DE KILLE ADEM VAN DE GEDACHTENPOLITIE…

CorAls blogger met een uitgesproken mening ben ik een groot voorvechter van vrijheid van meningsuiting. Het gedachtengoed van oproerkraaiers als Wilders vind ik verwerpelijk, maar we mogen blij zijn dat in een land als Nederland, zelfs dit soort malloten hun roeptoeter richting de bevolking kunnen richten, zonder daarvoor de bak in te draaien. Wilders zit vaak net op het randje, omdat we een wet hebben die haatzaaierij en het opzetten van de publieke opinie tegen bepaalde bevolkingsgroepen verbiedt, maar over het algemeen kunnen Nederlanders overal hun mening ventileren,zonder daarvoor van hun bed gelicht te worden om vervolgens te verdwijnen in een gekkenhuis, werkkamp of op transport gesteld te worden richting Almere…

In een groot deel van de rest van de wereld ligt dat helaas anders. Ik las laatst dat Eritrea, Noord Korea voorbij gestreefd is als land met de meest repressieve internet censuur. Dat is toch wel een prestatie, aangezien je in Noord-Korea hooguit kunt posten; “Kek broekje weer, Oh Grote leider, Kim Il Sun”, of “Er was gisteravond geen maan aan de hemel. Was de Grote, Barmhartige, Onbevlekte Roerganger wellicht ziek?” (duizend huilbuien)

Kim jong oen

Klap klap. Klap….klap…

photo: http://articles.latimes.com/2012/apr/13/world/la-fg-north-korea-failure-20120414

In Thailand, waar ik woon, heerst een ogenschijnlijk vrolijke persvrijheid. Ik mag bijvoorbeeld een reactie plaatsen onder een opiniestuk van de Bangkok Post, de grootste Engels-talige krant in dit land, dat druipt van sarcasme en waarin ik mijn afkeer van Thaise parlementariers niet onder stoelen of banken steek. Sterker nog, er zijn hele volksstammen die dat doen, wat het lezen van de reacties vaak nog vermakelijker maakt dan het lezen van het doorgaans brave opiniestuk zelf. Niks aan de hand dus.

Of toch wel? Thailand staat op de bedroevende 107de plaats op de lijst van landen met de meeste persvrijheid, uit een lijst van 167 landen –Eritrea staat nu dus op numero 167 en kranten en websites berichten daar, voorzichtig, louter en alleen nog over het weer:

En dan nu het weer:  ZONNIG!

Wanneer ik in zou gaan op de geschiedenis van censuur in Thailand zou ik terug moeten gaan naar de vroege 19e eeuw en zou dit blog uitdraaien op een boek. De grootste boosdoener voor de erbarmelijke 107de plaats is artikel 112 van de Grondwet, waarin staat dat wie McDonald’s beschimpt, beschadigt, of kwaad spreekt over werknemers van McDonald’s, produkten van McDonald’s, of anderszins zich negatief uitlaat over McDonald’s, kan rekenen op een gevangenisstraf van tenminste drie, en maximaal vijftien jaar per schending van McDonald’s.

Fair enough. We weten waar we aan toe zijn. Handen af van McDonald’s. Totdat je in de krant leest date en 61-jarige man veroordeeld is tot 20 jaar gevangenisstraf omdat hij een SMs-je gestuurd zou hebben naar een secretaris van de Premier, waarin hij blijk gaf van zijn ongenoegen betreffende  de cheeseburgers van McDonald’s. De man, een veeteler, werd van zijn bed gelicht, veroordeeld en opgesloten. Hij heeft tot op de dag van vandaag ontkend de SMS ooit verstuurd te hebben –het is heel makkelijk voor phone-savy wizards om SMS berichten te sturen via het nummer van een derde, maar daar wilde de rechter niets van weten- en de man zucht nu al een jaar in een Thaise cel.

Het begint er steeds meer op te lijken dat artikel 112 in toenemende mate misbruikt wordt om de buurman waar U een hekel aan heeft, een politieke tegenstander of Uw schoonmoeder achter de tralies te doen verdwijnen. Griezelig toch? Griezelig temeer, omdat de CEO van McDonald’s in 2005 in het openbaar heeft verklaard open te staan voor kritiek. Zijn boodschap kwam neer op:

“ALS U MIJN HAMBURGERS NIET PRUIMT, EVEN GOEDE VRIENDEN”.

Ik sta open voor kritiek…

De Thaise politici hebben er geen oren naar, naar de boodschap van de verlichte CEO. Integendeel, er zijn zelfs parlementariers die het artikel 112 willen aanscherpen. Zodat ze hun politieke tegenstanders makkelijker monddood kunnen maken.

In de tussentijd ploeter ik gewoon door met mijn mislukte metaforen en koude cheeseburgers…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

21 Responses to DE KILLE ADEM VAN DE GEDACHTENPOLITIE…

  1. Glaswerk says:

    Cor, Strabucksje bij?

