmede het nog veel verwerpelijker jihadistengedachtengoed).

Aan de dis (zonder Adri-)Goed we hadden hier aan de rand van Lapland een witte Kerst dit jaar, waarvan akte in de onderstaande plaatjes, maar het was kantje boord. Rond de jaarwisseling kopte het kwik alweer door de nullijn en ook nu dreigt de dooi voortdurend het fijne winterfestijn te bederven. Weliswaar is de wind regelmatig in de noordhoek teruggekeerd waardoor de aarde nu dusdanig koud is dat een vlaagje warme lucht de vorst niet uit de grond kan trekken, maar barre vrieskou is geen garantie meer in deze contreiën (Ach wee mij en dergelijke klaaggezangen). Tijdens de Kerst hadden we het echter even te druk voor de klimaatverandering, want toen hadden we weer een horde hongerige studenten aan de dis. En nu ben ik dus verstoord omdat er lui zijn die in plaats van het gebroken geweertje het gebroken potloodje propageren… met hele geweertjes.

Enfin hier dan een paar plaatjes van Kukkolaforsen (de Zweedse zijde van de Kukkolankoski stroomvernelling) op de dag na Kerstmis 2014.

Koud

Een verfrissende middagtemperatuur, zeg nu zelf!

Kukkolaforsen

De oude vissershuisjes (die alleen in de lente werden gebruikt tijdens het visseizoen)

kukkola2

Een blik noordwaarts vanaf één van de watermolens

kukkola3

Een blik zuidwaarts vanaf hetzelfde punt

This entry was posted in Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

20 Responses to Standplaats Tornio: Veilig Ver Weg?

  1. @Cor,
    Wat zeg je ervan, zwemweertje nietwaar? Als je nu op het vliegtuig stapt kun je in een etmaaltje al hier zijn!

  2. Rob Alberts says:

    Hier wordt zelfs nog niet gedacht aan een elfstedentocht.

    Mooie winterse beelden, dat weer wel.

    Vriendelijke groet,

    • @Rob,
      In Lapland zijn er nog niet eens elf steden; kan je nagaan… (dorpjes wel, dorpjes, daar struikel je over,… elke honderd kilometer).

      • Rob Alberts says:

        Kerk en kroeg?
        Of zijn het grote dorpen?

        Het weer blijft hier meer en meer herfstig.

        Waaierige groet,

      • Dorpen in Lapland zijn te klein voor zelfs maar een kroeg. Ze hebben, als ze geluk hebben, hooguit een winkel van sinkel en de huizen liggen ver uiteen. De passerende automobilist merkt slechts op dat er opeens straatverlichting is en dat de maximum snelheid lager ligt (met altijd een flitspaal als controle, maar je kan ‘s winters snel zien of die werken: als ze sneeuwvrij zijn gemaakt dan moet je voorzichtig zijn…).
        Herfstig? Mag ik even schaterlachen? Wij hebben vandaag ongeveer 1 vierkante meter sneeuw verplaatst om bij onze voordeur te komen. Morgen wordt weer min 20 voorspeld.

      • Rob Alberts says:

        Een omgewaaide schutting blokkeert mijn voordeur.
        Maar nog steeds geen sneeuwvlokje voorbij zien komen.
        De heersende windrichting maakt wel dat het vliegverkeer continu denderend voorbij komt.

        Een winterse sneeuwstorm zou de NS wel weer wakker schudden.
        Want volgens mij zijn de voorbereidingen bij het Nederlandse Spoor nog steeds niet afgerond.
        Sneeuwvrij gemaakte seinpalen is een geweldige tip.
        Die moet je hier maar te gelde komen maken!

        (La)Waaierige groet,

      • @Rob,
        Betekent die schutting nu dat je over drie jaar dood gevonden wordt? (Ook al zo’n urbaan verschijnsel; hier in Lapland hebben ze dat binnen een maand wel door; als je niet meer opduikt bij de drankwinkel).
        Hier vlokt het nog steeds; heb vandaag mijn nog steeds niet verkochte rijtjeshuis in Zweden uitgegraven, maar zal binnenkort wel weer moeten gaan, opdat het maar bewoont oogt. (Het staat zo DIY als je prospectieve kopers een sneeuwschep in de hand moet drukken alvorens ze de woning kunnen bekijken.)

      • Rob Alberts says:

        Ik heb nog zes flesjes Belgisch bier staan.
        Red ik het daar 3 jaar mee?
        Gelukkig heb ik nog een achterdeur.

