WAAR EEN MALL IS, IS EEN ANDERE MALL…

Bangkok is niet alleen de Stad der Engelen, der Verkeersopstoppingen en der Fenomenale Hitte, het is ook de Stad der Winkelpaleizen. Ja, ja, oh lezert, dat leest U goed, “Winkelpaleizen”, in de Thaise volksmond ook wel “mall” genoemd. Want we hebben het hier niet over troosteloze  bedoeninkjes die je aantreft in slaapsteden als Nieuwegein en Papendrecht en die dertig jaar geleden wellicht in de DDR als   ‘flitsend’ bestempeld zouden worden, nee, we hebben het hier over Winkelwalhalla’s, met spetterende fonteinen op de begane grond, monumentale kroonluchters zo groot als mijn huiskamer -en die is groot -, dierentuinen op de bovenste verdieping , uiterst stijlvolle, geraffineerd ontworpen winkels en restaurants met menu’s uit alle windstreken en daarbuiten. 

Nu ben ik eignlijk niet de aangewezen persoon om een stuk te schrijven over malls, want ik kom er eigenlijk alleen maar wanneer het echt niet anders kan, wanneer mijn vrouw een revolver tegen mijn slaap houdt bijvoorbeeld. “Mee jij”. Meestal heb ik echter een goed excuus: “schat, mijn oorlogswond speelt weer op, de laatste dagen. Kun je misschien alleen gaan?”

Mijn afkeer van winkelen, in de Thaise volksmond ook wel ‘shopping’ genoemd, stamt ongetwijfeld uit mijn jeugd, maar ik vind het gemakkelijker om deze terug te voeren naar twee dingen:

1) De alomtegenwoordige teringherrie in de walhalla’s: Voorbeeldje: Een Thais deerntje staat op een verhoging, omringt door BMW’s, met een overslaand stemgeluid dat doet denken aan een kat die levend gevild wordt, gekleed in hotpants, BMW’s aan te prijzen, begeleid door een gekmakende technodreun. “Hebben we nog een BMW nodig Ning!!” schreeuw ik over mijn schouder naar Ning. “Staat niet op ons lijstje!!, brult Ning terug.

2) De prijzen. Ning en ik liepen een Levi’s etablisement binnen op zoek naar een spijkerbroek, en die vind je, dat moet je Levi’s nageven, al vrij snel bij Levi’s. “Kost deze?” vroeg ik, terwijl ik een uiterst sexy ballenkneller in de lucht hield. Twee en een half duizend baht, sprak de lieftallige verkoopster, terwijl ze haar beugeltje blootlachte. “Ning! Da’s godverdomme nog duurder dan in Europa!” Doe d’r maar tien.

Wat ik nooit goed heb begrepen is hoe de kleding-en-schoenen-zaken kunnen overleven, want de huren, oh lieve lezert, zijn niet mals. Je ziet er geen mens, en het zou me niets verbazen wanneer de gemiddelde inloop bij een Gucci toko een punt vier per dag is. Restaurants zitten meestal vol, en terecht want het eten kost wat, maar dan heb je ook wat. 

Tot mijn grote opluchting wordt er nu druk gebouwd aan een nieuwe mall, pal naast de Central Pin Klao Mall, vlak bij ons apartement. Mooi toch, die wet van vraag en aanbod?

Image

 

 

This entry was posted in Cor Verhoef and tagged , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to WAAR EEN MALL IS, IS EEN ANDERE MALL…

  1. Richard says:

    Ja die wet, die werkt heel anders dan ze ons vroeger verteld hebben.

    Wat dacht je van deze titel voor een nieuwe Endemol-productie: Waar is de mall 😉

    O nee, Endemol zegt jou natuurlijk helemaal niets…

  2. Let’s go to the mall, today! (https://www.youtube.com/watch?v=IY_bhVSGKEg)
    Bangkok heeft een aantal malls in de top 50, maar lang niet zoveel als de Filipijnen (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_shopping_malls_in_the_world)
    Mijn ega zou ook dagen zoet zijn in Bangkok met enkel en alleen de malls. (Maar ik vlak de Meent niet uit hoor).

  3. Anton Lustig says:

    Hier in de Chinese steden kunnen ze er ook wat van. Goed van Paul zeg, nu zien we toch dat er twee Chinese malls bovenaan de lijst van de allergrootsten staan! En wat een zenuwenmuziek!

    ‘k Begrijp je onbegrip, Cor. De ene mall vlak naast de andere en wie koopt toch allemaal die waar en hoe blijft zoiets draaien. Wat een raar goedje is dat toch: economie. Iemand die meer over wiskunde en statistiek en inderdaad economie zou weten, ziet vast fascinerende dimensies onder deze oppervlakkige oppervlakte.

    Ik ga liever naar de markt in het nabijgelegen dorp. Da’s pas gezellig.

Leave a Reply

