KHMER MELDPUNT.

Door Cor Verhoef.

Ik ben dagelijks getuige van het riviergebeuren in Bangkok, omdat ons appartement pal naast Khlong Bangkok Noi gebouwd is, en we uitzicht hebben over het reilen en (niet meer) zeilen en  de handel en wandel op deze typisch Bangkokiaanse kanalen.

Khlong”, wat ‘kanaal’ betekent, is eigenlijk een misnomer, aangezien “Klong Bangkok Noi” eigenlijk een zijrivier is van de Chayo Praya rivier, die zich met haar cafe au lait kleurtje, koningklijk door de stad kronkelt. Doordat er cementen muren aangebracht zijn op de oevers, lijkt het een khlong, maar het is geen khlong, het blijft een zijrivier.

Vanochtend lag er een sampan aangemeerd aan de overkant, een weelderig begroeid stukje Bangkok met Jacarandas (dat zijn bomen), mangobomen, suikerpalmen en ander groen, besprenkeld met Thaise houten huizen. Een sampan is een Aziatische schuit die van alles en nog wat vervoert: zand, rijst, kratten met Cola, kortom, alles wat er maar te vervoeren valt.

Image

                              Een toeristen sampan…

Ik zat met mijn boek beneden aan de oever in mijn pendekkie het tafereel gade te slaan. De    sampan was tot de nok toe gevuld met zand en het zand werd aan wal gebracht in ovale, gevlochten rieten manden die ik voor het eerst zag in de film “The Killing Fields”. Er waren vijf, pezige jongens aan het werk. Een wiebelende plank van hooguit 30 centimeter breed vormde de brug tussen de schuit en de veel hoger gelegen oever en de jongens, die ongetwijfeld Khmer (Cambodjaans) waren, gezien de krama die zij om hun hoofd gewikkeld hadden. De krama is een vaak rood-wit of blauw-witgeblokte multi- functionele doek, vergelijkbaar met de Thaise pha khao maa, een veelkleurige doek die dienst doet als hangmat, hoofddoek, sjaal (het wordt in de tropen ook wel eens koud), of lendendoek.

Image

Meisje met krama. Wilders wordt gek als ie dit ziet…

Toen ik de zware arbeid van deze jongens zat te bekijken, realizeerde ik hoe ongelofelijk lichamelijk gedegenereerd ik ben. Dat dacht ik omdat ik dit zag:

Met de handen en diep gebogen rug vult een jongen, blootvoets,gekleed in rafelige shorts en een lang-mouwig t-shirt, krama om het hoofd, met zijn handen de mand met rul zand totdat de mand minstens 20 kilo moet wegen. Met een soepele zwaai wordt de mand naar de rechterschouder gebracht en met het evenwichtsgevoel van een koorddanser betreed de knul de ver doorbuigende ruwhouten plank en loopt fluitend omhoog, alsof hij een parkwandeling aan het maken is. Ondertussen worden er grappen gemaakt onder de knetterende zon, de mand met zand wordt geleegd op de oever, de jongen keert zich om, loopt met zijn lege mand over de nog steeds diep doorbuigende plank voor een nieuwe lading zand, terwijl zijn collega, zodra de plank vrij is, hetzelfde ritueel uitvoert.

Dat gaat drie uur zo door bij een temperatuur van 36 graden in de schaduw. Ik ril bij de gedachte wat de temperatuur is in de volle zon, waar de sampan was aangemeerd.

Na afloop wordt de sampan gewassen met emmers khlongwater en word er gebaad in de khlong. Tien minuten later zitten deze jongens in de weldadige schaduw van een enorme mangoboom te roken -arbeiders die zwaar werk verrichten roken allemaal, die hebben wel wat anders aan hun hoofd dan zoiets triviaals als longkanker of vaatziekten- en de opdrachtgever komt langs met wat te eten. Er wordt onophoudelijk gebabbeld.

Khmer werken in Thailand meestal als ongeschoolde werkkrachten. Ze zijn goedkoop, zeuren niet -vanwege de illegaliteit waarin ze vaak werken- het zijn de ideale wegwerparbeiders, net als de Polen in Nederland. Er zijn meer overeenkomsten tussen Nedeland en Thailand dan we durven te denken. Maar we hebben nog geen Khmer meldpunt. Misschien komt dat nog…

Advertisements
This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to KHMER MELDPUNT.

  1. Hans Geleijnse says:

    Pendekkie neemt niet alleen goed waar, hij schrijft het ook meesterlijk op. Zou mooi zijn als de krama trendy wordt, zoals heel vroeger de Palestijnse variant. Al was het maar om Wilders in een spagaat te krijgen.

    • @Hans, Helaas is de (rood-witte) krama besmet, omdat het een symbool van de Rode Khmer was. Zal in vele landen wel een verboden artikel zijn, tenzij je ze als theedoek importeert, dan mag het opeens wel.

      • cor verhoef says:

        Nou Paul, de Krama wordt in Cambodja nog dagelijks overal gedragen en ik geloof niet dat er een smet op ligt, net zomin als op groene Mao petten of de Vietnamese variant ervan met de rode ster. Die kun je ook overal ter wereld dragen (behalve in corpsbal kroegen), De krama is dus, ondanks de zwarte bladzijden die het Pol Pot regime schilderde in de Cambodjaanse geschiedenis, het symbool gebleven van Cambodjaanse onafhankelijkheid, hoewel ik niet weet of het dragen ervan tijdens de Franse overheersing, verboden was. Wellicht hadden ze toen voorlopend op Wilders’ kopvoddentaks, een Kramataks.

    • cor verhoef says:

      Hans, ik zie een mooie vorm van voorjaarsmode aan de horizon gloren. De Krama van Dior. Even Chris bellen 😉

  2. stripman says:

    Als nou het weer ook wat meer overeenkomsten gaat vertonen…;o)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s