Fins Filmblogje: Iron Sky 2, The Coming Race

PaulTwee jaar geleden schreef ik een blogje over de Finse science fiction spoof Iron Sky (We come in peace!). Die film tikte alle keuzevakjes aan van een goede B-film: spectaculaire actie en overdreven acteren, overgoten met een gulle dosis humor (vooral ten koste van de VS, wat wellicht verklaart waarom de film in het strikte Rusland van Poetin een groot success was). Ik was zeer vergeneugd die film te zien en wie beschrijft mijn verkneukelen nu ik heb vernomen dat er een tweede film in aanmaak is!

Na het cult-succes van Iron Sky zagen de filmmakers zich geplaatst voor de intimiderende taak om met een scenario op de proppen te komen dat het gegeven van Nazi’s op de Maan in absurditeit zou overtreffen. En daar zijn ze gezien de teaser trailer in geslaagd:

De film is nog in pre-productie  en de makers proberen via crowdfunding een deel van de productiekosten bijeen te garen. Om de fans wat terug te geven in ruil voor hun donaties, zijn er allerlei aanbiedingen; van T-shirts en al of niet gesigneerde DVDs tot heuse figurantenrollen in de film. Je kon zelfs bieden op het privilege om in close-up te worden opgegeten door een dinosauriër! Voor fans is zo’n aanbod natuurlijk onweerstaanbaar. Ondanks de hoge prijs waren deze figurantenrollen dan ook in no time geclaimd. Eeuwig jammer, want arme ik had er zeker ook een smak geld voor over gehad om in cinemascope en technicolor te worden opgepeuzeld door een T-rex onder het slaken van een wilhelm scream… Nu zal mijn leven dus wel eindigen in volslagen futiele verveling terwijl ik, met een volwassenenluier om, mijn Finse verzorgsters probeer duidelijk te maken wat een AVRO-bode is…

Reptilian Nazi’s, dinosauriërs en Poetin. (Ja, die komt ook nog even opdraven, naar verluidt): De film kan nu al niet meer stuk. 😀

De première is gepland voor 2016. Bij leven en welzijn ga ik hem zeker zien.

This entry was posted in Filmbeschouwing, Paul Nijbakker and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Fins Filmblogje: Iron Sky 2, The Coming Race

  1. Rob Alberts says:

    Geef je als het zover is ook nog even aan in welke scene jij de hoofdrol had willen spelen?
    Wellicht dat ik dan toch nog naar deze film ga kijken.
    Vrolijke groet,

  2. King Billy says:

    “Volslagen futiele verveling”? De voorpret op Triple P deert het kennelijk allerminst. Nee, niet het educatieve programma voor volwassenen met kinderen, maar de alliteratie “Potje Poetin Pesten”.

  3. King Billy says:

    Zo zomaar kunnen. ‘De dood of de gladiolen’ past in Poetin’s onberekenbare denkpatroon. Bovendien nog een paar appeltjes te schillen met de Finnen, waaronder eentje, waar tijdens het beleg van de stad waar zijn ouders woonden en hij als gevolg daarvan een broer verloor, Finnen de Russen in de flank aanvielen.

    • Ja, Poetin zou zomaar kunnen beginnen met terugslaan (zoals Stalin al deed in 1939 en 1941). Zijn minister van buitenlandse zaken maande onlangs al Finland en de Baltische Staten dat zij hun russofobie moesten staken, want anders… (Stop bang voor ons te zijn, anders zwaait er wat; typisch dictatoriale logica). Ik hoor dergelijke geluiden soms van Russische studenten die nooit in Finland zijn geweest. Over de historische achtergrond van die russofobie weten ze hoegenaamd niets.

  4. Cor Verhoef says:

    Is het al 2016? Deze rolprent moet ik zien. Btw, de chocolaatjes zijn veilig aangekomen. Dank daar voor, Paul..

    • @Cor,
      Zo, een maandje deed ie erover dus. Nu eens zien hoeveel langer het pakske naar de heer Terbuyl erover doet.
      Ik vind die virtuele sneeuw op WordPress maar hinderlijk. Het is een voortdurende ironische herinnering aan het feit dat het deze week in Lapland geregend heeft in plaats van gesneeuwd. Het heeft er alle schijn van dat het wederom een snertwinter wordt (en dan heb ik het niet over de soep met rookworst, welke laatste de heer Waterlander mij heeft doen toekomen).

  5. Cor Verhoef says:

    Strontirritant, die virtuele sneeuw. Het probleem met computermensen is dat wanneer iets af is, en gewoon naar behoren werkt, ze ineens niks meer te doen hebben. Om het gevoel te behouden niet werkloos te zijn, gaan ze allerlei veranderingen aan brengen waar niemand op zit te wachten. Ik haat IT-ers. Ze hebben kennelijk nog nooit gehoord van het aloude adagium “if it ain’t broken, don’t fix it”.

Leave a Reply

