DE LUCHTKASTEELDEMOCRATIE…

Ik heb besloten te gaan stemmen, bij de aanstaande Algemene Verkiezingen. Na aandringen van mijn zus. Niet omdat ik er het nut van in zie, maar meer om mijn zus van dienst te zijn die op dezelfde partij gaat stemmen als ik, wanneer ik er het nut van in zou zien.

Het feit dat ik al elf jaar in Thailand woon, een land waar de wandel naar de stembus al even zinloos is als in mijn geboorteland, heeft niets te maken met die zurige zinloosheid die ik voel wanneer ik denk aan dat rode potlood. Een stem uitbrengen doe je naar mijn idée in de hoop dat die stem iets bijdraagt aan het welzijn van het land als geheel. Voor de meute, zogezegd. Wanneer iedereen zijn stem zou uitbrengen gemotiveerd door puur eigenbelang, zouden er 17 miljoen politieke partijen moeten zijn.

Mijn gevoel van zinloosheid komt voort uit mijn overtuiging dat we helemaal niet geregeerd worden door coalities van partijen die samen een regering vormen. Dat is een illusie. De democratie die we menen te hebben is ook een luchtkasteel. We leven helemaal niet in een democratie, niet in Thailand en niet in Nederland. Waar leven we dan wel in en door wie worden we dan wel geregeerd?

Het zout der aarde

We leven in een corpocratie en we worden geregeerd door machtige bedrijven die ons rotzooi verkopen waar we in onze stoutste dromen nooit om gevraagd zouden hebben, ware het niet dat deze bedrijven, gesteund door de media ons dagelijks een rad voor ogen draaien waardoor we niet meer normaal kunnen nadenken en uiteindelijk alleen nog maar de publieke opinie na kunnen papagaaien, wekelijks de achterbak volladen met teringzooi en in een stuip raken wanneer we erachter komen dat de glasverzekering inmiddels al een week verstreken is.

We zijn een land met 17 miljoen baboons die menen in een biotoop van vrije meninguiting en democratische principes te leven, wanneer onze reactie onder een on-line opiniestuk geplaatst wordt. Joepie, we mogen ons zegje hier doen, arme Syriers.

Het moet U, trouwe lezer, toch ook wel opgevallen zijn, dat politici die uit de politiek stappen omdat het nu eindelijk eens tijd is voor die vermaledijde ‘quality-time’ met de kids en het vrouwke, drie dagen later op de loonlijst staan van een bank of een multi-national? En dat terwijl ze jaren geroepen hebben dat de buikriem aanhalen en ‘inleveren’ louter en alleen voor het algemeen goed van het land en onze kinderen is. Tijdens hun carriere in de politiek hebben deze heren en dames ook nog kans gezien om de door hard werken verworven pensioenen van mensen te verkopen aan de hoogste bieder, door dag in dag uit te herhalen dat het ‘crisis’ is en dat de economie weer ‘uit het slop’ moet komen en dat kan alleen maar door een aantal financiele draaien om de oren. En passant doen de serieuze media vrolijk mee met het aanpraten van recessies en crises en schrijven dagelijks  financieel apocalyptische scenario’s, onderschreven door neo-conservatieve economen, die niet lijken te beseffen dat wanneer mensen alleen nog maar hun huis uitkomen om een blik bonen te kopen, de economie tot stilstand komt.

Vraag maar aan Donald Duck en zijn suikeroom.

Ik stem dus, omdat ik van mijn zussie houd. Maar eigenlijk zou er onderaan het stembiljet moeten staan:

None of the above…

This entry was posted in Cor Verhoef, Jeremiades and tagged , , . Bookmark the permalink.

26 Responses to DE LUCHTKASTEELDEMOCRATIE…

    • cor verhoef says:

      Niemand zou zijn stem moeten uitbrengen in deze tijden. Opkomst: nul. Dan gaan ze eindelijk misschien eens achter de oren krabben in Den Haag en de provincies.

  1. Aad Verbaast says:

    Politici zien je niet meer staan nadat je het formulier in de gleuf hebt geworpen. Onder het mom van “mandaat van de kiezer” mag je in de krant lezen wat ze met je stem hebben uitgehaald.
    Ik stem niet meer, en heb besloten die nog slechts te laten horen.

