LIJSTJE..? LIJSTJE..? WAT VOOR LIJSTJE? IK HOUD HELEMAAL NIET VAN LIJSTJES…

Door Cor Verhoef.

Wanneer de doordrengende geur van diepgefrituurde oliebollen het leven in de huiskamer haast ondragelijk maakt, dan weten we, oh lezer, het is weer de tijd voor de lijstjes. Niemand houdt van die lijstjes, sommigen worden er zelfs agressief van en gaan wild om zich heen slaan wanneer ze zo’n lijstje onder ogen krijgen, niets weerhoudt de media ervan om, met een haast religieus fanatisme, ons elk jaar weer die lijstjes door de strot te duwen. Ik kan dus niet achterblijven…

Het valt echter voor een balling zoals ik, niet mee om een Nederlandse lijst samen te stellen, met Nederlandse lijstaanvoerders. Ik ben vertrokken uit dat land toen Linda de Mol haar echte gebit nog had en dat is toch een aardig tijdje terug. Na Linda werd het mij zwart voor de ogen. Bekende Nederlander? Eh…Andre Hazes? Minister van Justitie? Niet zeggen…Hirsh Balin? Weer fout.

Ik ga, vanwege mijn ernstig tekortkomende kennis betreffende nederlandse contemporaine kunst, nieuwsfeiten en het teveneens ernstig tekortkomende landsbestuur, beperken tot een lijst met internationale namen.

BESTE BOEK VAN 2014

Facebook natuurlijk. Hands down. Ik heb nog nooit een boek gelezen dat ik een jaar lang elke dag las. Ik ben een keer gestopt, in oktober.  Ik zei tegen mijn vrouw; ‘ik kap ermee lieverd. Ik zit hier talloze uren van mijn leven te verspillen die ik heel wat zinvoller en creatiever zou kunnen besteden’. Ik hield het vier weken vol. Nou, dan heb je een goed boek in handen hoor.

MEEST SPRAAKMAKENDE PERSOON VAN 2014

RUSSEL BRAND

Russell Brand, alweer hands down. Wat kan die vent ouwehoeren. Hij schijnt zo snel te kunnen lullen, omdat hij de benijdenswaardige eigenschap bezit om te kunnen in-en-uitademen tegelijk. Verder is hij is een soort waarheids-guru. Hij kan de waarheid op een kilometer afstand ruiken en Russel verdient daarom ook terecht een plaats in mijn lijstje.

MEEST SPRAAKMAKENDE GEBEURTENIS VAN 2014

nederland-big-300x300

Mensen die in een door het Ebola virus geteisterd land wonen, zullen nu misschien, uit protest, hun hand opsteken, maar toch, dit was toch wel een kraker. Nederland stuurde The Common Linnets naar het Eurovisie Songfestival, een duo, bestaande uit Ilse de Lange en een andere knakker en die hebben naar verluid – ik heb het liedje nooit gehoord, maar ik lees ook wel eens kranten – een liedje gezongen waarvan je niet meteen moet braken, geheel tegen de Nederlandse traditie in. Daar moet je lef voor hebben. Een andere spraakmakende gebeurtenis was dat het Triumviraat alweer 5 jaar bestond, maar die gebeurtenis staat al in zoveel andere lijstjes.

MEEST ONDERSCHATTE POLITICUS VAN 2014

MARIANNE

Jawel, dat is ze, Marianne Thieme. Begrijp me niet verkeerd, ik eet ook weleens een schildpad, maar Marianne heeft als ENIGE politicus door, misschien wel in de hele wereld, dat het blind nastreven van economische groei, ons uiteindelijk onze planeet gaat kosten. Kijk, dan ben je blijven nadenken. En dan zie je die andere boekhouders in de Tweede Kamer schamper lachen; ‘haha, Marianne, dat KAN toch helemaal niet, het niet-nastreven van economische groei. Meisje toch”.Nog een lekker wijf ook. Ook dat nog.

MEEST OVERSCHATTE POLITICUS VAN 2014

Frans Timmermans

Ik zocht naar een klein fotootje van deze weerzinwekkende ijdeltuit, maar die bestaan natuurlijk niet, kleine fotootjes van onze Frenske. Zijn speech die heel Nederland deed wenen, na het neerschieten van het Maleisische toestel MH17 boven de Oekraine, was niets anders dan een nauwelijks verholen kan-niet-missen gooi naar het vice-presidentschap van de Europese Commissie. Hij houdt er ook een FB pagina op na die bol staat van grenzeloze zelfoverschatting en koketterie met zijn “oneindige kwaliteiten”.

Het is, bij nader inzien toch nog een behoorlijk Nederlandse lijst geworden.

Iedereen een geweldig 2015. Houd het vooral prettig thuis want de wereld blijft kut.

This entry was posted in Cor Verhoef, Jeremiades and tagged , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to LIJSTJE..? LIJSTJE..? WAT VOOR LIJSTJE? IK HOUD HELEMAAL NIET VAN LIJSTJES…

  1. Hans Geleijnse says:

    ็Hij is weer mooi Cor. Dat wordt gezamenlijk wenen, morgenavond uur nul, aan de khlong.

  2. Rob Alberts says:

    Ook ik wens jou een voorspoedige jaarwisseling.
    Natuurlijk ook een mooi 2015, om in te lijsten zo mooi.

    Vriendelijke groet,

  3. Het is hier inmiddels in Finland én in Zweden ook alweer 2015. Aan een lijstje waag ik mij niet want daarop sta ik als beroepsnarcist en rasegoïst toch steevast op tenminste pakweg de eerste vijftien plaatsen.

    …eigenlijk best wel trek in een oliebol (met poedersuiker)

  4. Anton Lustig says:

    Leuk, Cor, jij kan óók goed ouwehoeren, jij met dat in- en uitademen tegelijk!
    Ik lust ook wel een oliebol, als die maar op een paar duizend kilometer afstand gebakken is, dat is een doordenkertje hè.

  5. Cor Verhoef says:

    Paul en Anton, ik ben altijd meer een appelflappenman geweest..

  6. stripman says:

    Ik ga deze lijst maar eens op facebook delen, Cor ! Ik ben het niet overal met je eens maar er zijn momenten dat ik wel wenend om de hals kan vallen.

    Gelukkig zit jij daar veilig ver weg…;o)

Leave a Reply

