OBSERVATIES VOOR DE 7/11..

love catHa luidjes! (om met Mark Rutte/ Diederik Samson te spreken-wat een leuk stel he?) Ik ben vanmiddag gaan observeren. Ik had een ontiegelijke honger en besloot mijn fort te verlaten, en een wandeling te maken naar de zeven-elf, in de volksmond ook wel Seven Eleven genoemd. Kennen we in Nederland niet, hoeft ook niet, boeit ook niet, er zijn genoeg landen die het zonder deze ‘convenient store” moeten stellen, waaronder Nederland en Somalie.

Ik vergelijk de Seven Eleven altijd met het voorportaal van de hel in mijn klassen. Net zoals de vroegere onderwijzers in Nederland altijd dreigden met het, bij nader inzien oh zo nobele beroep van putjesschepper; ‘als jij zo doorgaat jongeman, dan eindig jij als putjesschepper’.

Nou, dan zat de schrik er goed in. Wie wil dat nou, putjes scheppen?

Hetzelfde geldt voor het 7/11 dreigement hier in Thailand. Om te beginnen gaat er de godganse dag een gruwelijk irritante geautomatizeerde pieptoon af zodra er iemand de winkel binnen stapt of de winkel uit loopt, “Beep, beep, beep, beep” Heel naar.

Maar ik ben dus vanmiddag op de stoep gaan zitten, voor de 7/11, aan de razend drukke Charan Sanithwong, nadat ik drie Sala Pao’s moo  deng had gekocht, dat zijn gestoomde Chinese broodjes gevuld met rood varkensvlees, louter en alleen om de boel te observeren.

Er komt een dame aanrijden, op het trottoir, op haar roze Honda, volle lippen, hot pants en ze voelt in haar broekzak, waar haar telefoon trilt. Ze vist het ding op, stapt af, neemt op en haar ogen verstarren, Ze beent, om mij heen, de 7/11 binnen. Niets, maar dan ook niets van het gesprek meegekregen…

Een oudere, gezette man stapt van zijn fiets af, en begint door de doorzichtige plastic vuilniszakken te wroeten, op zoek naar lege plastic flessen. Hij draagt grijze, wollen handschoenen en kijkt af en toe om zich heen, alsof hij bezoek verwacht. Een minuut later stapt hij weer op zijn fiets, een kinderfiets, en vervolgt zijn overlevingstocht. Zonder doping.

Twee kinderen lopen de 7/11 uit met een waterijsje in de hand., dat door de hitte in de verpakking al is gaan lekken. Paniek. Het jongetje is uiteindelijk degene die het papier er het snelst af heeft en begint als een razende de druppels van zijn ijsje af te likken. Zijn zusje scheldt hem uit en loopt kwaad weg met het ijsje nog steeds in het papier.

Nadat ik mijn tweede ‘sala pao’ verorberd heb lopen er twee ‘motorsai’ jongens voor me voorbij. Ze buigen allebei licht omdat ik zit. Als een kaars voorbij een zittend, ouder persoon lopen is ‘not done’ in dit land…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , . Bookmark the permalink.

5 Responses to OBSERVATIES VOOR DE 7/11..

  1. Anton Lustig says:

    “Het fort verlaten”, klinkt toch alsof je het daar niet slecht hebt.
    Kassa-Miep worden is al ongeveer net zo erg als putjesschepper, en dan nog met dat hinderlijke gepiep! Die niet te horen zijn bij de 7/11’s in Beijing trouwens. Ander land nietwaar. De mensen lopen hier kaarsrecht, mits niet krom door het telefoneren. Of een botziekte.

  2. cor verhoef says:

    Anton, ik word er door die licht buigende mensen alleen maar aan herinnerd, dat ik inmiddels ook alweer een dagje ouder word. Daar word ik niet vrolijk van, van die eerbied, maar het is altijd beter dan van je rollator beroofd worden in de Breestraat..;-)

    • Ik heb dat in Maleisië opgepikt, dat licht buigen voor nedergezeten senioren met de rechterhand naar beneden gestrekt om een weg te banen. In het vergrijzende Finland een gewoonte die des te vaker opduikt maar nog immer niet als zodanig begrepen wordt (behalve door mijn buitenlandse collegae).

      Die eerbied voor mijn grijze haren, daar kan’k nog wel mee leven, maar dat gebrek aan haar, grijs of anderszins, dat hindert mij enorm (en als je dan ziet wat voor hoofddos die Mick Jagger nog heeft op zijn leeftijd (implants of niet) dan wor ik wel moedeloaz).

  3. Eerbied voor mijn grijze haren? asjeblieft niet zeg. Misschien zodra ik een stok nodig heb, maar eerder niet. (En die shampoos die beweren dat ze je grijze haar camoufleren werken dus echt voor geen ene centimeter 😦 …)

Leave a Reply