        Maandag moet ik gewoon gaan werken.
        Morgen komt er iemand op de koffie.

        Waarschijnlijk red ik het wel.
        Maar die aannemer mag nu wel opschieten met zijn offerte!

        Vriendelijke groet,

      • Een achterdeur! Ik vraag me af of iemand al patent aangevraagd heeft op dat idee: een secundaire uitgang in geval van nood te openen van binnenuit; kan tevens dienst doen als alternatieve ingang te openen van buitenaf!

        Ik heb alleen nog twee pijpjes porter over van de Kerstvoorraad, maar daar red ik het niet lang mee, want ik lust geen bier… (ten dode opgeschreve dus)
        Il morituri te salutante.

      • Rob Alberts says:

        En nu maar kijken of ik de tijd kan vinden om dit uit te zoeken ……

        Een patentaanvraag op mijn achterdeur kan natuurlijk mijn kleiner wordende pensioen in de toekomst gaan aanvullen.

        Dank voor deze tip.

        Is er iets waarmee ik jouw leven kan verlengen?

        Vragende groet,

      • @Rob,
        Tegen de tijd dat ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik (als ik dan nog niet stijf ben; het is min 26 graden nu) is dat woord, pensioen, al net zo obscuur geworden als swaffelen.

      • Rob Alberts says:

        Het is hier plus 10 graden.
        Ik raad verschillende tussenstops aan mocht je naar Amsterdam willen komen.
        Om mensen te ontmoeten die het woord pensioen begrijpen adviseer ik je om je te haasten.
        Al zijn er onder de pensioentrekkers veel te ontlopen klagers.
        Het gebruik van het woord swaffelen is niet meer toegstaan.
        Er wordt een onbeyaalbare dagobertducktaks op geheven.

        Het miezert hier nog steeds groet,

      • @Rob,
        Het is hier nu min 10, maar overmorgen riskeren we wederom plusgraden 😦 Niets is meer vanzelfsprekend, klaagde de oude knakker)
        ‘s wafelen, betreffende het maken van stroopwafels? Ikke geen taks betale, meneerr

      • Rob Alberts says:

        Stroopwafels worden hier op de vreemdste momenten en vreemdste plekken toegepast.

        Ik begrijp dat er in Gouda vroeg in december 2014 zelfs make up van is gemaakt ….

        Vriendelijke groet,

  3. Anton Lustig says:

    Ik begin echt te geloven dat er plaatsen op aarde zijn waar het zo koud is als in … Tornio.
    Maar tragisch hoor, van die lauwe dooiperioden en zo. We leven met je mee.

  4. cor verhoef says:

    Paul, ik voel met je mee. Dit kan zo niet langer, met die lauwwarme subarctische winters aldaaro.
    Verchojansk, daar blijft het,, ondanks de opwarming van de aarde, nog steeds prettig frisjes, met dagelijks temperaturen van min vijftig en lager. Vandaag is het overigens in Krung Thep klappertanden geblazen bij een temperatuur van 27 C. Gelukkig morgen weer gewoon 33 C, zoals het hoort..

    • @Cor,
      Yakutia kent al zoveel touristen die Poetin daarheen gestuurd heeft; ze zijn er nog talrijker dan wolven (en die zijn er zeer talrijk). Neen, ik zit te mijmeren op een aanstelling op Spitsbergen, alhoewel ik tegen Groenland natuurlijk ook geen nee zou zeggen.

      @Anton,
      Een leven zonder sneeuw is geen leven, vindjeniet? Vandaag weer lauw, maar vanavond draait de wind weer naar het noordoosten en dat betekent eerst sneeuw en dan kou.

    • Rob Alberts says:

      27 C, hoe hebben jullie het overleefd?

      Miezerende groet

  5. assyke says:

    hier wisselen we de ene enge griepgolf tegen de andere in,
    en jullie maar opscheppen met die tientallen onder nul 😦

    ik ga emigreren

    • @Assyke,
      Welkom in Finland (al denk ik dat je liever de tegeonvergestelde richting op migreert)! Hier is griep een non-stop verschijnsel, net als sneeuw: in de zomer ligt er wat minder, maar het blijft op de achtergrond altijd proberen te vallen.
      Voor min 20 moeten we weer wachten tot volgende week, wanneer de wind gedraait is… wisselvallig is geheel tegen de Finse natuur in, momple.

Leave a Reply