  2. Marjelle says:

    Ik stem altijd, niet dat ik de illusie heb dat daarmee de wereld verandert, maar ook kleine beetjes helpen. 😉 Het aan de ene kant niet stemmen (en zo de ‘Wilders’en indirect steunen) en aan de andere kant wel klagen over wat er allemaal mis is met de politiek en politici – en dat is veel m.i. – vind ik ook weer tegenstrijdig.

    • Loes Konings says:

      Ik ben het met Marjelle eens. In Nieuw-Zeeland vonden veel mensen, voornamelijk van de Labour Party (wat een van de grootste partijen was, links georienteerd) het niet nodig om te stemmen. Het gevolg is geweest dat er nu een partij in de regering is , die veel meer “rechts” is dan de ‘grote massa’ in NZ. Met een stem meer in totaal , doet deze partij nu wat ze willen.

  3. cor verhoef says:

    @Marjelle en @Loes,

    Jammer dat jullie niet ingaan op de rest van mijn betoog, waar de kernvraag is, waar gaat mijn stem nu eigenlijk naartoe? Ik vind het “als je niet stemt mag je ook niet klagen/meepraten/een mening hebben, zo oudbakken. Wat als er nu helemaal niets voor je bij zit? En wat te denken van de zeer reeele kans dat de partij waar jij op gestemd hebt, doodleuk alle verkiezingsbeloften uit het raam kiepert om maar op het pluche te belanden, iets wat eerder regel dan uitzondering is.
    Mijn idee is dat politici er voornamelijk voor zichzelf zitten. Een jaar of tien in de kamer staat leuk op je CV en je houdt er een prachtig netwerk aan over, waarna het echte graaien kan beginnen.
    Een ander probleem is dat de Nederlandse bevolking tot op het bot verdeeld is over nagenoeg elke denkbare kwestie en dan wordt effectief regeren nagenoeg onmogelijk.
    Maar ik ga dus wel stemmen en zal dus blijven jeremerien 😉

    • @Cor,
      Ik ga ook zeker stemmen, want niet meer kunnen jeremieren, wat moet je als Hollander dan nog…? Ik heb het geld en de randvoorwaarden van het volksverlakker/tegenwoordigerschap altijd hoogst interessant gevonden, maar ik ben nooit geslaagd voor het vak hypocrisie, kontkussen ging me vanwege m’n te rechte rug altijd slecht af en de techniek van het met gespleten tong spreken heb ik nooit onder de knie gekregen (ik werd altijd duizelig van die 180 graden draaien die dat vereist).

      • cor verhoef says:

        @Paul,

        Hahaha…Tja Paul, ik kan je overigens het laatse blog van Aad Verbaast aanbevelen. Laat ie nou krek voor d’n donder een blog geschreven hebben met hetzelfde thema. Wel veeel beter dan dit. Die man kan er wat van!

    • Marjelle says:

      Als ik reageer ga ik in op datgene waar ik op dat moment wil ingaan, Cor, ik kan niet op alles ingaan. Verder vind ik dat je wel goed moet lezen, en om uberhaupt meteen met termen aan te komen als ‘zo oudbakken’ vind ik dan weer zo makkelijk, zeker als je mijn woorden ook nog anders weergeeft. Nergens heb ik “dat” gezegd, er staat ‘het aan de ene kant niet stemmen (en zo de ‘Wilders’en indirect steunen) en aan de andere kant wel klagen over wat er allemaal mis is met de politiek en politici – en dat is veel m.i. – vind ik ook weer ‘tegenstrijdig‘. Dat mensen niet zouden mogen meepraten of een mening zouden mogen hebben maak jij ervan. Kennelijk vind je het andersom lastig als iemand een andere mening heeft dan jij. 😉 Dat het heel moeilijk kan zijn om een partij te vinden waar je op wil stemmen en dat dan vaak erna weinig van de verkiezingsbeloften overblijft ben ik helemaal met je eens. Maar hoe dan ook, als je niet stemt steun je indirect, ik zei het al, de Wildersen van deze wereld, als je dat graag wilt is dat uiteraard je goed recht maar als je dat juist niet wilt dan kun je dat voorkomen door te stemmen. Dat politici er grotendeels voor zichzelf zitten en dat integriteit een eigenschap lijkt te zijn die ervoor zorgt dat een politicus juist niet ver zal komen of het niet lang zal volhouden, is ook waar. Succes met stemmen en jeremiëren. 😉

