‘WOULD YOU LIKE TO HAVE DINNER, MOLEST, RAPE WITH ME?”

love catIk heb ooit weleens geschreven dat een van de vele dingen die het wonen en werken in Thailand zo prettig maakt, is dat het zo’n veilig land is. Er wordt betrekkelijk weinig gejat (behalve door politici, maar dat is weer een ander verhaal), en er is weinig intimidatie op straat van kansloze jongeren, wiens lotgenoten in Rotterdam je nog wel eens willen toesissen “heb ik soms iets van je aan?”, waarop het meest nauwsluitende antwoord is: “nee, daar ben je veel te dik voor”. Dat zeg je in zo’n geval natuurlijk niet, want je wilt geen lijdend onderwerp zijn van een stille tocht.

Hier in Thailand hangen mensen gewoon hun motorhelm aan het stuur van hun geparkeerde Honda Dream en gaan dan vervolgens een potje winkelen. Die helm blijft daar dan gewoon hangen. In Nederland daarentegen, lijkt het levensmotto: wanneer je nog nooit een fiets gejat hebt, dan heb je niet geleefd.

Alles goed en wel dus, hier in het Land van de Ondergaande Glimlach. Totdat je de krant openslaat. Gossiepietje (ik ben lid geworden van de Vereniging ter Behoud van In Onbruik Geraakte Nederlandse Krachttermen) er wordt wat af geroofd, gemoord en verkracht in dit goede land.

Dat is allemaal niet zo’ groot probleem voor de Thaise gezagsdragers, totdat er toeristen betrokken raken bij moord, diefstal of verkrachting. Toerisme is goed voor 8% van de binnenkomst van buitenlandse deviezen. Dat lijkt weinig, maar miljoenen mensen  verdienen op de een of andere manier hun rijst in de toeristensector. En zodra toeristen slachtoffer zijn van een misdrijf, gaan de Thaise autoriteiten in een “damage control” spasm, allerwijl doodsangsten uistaande dat negatief nieuws de toerisme sector zou schaden.

Nog niet zo heel lang geleden werd er een jonge Nederlandse vrouw in het zuidelijk gelegen paradijs Krabi, door een Thaise gids mishandeld en verkracht. Een maand later werd de dader opgepakt. Er was een DNA match. Hij bekende, trok later zijn bekentenis in en hij werd op borgtocht vrijgelaten. De vader van de jonge vrouw bleek een muzikant die niet amused was. Hij name een nummer op “Evil Man From Krabi”, dat in no-time viral ging op Youtube. De Thaise toerisme bobo’s zaten handenwringend aan de vergadertafel. De minister van Toerisme verklaarde daarop publiekelijk -nog steeds handenwringend- dat er onmogelijk sprake kon zijn van verkrachting omdat de dader en het slachtoffer die avond met elkaar gedineerd hadden. De voorafgaande mishandeling was kennelijk een vorm van voorspel in de ogen van de minister.

“Snotverdulleme” dacht de rest van wereld -inmiddels was de zaak mede door de clip op Youtube, en de krankzinnige opmerking van de minister voor Toerisme, wereldnieuws geworden. De Thaise versie van ‘damage control’ was uitgemond in een enorme plas olie op het vuur.

De Engelstalige Bangkok Post kwam vervolgens met een reeks andere zware misdrijven jegens toeristen uit het recente verleden die door de Thaise media onder het tapijt waren geschoven en door de politie waren afgedaan als “ongelukjes”. De Thaise politie poste een clip op Youtube, in het Thai, waarin zij probeerde uit de doeken te doen hoe het Thaise rechtsysteem werkt. De clip kreeg zoveel ‘dislikes’ dat het pathetische filmpje na drie dagen uit de lucht gehaald werd.

Heremijntijdje, hoor ik U, oh lezer, denken.

Wat de autoriteiten niet lijken te snappen is dat het ‘damage control’ averechts werkt. Misdrijven gebeuren overal, zo weten meeste potentiele Thailandgangers. Maar het moedwillig verdoezelen, goedpraten of verdonkeremanen van misdrijven jegens toeristen werkt alleen maar in de hand dat mensen denken: ‘als ik daar in de problemen kom, dan hoef ik niet te rekenen op hulp van de Thaise autoriteiten’. Ik ga wel gewoon naar Griekenland, dit jaar’.

