DE PALMENFLUISTERAAR…

Door Cor Verhoef

Terwijl mijn blogbroer Paul N. te H. zich op dit moment in de handen wrijft bij de gedachte aan de naderende, 11-maanden durende stervenskoude winter -niets behaagt deze poolvos meer dan temperaturen van dertig graden onder nul, een weersomstandigheid door Paul geclassificeerd als ‘behaaglijk kil’, en Nederlanders in mijn moederland over niet al te lange tijd het cassettebandje met ‘Tis Weer Voorbij Die Mooie Zomer’ uit de la zullen halen, kijk ik vanuit mijn ‘sala’ uit over de khlong naar de oever aan de overkant die begroeid is met palmen en ander tropisch loof…

Weet U, lieve lezer, ik heb mijn hele leven al iets met palmen. Ik kan mij de dag nog goed herinneren dat ik voor het eerst een dadelpalm zag die niet in een pot stond en dat was in Athene waar ik na een treinreis van vijftig uur was aangekomen. Ik was zestien, had een Interrailkaart en aanschouwde door het treinraampje een metershoge dadelpalm. Ik rilde van geluk.

In Thailand, waar ik woon, wemelt het van de palmen. Dat komt omdat er altijd warm is en palmen houden, net als ik, van warmte.

Laten we een een paar palmsoorten onder la loupe nemen, zodat U, oh lezer, weet waar we het over hebben:

Laten we beginnen met de koningspalm. De stam van deze statige palm doet denken aan een lantaarnpaal, kaarsrecht, grijs en glad.

1275875_567375569966366_1053128061_o

Koningspalmen beneden mijn appartement

1237486_567375419966381_4464439_o

                            Dat doet een koningpalm goed, zo’n warme knuffel

En dan is er natuurlijk de onvolprezen kokospalm, de meest nuttige boom op de planeet. Kokospalmen worden door mensen die ploeteren op hogere breedtegraden terecht geassocieerd met het Paradijs. Een wereld zonder kokospalm zou een wereld zijn zonder Pina Colada’s. Daar moet je toch niet aan denken?

Hier doejut allemaal voor, he?

Zoals ik al zei; multi-funtioneel…

Voor mij geen kerstbomen of bladerloze beuken, voor minder dan een palm kom ik mijn bed niet uit…

This entry was posted in Cor Verhoef and tagged , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to DE PALMENFLUISTERAAR…

  1. Denise says:

    Inderdaad Cor, warmte en palmbomen, ik hou er ook van. Nog steeds. Altijd. Hier in het koude Holland heb ik 2 palmen binnen en 1 buiten; ook al zien ze er lang niet zo tropisch uit als ‘die van jou’ het maakt Nederland er net wat mooier door!
    Leuk begin van je stukje trouwens.

  2. Richard says:

    En dan heb je natuurlijk nog de palm die in mijn woonland zo populair is dat overal van dat nutteloze oerwoud verwijderd wordt om er plaats voor te maken: de oliepalm. Of de bonzai onder de palmen: de handpalm. En zo.

    Ben blij dat je weer af en toe schrijft!

  3. cor verhoef says:

    Ja Richard, in het zuiden van Thailand hetzefde probleem. Troosteloze rijen oliepalm. Het is ook een van de weinige palmen die ik onaantrekkelijk vind, met die rommelige stam en dat grauwgrijze gebladerte. Het nieuwe ei van Columbus, de biodiesel wordt wellicht de nekslag voor het laatste beetje tropisch oerwoud op de aarde.

  4. Cor, jongen, het is deze zomer al zo lang zonning dat zelfs jij het (met een dikke trui aan) hier wel uit zou houden. Ik hoop daarom dat de herfst kort zal zijn.

    Ik herinner me die reis naar Griekenland ook nog levendig en tevens dat palmbomen één van de criteria was voor ons reisdoel (Torquay was afgevallen omdat ze daar in potten stonden). De eerste boom die we ook op de foto (nou ja, dia) vereeuwigden stond op het pleintje aan de haven van Samos stad, zomaar gewoon, met een bankje eromheen, weet je nog? We nuttigden in de schaduw een bakje Griekse yoghurt (was weer es wat anders dan Yogo Yogo).

    Mijn ega heeft wat met de waaierpalm; die zou goed staan in onze tuin, ware het niet dat… En ik heb natuurlijk een zwak voor de suikerpalm, want daar wordt palmwijn van gemaakt enne, als je dat drinkt, denk je dat die palm terugfluistert…

  5. ramireziblog says:

    Mooie bomen, prima biertje ook…

  6. cor verhoef says:

    Zekers, die oude dadelpalm herinner ik me ook nog goed. Ik heb zelfs nog geprobeerd om te kijken of ie er nog staat, maar op Samos hebben ze geen Google Streetview. Het Kretenzer palmenstrand van Vai had op mij ook een enorme aantrekkingskracht hoewel ik verder nooit op Kreta geweest ben.
    @Ramirezi, lekker biertje inderdaad.

  7. Anton Lustig says:

    Een beetje aandacht voor de lieve bomen in je omgeving is altijd goed.

    Het wordt tijd voor een nieuw stukje, heren!

    Heeft een van jullie nog plannen om naar NL te gaan? Groot deel van oktober ben ik in dat land. Mijn reis wordt betaald uiteraard, anders kwam ik niet. Natuurlijk.

Leave a Reply