      • cor verhoef says:

        @Marjelle,

        Ik vind het helemaal niet lastig wanneer mensen een andere mening hebben dan ik. Ik ben alleen van mening dat stemmen zinloos is om de door mij eerder genoemde redenen. En dat mijn stem naar Wilders of de VVD zou gaan, maakt ook niet veel uit, want Nederland is nu eenmaal een land waar altijd coalities gevormd moeten worden en waar er na de verkiezingen enorme sloten water bij de wijn gedaan moeten worden, waardoor er geen enkele verkiezingsbelofte meer overeind blijft staan.
        Ik heb moeite met het uitbrengen van mijn stem, louter en alleen omdat ik geen enkele, let wel, geen enkele politicus vertrouw en mijn redenen daarvoor zijn volstrekt legitiem.
        Wilders en zijn handlangers hebben zich zowiezo al tot het eind der tijden in de oppositiebankjes geroeptoeterd door middel van hun onlangs geschreven partijprogramma, wat geschreven lijkt te zijn door een aantal lieden die een bakkie teveel op hadden.
        Ten slotte, welke politieke partij heeft wereldproblematiek (overbevolking, massale ontbossing, waterproblematiek, dode oceanen) aangekaart in het partijprogramma? Geen een. Het zijn allemaal kampioenen navelstaren die zich druk maken over al dan niet met 130 km per uur over de snelweg, jaartje langer of korter werken, etc.
        Marjelle, ik ga stemmen, maar ik geloof niet dat ik ooit iets in mijn leven gedaan heb met zo weinig overtuiging…

  4. Nicholas says:

    True that…

  5. Nicholas says:

    Het hele concept “regeren” is ridicuul in de komende 40 jaar die het menselijk ras nog heeft. Wat voor plannen heeft de Nederlandse regering m.b.t. Het bevolkingsvraagstuk? De ontbossing? Water management?
    Als ik politici hoor over verhoging van de boetes in het openbaar vervoer snap ik niet dat ik één keer in mijn leven gestemd heb, toen ik 18 was, 31 jaar geleden.

    • cor verhoef says:

      Politici denken niet verder vooruit dan 4 jaar. Max. En aan de werkelijke reeele globale problemen denken ze al helemaal niet. Dat laten ze over aan Greenpeace en andere strijdbare organisaties die ze lacherig wegwuiven, Ze zijn allemaal blind en doof. Eigenlijk zijn het allemaal criminelen.

  6. Marjelle says:

    We zijn het over een aantal dingen niet eens – ik denk niet dat stemmen zinloos is, dat er geen enkele verkiezingsbelofte overeind blijft of dat elke politicus zonder uitzondering volkomen onbetrouwbaar is – maar dat geeft niet, let’s agree to disagree. Sowieso discussieer ik liever over dit soort dingen dan dat ik me een paar slagen in de rondte typ met rsi en je woorden (zonder dat je de ander ziet, hoort) ook niet altijd zo overkomen als ze bedoeld zijn, maar dit terzijde. Persoonlijk heb ik andere onderwerpen die ik heel belangrijk vind en deels wel terugvind bij sommige partijen al is het deze keer voor mij ook afstrepen, wegstrepen, doorstrepen, ‘die en die allemaal zeker niet, dus dan blijft er over …’
    Verder moest ik even denken aan deze uitspraak van Churchill: “Democracy is the worst form of government, except for all other forms”. 😉

  7. stripman says:

    Als je de parlementaire democratie maar niets vindt kun je je ook afvragen hoe het land dan wel georganiseerd zou moeten worden. Persoonlijk ga ik, bij gebrek aan een milde tirannie met mijzelf aan het hoofd, maar gewoon naar de stembus. Er is, volgens mij, nog geen redelijk alternatief bedacht…

    • Nick says:

      Fantastische vraag! Ga voor een (mogelijk) antwoord naar http://thezeitgeistmovement.com/ en lees en bekijk de multimedia. Redelijk alternatief?

    • cor verhoef says:

      Het prachtige alternatief zou bijvoorbeeld kunnen zijn om kamerleden een kontract te laten tekenen waarin zij verklaren onder geen enkele omstandigheid ooit voor het bedrijfsleven te zullen werken. Op die manier help je elke vorm van belangenverstrengeling in een keer om zeep.
      Met de parlementaire democratie is niets mis, alleen met de uitvoering ervan.

