Prop Roots roetsjt moeizaam voort!

bijdrage van Anton Lustig 
~ ~ ~

Terwijl Paul druk aan het verhuizen/emigreren, Cor aan het wegspoelen in de moesson en Edwin waarschijnlijk zijn vliegmobiel aan het repareren is, zal ik óók maar eens komen vertellen waarom ik recentelijk geen tijd heb om te bloggen. Tenzij het gaat over wát mij dan van het bloggen houdt….

Globaal gezien bestaat mijn leven van de afgelopen maanden hier uit: zo’n drie keer per dag heen en weer naar de bouwplaats, een stuk heuvelopwaarts in het Jingpo-dorp, om te kijken hoe het er voor staat, problemen door te nemen en te socializen met de ploegbaas en zijn werknemers. Want ja, we bouwen verder, ook al lopen onze schulden enorm op. (En er is hier wel degelijk al sprake van moesson, maar het is nog te behelpen.) Beneden, op het kamertje van de lagere school waar ik nu achter de computer zit, schrijf ik mij tot diep in de nacht de armen uit het lijf om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Iedereen mag het nu wel weten. We hebben niet alleen de Jingpo-minderheid veel te bieden maar ook voor de mensheid op zich is het van belang, maar we kunnen het nu even niet zonder hulp! 

Hieronder is de mail die ik schaamteloos aan al mijn Nederlandstalige connecties aan het versturen ben. Iedereen die meer wil weten kan ik subiet een uitgebreide presentatie doen toekomen, in het Nederlands, Engels of Chinees. Schrijf maar naar: antonlustig@gmail.com. Zie ook eventueel een eerder stuk over onze situatie.

Onze situatie héél in het kort:

Eerst ter herinnering: onze non-profit Prop Roots Program spant zich in voor de kinderen van de Jingpo-minderheid, in een afgelegen gebied rond de grens tussen China en Birma. Ons doel is hen uit de klauwen van de drugs en AIDS te houden en een betere toekomst te geven. Wij doen dit door hun zelfvertrouwen en communicatieve vaardigheden te stimuleren, dmv taal- en creatief onderwijs en veel interculturele uitwisseling.  

Om dit op de best mogelijke manier te doen zijn we nu ons projectcentrum aan het bouwen in het Jingpo-dorp van onze keuze, zodat wij hier weldra permanent actief kunnen zijn, in plaats van in de schoolvakanties zoals in de afgelopen jaren. Het centrum moet aardbevingbestendig en wordt half van baksteen, half van bamboe, en omvat straks een heuse activiteiten- en expositieruimte voor de kinderen en gaat onderdak bieden aan vrijwilligers, onderzoekers en andere hulpvaardige gasten uit alle delen van de wereld.


Prop Roots heeft al ruimschoots media-aandacht gekregen, en wel om meerdere redenen. Eén van de redenen waarom wij bijzonder zijn is, zoals jullie weten, dat ik als oprichter tevens ‘s werelds voornaamste expert ben op de Zaiwa-taal van de Jingpo hier en méér dan goed thuis ben in dit gebied. Wij integreren dan ook de taal en cultuur van de Jingpo zelf in onze projecten, wat bijdraagt aan het zelfvertrouwen van de kinderen. Een ander kenmerk is dat wij tegendraads zijn, want hoewel iedereen in de Chinese onderwijswereld weet dat creativiteit heel belangrijk is en dat het onderwijssysteem hier niet deugt, schijnt vrijwel niemand in staat te zijn het écht op een andere manier te doen. We krijgen veel bijval! En hebben een hoop professionele en vakkundige mensen aan onze zijde. Over professioneel gesproken: mijn vrouw, Li Yang is zeer ervaren als communicatie-deskundige voor internationale organisaties in China.

Nóg iets wat ons bijzonder maakt is dat wij léf hebben. Wij – dat zijn: Li Yang en ik – hebben ál ons eigen geld gespendeerd en hebben zelfs nog enorme schulden opgelopen in onze verwoede poging deze zware maar wel cruciale stap te zetten. Wij hebben vrijwel geen sponsoring voor deze bouw kunnen krijgen, omdat het immers om ‘basisvoorzieningen’ gaat. (Je moet weten dat veel andere projecten comfortabel vanuit de ‘grote stad’ worden gerund, maar wij vinden dat ons werk het beste écht ter plekke vanuit de dorpen zelf gedaan dient te worden.) Echter, de materiaal- en arbeidskosten vallen veel duurder uit, mede door de vereiste aardbevingsbestendigheid. Het voortbestaan van Prop Roots én ons privébestaan dreigen hierdoor in een zware klap ten onder te gaan. Stuur me een mailtje en ik stuur het hele verhaal over wat wij voorstaan en wat er nou precies aan de hand is.

Jingpo-meisjes tijdens het Manau-festival © Li Yang


Donaties zijn méér dan welkom. Onze crowdfunding-campagnes zijn voorbij, maar u kunt ook gewoon op 
mijn bankrekening storten:
A. Lustig, 11.88.40.665 Rabobank te Utrecht, onder vermelding van “donatie”.

Hier kunt u zien hoe het er voorstaat met de bouw (zie “Building the Project Center”). 

This entry was posted in Anton Lustig, Bericht uit Zaiwaland, Kunst / Muziek, Prop Roots and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Prop Roots roetsjt moeizaam voort!

  1. Wilde dat ik je kon helpen, maar heb het gewoon niet, kom maar met moeite rond.

  2. Anton Lustig says:

    We gaan door en we houden vol. Ik hoop gauw in staat te zijn over meer dingen te schrijven dan onze geldproblemen. Verhalen te over, dat zeker! Zoals over de (tweede) aannemer die we de laan uit hebben gestuurd omdat die ons (ook al!) opgelicht heeft. Over het leven hier in het dorp en op de school. Over onze geweldige vrijwilligers, enzovoort.

    U kunt ons nu ook (omgerekend) in dollars steunen: op StartSomeGood.com, is het niet geweldig.

  3. Pingback: Bericht uit Zaiwaland (3) | Het Triumvieraat

Leave a Reply