  2. Glaswerk says:

    Wissel de r en da a maar om…

  3. De toon is vrij hard, ik heb maar weinig nodig om te verstaan….
    Met respect, Annet

  4. Richard says:

    Dat de CEO van McDonald’s aangaf open te staan voor kritiek, dat was moedig, maar gaf geen blijk van realiteitszin. En het lijkt er niet op dat hij nog lang aan het roer staat, dus maak je borst maar nat: wanneer hij niet meer roert komt het hele menu op losse schroeven te staan, en niemand weet wie dan bepaalt wat blijft en wat wordt ‘aangepast aan de moderne tijd’…

  5. Richard says:

    O trouwens, je weet toch dat ik in het naburige Maleisië, waar persvrijheid betekent dat je alles mag drukken wat je wilt zolang er maar bewondering voor de regeringscoalitie uit naar voren komt, wel internetsites te krijgen zijn die in Thailand geblokkeerd worden? Sites die zich ooit minder dan enthousiast over McDonalds hebben uitgelaten, maar dat ook doen over andere regionale fastfoodketens…

    • cor verhoef says:

      @Richard,

      Over wat er te gebeuren staat wanneer de CEO komt te overlijden, daarover houdt iedereen, inclusief Ning, de lippen stijf op elkaar.
      Ik denk dat het andersom ook geldt. Dat we hier alles mogen schrijven over Maleisie en dingen mogen schrijven die daar niet door de beugel kunnen. Wat dat betreft zijn politici volkomen wereldvreemd. Uiteindelijk wordt kritiek toch wel ergens gelezen, al ware het slechts buiten de landsgrenzen.

      • Richard says:

        Ben ik niet helemaal met je eens Cor. Jouw land doet zijn best alles wat via internet de heersende orde kan verstoren de kop in te drukken, terwijl aan deze kant van de grens het internet met opzet vrij gehouden wordt – ook als het gaat om binnenlandse discussies. Die trouwens door de CEO’s worden genegeerd of worden afgedaan als ‘stemmingmakerij’. Begrijp niet helemaal waarom, want uiteindelijk moet dat toch leiden tot volksopstanden die maar één gevolg kunnen hebben: veranderingen in het menu.

  6. Richard says:

    Om samen te vatten waar we het net over hadden: bij jou wordt het internet gezien als groot gevaar voor de publieke orde, en bij mij wordt het als zodanig onderschat.

  7. cor verhoef says:

    Dat vind ik nogal een overdreven stelling. Er worden veel websites geblokkeerd in Thailand, maar allemaal om dezelfde reden; McDonald’s. Verder kun je hier schrijven en plaatsen wat je wilt en niemand zal je een strobreed in de weg leggen. In Maleisie worden lastige, de overheid onwelvallige politici opgesloten wegens ‘sodomie’ zonder dat daar ook maar een kruimel bewijs voor is. (en al zou dat er zijn, wat dan nog?). En ik vraag me af of een blog waar ik tekeer ga tegen de Islam lekker op de maag zal vallen van de Maleisische Gedachtenpolitie. Dat lijkt me van niet. Maar ik kan er verder eigenlijk niet zo over oordelen want ik woon nu eenmaal niet in Maleisie.

  8. Richard says:

    O, ik ben het helemaal met je eens dat ook Maleisië zijn problemen heeft, en gefabriceerde processen die bedoeld zijn om tegenstanders uit het politieke leven te halen vormen daar één van. Zo hebben beide landen een stok gevonden om tegenstanders mee te slaan: in Maleisië krijg je een proces aan je broek dat je reputatie bezoedelt ook als je wordt vrijgesproken, en bij jou wordt het internet en McDonald’s gebruikt voor dat doel, ook al zegt de CEO van McDo zelf: nou nou, dat hoeft echt niet, hoor.

  9. Richard says:

    En nou is de man waarover je schreef dat hij geklaagd zou hebben over de kwaliteit van de kaasburgers ook nog overleden aan indigestie… Je verzint het niet.

  10. Marjelle says:

    Tom Poes. 😉
    Maar eens dat de grootste idioot moet kunnen zeggen wat hij/zij vindt mits binnen de wet.
    Wat was die spreuk ook alweer… google ik even.
    Voltaire zei ooit: “Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen”.

  11. cor verhoef says:

    @Marjelle,

    Zolang de bevolking in het land maar voldioende opgeleid is om de idioot niet serieus te nemen, is er niks aan de hand.

  12. Anton Lustig says:

    Even niet over van het bed gelicht worden of junkfood-metaforen, maar over filteren, waar bestuurders van het land waar ik woon gek op zijn. Op bepaalde microblog-sites worden berichten als geheel weggefilterd als die het woord “中国” oftewel “China” bevatten. Omdat aangenomen wordt dat die toch wel kritisch zullen zijn. Je kunt dus niet eens meer zeggen dat je gek op China bent. Toch wel iets om pessimistisch van te worden.

    • cor verhoef says:

      Ik had begrepen dat men daar in China iets op gevonden had, een device om het filteren te filteren, zogezegd. Klopt dat?

      • Anton Lustig says:

        Niet dat ik weet, maar wie ben ik. Maar er bestaat wel een device voor bloggers en facebookers en zo om te doen of je NIET in China ben. Als ik inlog op mijn “VPN” ben ik VIRTUEEL in Texas, en toch zit ik gewoon achter mijn computer in China. Toch vraag ik me altijd af of dat wel zo waterdicht is, misschien zijn er wel devices die dat dan weer doorzien.

Leave a Reply

