Bericht uit Zaiwaland 9 – Kapitalisme, Vrouwenhandel en Poppenkast

door Anton Lustig

Ingekorte versie. Met links naar twee andere stukken van mijn hand, beste lezerds.

Alweer gefilmd?

Belangrijkste gebeurtenis van de afgelopen maanden was het wederom gefilmd worden, voor bijna een maand, voor de zoveelste(!) documentaire over ons. Het zal binnen een paar maanden op het internet te zien zijn. De link zal ik delen via de sociale media. (Meer hierover in het volgende bericht.)

Samen koken, blijven slapen

De kinderen voelen zich behoorlijk thuis in ons centrum. Iedere vrijdag, na onze poppenkast-activiteit, blijven kinderen die wat verder weg wonen meestal nog een nacht logeren en ook buurkinderen blijven hier nog weleens slapen, gewoon omdat ze dat leuk vinden. De lokale jeugd gaat doorgaans niet erg vroeg naar bed, dus het is hier vaak een gekkenhuis. Het centrum, met al haar trappetjes en hoekjes en de hoge en leuk versierde activiteitenruimte, is een ideale plek om film te kijken of een mooi boek te lezen, of het instuderen van een dansje. Alles in het gebouw is anders dan normaal en iedereen voelt zich hier erg vrij. We koken altijd samen. 

Image

Kampen

Het volgende Bericht uit Zaiwaland komt er ook gauw aan, want er is intussen nog veel meer gebeurd. Maar allereerst staan het Lente-kamp en diverse zomer-activiteiten staan de deur, dus we hebben het druk. Diverse groepen, ieder van tientallen stadskinderen en hun begeleiders, komen logeren in ons centrum en samen met de Zaiwa/Jingpo-kinderen bijzondere dingen doen. 

 Grassroots vs Über-kapitalisme

Ik schrijf tegenwoordig voor het nieuwe Nederlandstalige crowdblog China2025.nl, door mensen die professioneel met China te maken hebben. Mijn eerste artikel daar gaat over wat ik zelf zie als wellicht het grootste mankement van “de” Chinezen: een verregaande simplificatie van normen en waarden, omdat er nog maar één maat is voor alle dingen: Geld. Als gevolg hiervan vertoont de doorsnee Chinees volgens mij een hardnekkige blinde vlek, voor dingen die wel belangrijk zijn maar niets met geld te maken hebben. Non-profit “kan niet”. een project ook is, als het geen geld oplevert dan kán het ofwel niet bestaan, ofwel het is, op een vage manier, toch “zinloos”. Onbewust spreekt men zichzelf dan tegen. En dat staat ons vaak vervelend in de weg.

Image 

Vrouwenhandel in je eigen dorp

Mijn verhaal over vrouwenhandel in de oorspronkelijk versie van dit bericht (voor het clubblad “de Leeuw”) heb ik geüpdate en ook op China2025 gepubliceerd. De foto erbij vind ik zelf erg toepasselijk. Al was het alleen maar omdat ik de privacy van de betrokkenen graag wil waarborgen. Staren in het vuur helpt bij het overpeinzen van de ingewikkelde gelaagdheid van zaken zoals die spelen in onze dorpen, en hoezeer alles echt “mensenwerk” en “mensenleed” is. Bovendien is de foto gemaakt door één van onze eigen Prop Roots kids, een Zaiwa-jongen die zelf ook al een hoop meegemaakt heeft. 

Image

Ik hoop dat dit Bericht er een beetje uitziet. De internetverbinding is slecht, dus ik kan niet testen hoe het eruit ziet en niet spelen met layout.
Tot de volgende keer!

