Herfstgezwamte

PaulZwammen is mij niet vreemd beste lezers, zwammen zijn het daarentegen wel. Ik kan ternauwernood de funghi op mijn bord uit elkaar houden, laat staan dat ik als een ware mycoloog (toch minstens 25 punten bij het skrebbelen) het bos in tijg om alles wat groeit en niet bloeit in kaart te brengen.

Maar hier in Tornio-Haparanda hoeft dat ook niet; de zwammen zijn overal langs de fietspaden als paddestoelen uit de grond geschoten. En gewoon, om weer een beginnetje te maken met bloggen na wederom een lange werkstress-gerelateerde blogstilte, heb ik er vandaag een stel geknipt.

Overigens loopt de herfst hier in het Noorden alweer op z’n einde, beste lezers. De berenjacht is al afgesloten maar de elandjacht is nog op zijn hoogtepunt. Mijn ega liep onlangs een eland bijna tegen het lijf op honderd meter van onze voordeur. Die beesten struinen in de herfst soms ‘s avonds de voorstedelijke tuinen in op zoek naar appelbomen (of liever het valfruit van die bomen), andere vruchtbomen groeien niet zo ver noordelijk.

De bomen die hier wel groeien en waar veel paddestoelen het van moeten hebben zijn de berken. Hier zijn wat plaatjes van wat men zoal kan aantreffen aan de voet van berkenbomen.

Vliegenzwammen

De rode vliegenzwam (die ook in het Zweeds en Fins zo heet) is de meest stereotype paddestoel. Zelfs een kind herkent deze nog wel. Ik heb me laten vertellen dat men het rode vel in een schoteltje met suikerwater op de schoorsteenmantel placht te zetten om vliegende insecten naar de eeuwige jachtvelden te dirigeren. Hier in het Noorden is dat niet mogelijk want tegen de tijd dat de zwammen opkomen zijn de meeste insecten al in winterbivak. Overigens zijn op deze foto ook andere (minder opvallende) zwammen te onderscheiden. Ze groeien langs de wortels van de berk die door het beeld lopen. Ik heb geen idee welk soort het is.

Inktzwammen

Twee late inktzwammetjes tussen de stoffelijke resten van hun familie. Deze soort herken ik ook nog wel.

Onbekende zwam

Maar deze? Ik heb geen idee. Wellicht weet een van jullie me te vertellen wat voor schimmelsoort dit is.

Onbekende zwam

Nog zo eentje. Alles wat ik ervan vertellen kan is dat het een buisjeszwam is. Weet u iets meer?

Onbekende zwam

Deze ken ik ook niet. Ze staan gezellig dicht bij elkaar. En dat blauwe ding ertussen? Dat is geen zwam, maar een snusdoosje!

Overigens is de herfst in onze contreien erg vochtig geweest. De paddestoelenoogst is dan ook navenant. Jan en alleman trekt erop uit om gratis te plukken. Er vallen dan ook elk jaar wel enkele slachtoffers, die abusievelijk een gifzwam verorberd hebben, maar dat zijn praktisch altijd buitenlanders die niet van jongs af aan met pa en moe de bossen in geweest zijn om bessen en paddestoelen te zoeken. Ik waag me er dan ook niet aan… ik koop ze wel bij supermarkt (lekkâh avontuuâhlèk)!

This entry was posted in Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Herfstgezwamte

  1. Anton Lustig says:

    Dat Tornio-Haparanda lijkt me zo slecht nog niet!

    Een stevige stap terug in het blog-gebeuren, zij het alweer in een nieuw jaargetijde. Wie is de volgende?

  2. cor verhoef says:

    De vliegenzwam en de inktzwam zijn werkelijk de enige zwammen die ik kan herkennen, dus aan mij heb je niet veel. Ik heb nu wel meteen dat kinderliedje over kabouter Spillebeen ik mijn kop zitten. Je wordt bedankt..;-)

  3. stripman says:

    Heel mooi ! Maar ik heb er te weinig kijk op om er namen op te plakken…

  4. @Anton,
    De volgende? Dat zal ik ook wel zijn. Ik had gisteren een leuk opzetje in mijn hoofd, maar dat was voordat mijn ega een bordeautje bij het diner voorstelde…

    @Cor,
    Ik had de hele week een lekker nummer in mijn hoofd, vast ‘n probaat tegenmiddel voor Spillebeen. Zoek op YouTube even naar X Maleya Yelele… (X Maleya is de groep, Yelele het nummer)

    @Strip,
    Ik denk dat alleen Antoinette dat kan.

  5. Qua paddo’s verschillen we hemelsbreed minder dan de kilometers doen vermoeden Paul.

    Ceesgegroetje

  6. Pingback: Te Hooi en te Wollegras | Het Triumvieraat

Leave a Reply

