DE HUMOR…OH, DE HUMOR…

Van alle beroepen in de wereld is het beroep van acteur in mijn ogen het meest nobele beroep in de wereld. Het is namelijk een beroep waar slechts een fractie van de wereldbevolking geschikt voor is. Acteren komt je niet aanwaaien, in tegenstelling tot accountant, eerste minister of melkboer.

U, oh lezer, leest dit uit eerste hand. Ik weet namelijk als geen ander hoe moeilijk het neerzetten van een personage is. Ik doe het elke vrijdag voor de ogen van mijn leerlingen en ik moet bekennen dat mijn pogingen daartoe lachwekkend zijn.

We zijn nu bezig met een tweetal scetches van Monty Python en ik probeer mijn leerlingen op het hart te drukken dat bij humor, timing het belangerijkste is.

Thaise teenagers zijn niet gewend om zichzelf te ‘laten gaan’. Ze worden in het Thaise schoolsysteem opgeleid tot robots, nationalistisch tot op het bot, en elke vorm van individualisme wordt door het systeem de kop in gedrukt.

Toch zijn er jongeren die een dikke middelvinger opsteken naar het systeem en vreemd genoeg zitten die allemaal in mijn Drama Club. Zo zat ik gisteren met Jamshi, die John Cleese speelt in “The Argument Clinic”, ‘A Clockwork Orange’ te bespreken, een film van meester Stanley Kubrick. Jamshi vond dat de film een profetische waarde heeft. Wie kan hem ongelijk geven, na tig stille tochten?

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to DE HUMOR…OH, DE HUMOR…

  1. Of comic timing nu vergelijkbaar is met Russische roulette valt te bezien. (In Lucky Luke is het een stuk grappiger dan in the Deer Hunter :-)) Goede titel!

    • cor verhoef says:

      Een Russische roulette scene in Lucky Luke? Die heb ik gemist. De Deer Hunter scene werd opgenomen op een krappe 100 km van mijn huis, in Kanchanaburi province. Volgens de overlevering stelde Robert de Niro (“Bob”, voor vrienden) voor om een echte kogel in het magazijn te steken, “om de spanning te verhogen”.Michael Cimino zag er geen rijst in. Het honorarium voor Christopher Walken was 25000 dollar. Bob ontving een ton.

      • Oh ja, in het album “De Grootvorst”.
        “Bob” had wel vaker ideetjes geboren uit zijn achtergrond als method actor om een realistischer toneelspel te ontlokken aan zijn tegenspelers, bijvoorbeeld door ze te provoceren. Hij heeft de mazzel gehad nooit een thai boxer als tegenspeler gehad te hebben.

  2. stripman says:

    Het zijn allemaal leugenaars ! Tenminste dat zou Droogstoppel zeggen. En een rol spelen doen we allemaal. Maar ik geef toe dat het lastig is om op bevel een andere rol te spelen dan we gewend zijn…;o)

  3. Het is waar dat een leraar elke les een soort show opvoert met de leerlingen als publiek; het is het ware Bildungstheater waarbij het publiek als het goed gaat betrokken wordt in de voorstelling. Alleen hebben de meeste leraren een beperkt repertoire. Het is niettemin geen toeval dat er meer (klein)kunstenaars voortgekomen zijn uit het onderwijs dan, pakweg, de accountancy.

Leave a Reply

