Zorg om de Premie

PaulWie, zoals ik ooit als uitzendpostbode, matineus door de straten van de betere buitenwijken gaat, realiseert zich hoe diep de hedendaagse crisis ingrijpt in het leven van de bewoners van deze oorden vol stil verdriet. Het valt voorwaar niet mee om rijk te zijn, werd mij, in die dagen al, toevertrouwd door een man die elke ochtend gedwongen was eerst een Porsche uit zijn garage te duwen, voordat ie er met zijn BMW uit kon. Het gewone volk realiseert zich dat nooit.

We zouden meer meelij moeten hebben met deze stakkers nu het zo slecht met ze gaat. Ik had amper mijn tranen gedroogd na het zo uiterst onverdiende royeren van bekende Nederlander B.M. (misschien is er voor hem nog een plaatsje vrij in het volgende seizoen van Sterren Springen, of in de onvermijdelijke aanstaande toksjoo van zijn boezemvrind, de succesvolle ondernemer W.H.) en nu dit weer; een regeerakkoord waardoor koppels die op jaarbasis 140 000€ of meer binnenhalen, er zomaar ineens 480€ per maand erop achteruit gaan. Heeft u ook zo moeten huilen omwille van de wrede last die de verdienstelijke veelverdieners opgelegd krijgen van Marx Rutte? Volgens de, altijd betrouwbare, Telegrief schuilt er veel leed achter de Blaricumse voordeuren. Directeuren van failliete BV-tjes zien zich gedwongen in loondienst te gaan werken om hun villahypertheek te kunnen betalen… Zo’n lot gun je toch niemand!

En geen mens die eraan denkt welk een marteling het moet zijn voor hun ega’s om de aanschaf uit te stellen van de derde Vuitton kofferset die nodig was voor de tweede winterstop in Sankt Moritz. Je kan toch geen bloemetjes buiten zetten bij het Frisomonument met hetzelfde handtasje als de vorige keer? Zeg nou zelf, dat geeft geen pas. En het minimumloongepeupel fluit maar flier en loopt maar klap als altijd, zo oneerlijk! De ontberingen die men heden ten dage in het Wassenaarse moet doorstaan zijn er ongetwijfeld de oorzaak van dat het aantal geboekte vakantiereizen met sprongen toeneemt; de veelgeplaagde bovenmodalen zoeken natuurlijk verlichting van hun lijden. Hopelijk komen ze dan niet per abuis op Lombok terecht, want dan moeten ze nog meer afzien dan thuis!

Neen, mensen we moeten daadwerkelijk een inzamelingsactie opzetten om de gegoeden onder ons in deze zware tijden een tegemoetkoming te kunnen bieden. Bram en Willem kunnen dan wel zorg dragen voor de financiën, want zij hebben veel ervaring in het discreet omgaan met gulle bedragen.

This entry was posted in Jeremiades, Paul Nijbakker and tagged , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to Zorg om de Premie

  1. cor verhoef says:

    Hihihi, zeer van de vermaackelijcke. Ik had ook een dergelijck blog in mijn kopf zitten maar je bent me voor.

  2. Klein detail, ze gaan er € 480,– per maand op achteruit!

    • @CAMvV,
      Ik sta gecorrigeerd, maar ze gaan er toch niet 480€/maand op achteruit, want het wordt weer ten dele gecompenseerd door minder belasting zodat ze uiteindelijk rond de 300€/maand uitkomen, dus op jaarbasis betekent dat dat ze dit onmisbare item niet meer kunnen aanschaffen: http://www.louisvuitton.fr/front/#/fra_FR/Collections/Femme/Voyage/products/Pegase-55-Epi-Electric-EPI-M4035N (Zo zie je maar weer, ik onderschatte de prijs van een Louis Vuitton kofferset maar weer schromelijk. Het kleinste koffertje kost al 4000€, een hele set kost meer dan een Japanse auto! (Het soort wagen waar het personeel in rijdt).

      • Ik moet hier helaas in de ‘we’ vorm spreken ipv de ‘ze’ vorm. Verder hanteren we de ‘wie dan leeft, dan zorgt’ gedachte. Ik zie het niet gebeuren dat dit ongeschonden door de 1e kamer gaat komen en als we zover zijn gaan we wel rekenen.

        Ik ga niet eens kijken naar onmisbare Louis Vuitton dingen. Ik ben een vrouw die na 51 jaar nog steeds niet weet waarvoor ik een handtas zou kunnen/moeten gebruiken, laat staan een kofferset.

  3. cor verhoef says:

    Kaatje, dus toch maar de boot verkopen?

  4. stripman says:

    Ik heb wel eens een boot in het echt gezien…!

  5. Anton Lustig says:

    Bravo, voor het eerst sinds 30 jaar “van ‘t sealfde laeken een pack” bespeur ik bij Paul iets als echte medelijden met de welgestelde medemens. Maar dit is ook wel een bijzonder moment geloof ik. Heb hier vanuit Zaiwaland vagelijk iets vernomen over een snel en ondoordacht ogend plan van Rutte & Samsam, dat zij nu bij hun beider achterbannen moeilijk kunnen verkopen, klopt dat? (En heeft dit ook met die zorgpremie te maken?)

    

‘t Is ver van mijn bed maar toch even over dat woord “zorgpremie” wat ik niet zo snap. “Premie” kan slaan op iets wat je moet betalen voor bepaalde diensten, maar ook op een beloning of extraatje. “Zorg” zou te maken kunnen hebben met “verzorgd worden” maar ook met “je zorgen maken”. Beloning voor het zorgen maken? Verdiende loon?


Leave a Reply