* [Prop Roots en 乐安东 infopagina](http://site.douban.com/leandong/)
* [Prop Roots infopagina](http://www.facebook.com/PropRoots)
* [LinkedIn Prop Roots Group](http://www.linkedin.com/groups/Prop-Roots-Program-4902558?trk=my_groups-b-grp-v)
* [Twitter](https://twitter.com/Anton_Lustig)
* [Twitter Prop Roots](https://twitter.com/PropRoots)

This entry was posted in Anton Lustig, Bericht uit Zaiwaland, Prop Roots and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Bericht uit Zaiwaland 9 – Kapitalisme, Vrouwenhandel en Poppenkast

  1. cor verhoef says:

    Die zwart-wit foto van jullie vind ik intrigerend. Wat een prachtplaat. En Chinezen en kapitalisme. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. Overigens, ook hier in Thailand is het alleen geld wat de klok slaat. Buddha draait zich om in zijn graf..

  2. Geweldig zoals wij nu als ‘n elite enkel op elkaar reaguren en dat dat ons buiten de stroom der volkeren plaatst; althans zo zie ik het.
    Binnenkort start wederom mijn cursus “Introduction to Critical Thinking” en ik hoop op jullie steun met voorbeelden van hoe het niet moet. Voorwaar in ons voorland is zulks meer dan ruim voorhanden!
    En vrouwen- of mensenhandel, kan er iets meer verachtelijks bestaan? Of ben ik nu een oude 80-talige die romantische ideeen koestert over the way things ought to be? Vreemd, voor een pacifist gevoel ik tamelijk dodelijke sentimenten aangaand de daders van zulke misdaden…

    P.S. En ‘n hele mooie foto, zoals ik, geloof ik, al eerder had geschreven. Proficiat!

  3. Anton Lustig says:

    @Paul en Cor:

    Die Stroom der Volkeren… Laat ze naar Mars lopen — neenee, dat klinkt te negatief en zo bedoel ik het niet, want verschillen tussen volkeren en andere planeten zijn juist spannend en interessant. En wij Triumvieraters moeten vooral gewoon doorgaan met schrijven over wat ons bezighoudt! (Wat het ook is!)

    Geweldig Paul, dat je Cursus gaat beginnen! Zet hem op en laat het je Opus Magnum worden! Je kunt gerust af en toe op dit blog wat ideeën uittesten. Natuurlijk zijn mede-Triumvieraters verplicht om mee te denken!

    Voor ons van Prop Roots is het ook van belang. Me dunkt dat een beperkt vermogen tot Kritisch denken zo’n beetje het grootste handicap is van de Chinese bevolking als geheel, terwijl Prop Roots juist het Poepje is dat Geroken wordt aan het Chinese publiek als geheel (via sociale media en zelfs TV) omdat wij allerlei dingen op hun kop zetten.

    Je zou in een eerste blogje iets als een definitie van kritisch denken kunnen geven, ik zeg maar wat. Valt Logisch denken hier ook onder? Bij de Jingpo-kinderen, waar wij natuurlijk vooral mee te maken hebben, is het gebrek aan Logisch denkvermogen een nogal frappante tekortkoming, vooral door het knullige onderwijs waaraan zij onderhevig zijn.

    Ik reageer een beetje laat, omdat ik net het Lentekamp overleefd heb. Dag en nacht met zo’n 50 tot 80 kinderen in de weer. Hier moet ik natuurlijk ook nog over schrijven…

    Ons Triumvieraat ben ik dus niet afvallig, ook al ga ik in een volgend stukje mijn Engelstalige solo-blog aankondigen (!). Ik zou ons blog wat meer willen gebruiken voor het plaatsen van wat meer schetsmatige dingen of probeersels. Of dingen die niet altijd zo geschikt zijn om aan de grote klok te hangen. Zoals een verzuchting over de ontiegelijke omvang van het drugsgebruik in ons dorp. Een belangrijke bestaansreden voor ons project ligt dus gewoon voortdurend vlak onder onze neus! Van die dingen.

    P.S. Achter die foto zit nog een heel verhaal. Over een peperdure fotograaf die speciaal vanuit de hoofdstad naar ons toe werd gestuurd voor het maken van deze serie. En over een super-sjiek feest/ceremonie in Shanghai met allerlei landelijke beroemdheden, die ons en een lijst andere personages in de bloemen zetten. Maar het was een low-profile aangelegenheid, dus het is voorbij gegaan, zonder sporen op het internet, als een wolkje stof…

Leave a Reply