Mij is nog nooit iets gebeurd. Maar ik ben dan ook niet zo gek om te gaan dineren met een Thaise tourguide…

Hier is de clip van de boze vader van de verkrachte vrouw:

De Youtube-link van deze geweldige clip bestaat niet meer! Klik maar op de onderstaande nieuwe link!
http://www.dailymail.co.uk/video/news/video-4593/Evil-man-Krabi-video-father-Dutch-rape-victim.html

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef, Jeremiades and tagged , , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to ‘WOULD YOU LIKE TO HAVE DINNER, MOLEST, RAPE WITH ME?”

  1. Hoef me alleen druk te maken over Nederlanders, op vakantie gaan is er al lang niet meer bij.

  2. hans says:

    Schot in de roos Cor, ook al trok ik de wenkbrauwen even op bij de voor meer dan één uitleg vatbare laatste zin. Wat in elk geval vastgesteld kan worden is dat de boze vader een grotere Thailanddeskundige bleek dan de Thailandgekken die zich op Engels- en Nederlandstalige websites uitputten in uitleg over het waarom van het Thaise gedrag, zowel van de verdachte als van de autoriteiten. Hij zette zijn pijn om in een voltreffer op de plek waar het de Thaise kant het meest pijn doet. Dat sorteert vrijwel zeker meer effect dan het gereutel van de culturele wasverzachters. Ook Thai leggen zich trouwens niet voetstoots neer bij het ongestraft blijven van misdadige activiteiten door passiviteit, lamlendigheid of corruptie in het justitiele apparaat. Kijk naar de populaire misdaadprogramm’s op tv en je ziet – de cultuurverschillen ten spijt – grote overeenkomsten tussen kwade Thais die vinden dat hen geen recht wordt gedaan en de boze vader van het meisje op Krabi.

  3. cor verhoef says:

    Hans. Dat klopt helemaal. De meeste reacties waren van razende Thais die geen goed woord over hadden voor de hele gang van zaken. Val niet over die laatste zin. Je kent me toch 😉

  4. hans says:

    Ik ken je, dus de ironie was aan mij besteed. Maar dat ligt misschien niet voor iedere blogbezoek(st)er zo. Ik ben trouwens zeer benieuwd naar het verloop van de rechtszaak in februari. Komt vast iets over op dit blog!

  5. Niet om het een of ander maar… met jou nog nooit wat gebeurd?

  6. Potjandoosje nog aan toe zeg! Ik leef dan wel in de moordhoofdstad van Lapland sinds kort, maar ben nu toch gedwongen toe te geven dat het in het land van Siam nog erger gesteld is met de veiligheid des persoons. Achteraf bekeken hadden we het vooruit kunnen weten: het geboorteland van het kickboxen moet gewoonweg wel een gevaarlijk oord zijn, tjeempie en ze ouwe moer!

    • cor verhoef says:

      Paul, elke avond die ik levend en ongehavend in mijn bed stap is een mirakel. Maar je weet, ik heb me altijd al aangetrokken gevoeld tot cesspools en hell holes. Belize City, een voormalige favoriete hang out van mij, is dit jaar hard op weg murder capital of the world number one te worden. En ik ben er weer niet bij..

  7. Anton Lustig says:

    Sjeemienee zeg! Ben ik een tijdje weg van het internet, blijkt heer Cor zich in de wereld van de misdaad gestort te hebben!
    Tragisch verhaal zeg, van deze daadkrachtige vader. En wat een onrecht!

  8. Anton Lustig says:

    Nu 4 jaar later werkt de link naar die geweldige video “The Evil Man from Krabi” niet meer. Hieronder is de enige plek op het web waar ik hem nog heb kunnen vinden.
    http://www.dailymail.co.uk/video/news/video-4593/Evil-man-Krabi-video-father-Dutch-rape-victim.html

Leave a Reply