  8. Rob Alberts says:

    Eigenwijs blijf ik toch van mijn stem gebruik maken, in het stemhokje, in werkelijkheid en digitaal.
    Al begrijp ik de gemaakte opmerkingen ook weer wel.

    Democratische groet.

  9. Anton Lustig says:

    Sterke argumenten overal. Scherp stuk, Cor.

    Misschien is het NL politieke systeem beter dan niets, maar zoiets te zeggen klinkt niet krachtig genoeg. Discussier rustig verder, zou ik zeggen.
    Zelf heb ik er geen problemen mee dat ik, vanwege dat de dichtstbijzijnde stemtent een paar duizend km verderop staat, niet kan stemmen. Zoek het zelf maar uit, Nederland!

    Zelf had ook ooit besloten dat, als ik ooit nog eens een kans zou hebben om te stemmen, mijn stem aan de Partij voor de Dieren te geven, omdat ik daarmee zou kunnen zeggen (alsof iemand dat hóórt): “als we nog niet eens fatsoenlijk met de dieren om kunnen gaan, dan is de rest toch ook onzin!”

  10. Ik ga deze keer ook maar weer eens stemmen. De afgelopen 10 jaar heb ik dat niet gedaan en moet je zien wat een zootje het geworden is daar in de tweede kamer. Alleen, ik maak steevast mijn stem ongeldig. Ik vind democratie geweldig, maar ik kan gewoon niet kiezen of ik nou genaaid wil worden door Rutte, of toch liever opgelicht wordt door Samsom of Roemer.

  11. Hans Geleijnse says:

    Een voltreffer Cor. Ben het met elk welgekozen woord eens. En dát wil wat zeggen! Het is overigens een internationaal verschijnsel. Ik zou geen zgn. parlementaire democratie op deze aardbol kunnen aanwijzen waar de politici na de kiezers van alles diets te hebben gemaakt niet hun eigen richting kiezen. Het ironische is dat niet-stemmers en stemmers veroordeeld zijn tot een identiek gevoel van totale machteloosheid tav de gevestigde politieke en economische orde. Misschien houdt dat pas op als de rode potloden vervangen worden door machinegeweren. Niet te letterlijk nemen natuurlijk, want in Nederland gaat dan iedereen op iedereen schieten. Maar wat mij betreft mogen de luchtkasteeldemocratie en zijn paladijnen in politiek en massamedia ten onder gaan door massale woede-uitbarstingen, Liever de waan van de dag die we nog niet kennen dan het huidige klimaat van gelatenheid en wegvluchten in welbegrepen eigenbelang.

  12. “Ik wantrouw alle politici” is ook een behoorlijk oudbakken standpunt.

    Ik ga zeer zeker stemmen. Ik heb nog steeds (een heel klein beetje) spijt van die ene keer, toen ik in het buitengebied van Lunteren woonde, ik de hele dag in de fabriek gewerkt had en nog een half uurtje had om in de stromende regen het stemlokaal te gaan zoeken. Ik had geen flauwe notie waar ik moest zijn en toen vond ik het Europese parlement ff wat minder belangrijk.
    Eén verkiezing later ontdekte ik dat de afstand naar het stemlokaaal met mooi weer wel een fietstochtje waard was.

    Tuurlijk maakt een stem weinig uit. Maar daar moeten we het mee doen. Dat hele klein beetje invloed wat ik krijg zal ik zeker niet weggooien. Ik vind het dom om dat wel te doen.

    • Hans Geleijnse says:

      CAM, het gaat om het standpunt, of dat nou oudbakken of flitsend modern is doet niets ter zake. En niet stemmen wegzetten als dom is wat gemakkelijk. Er zijn ook mensen die niet stemmen omdat ze geen enkele bijdrage willen leveren aan een systeem waar ze niet in geloven. En dan zijn er nog kiezers die keuzes maken waarvan ik dan weer denk: jij had beter de rol van domme niet-stemmer kunnen spelen.

  13. Ik vind het helemaal niet makkelijk, niet in de laatste plaats omdat het in mijn eigen familie ook voorkomt. En als je ‘wegzetten’ zo verwerpelijk vindt, doe het dan niet.

    Voorlopig wacht ik nog op het alternatief wat beter is dan het huidige democratische bestel. En ik blijf erbij dat we moeten gaan stemmen.

Leave a Reply

