KLEIN INDIA, HET THAISE ANTWOORD OP GROOT INDIA…

CorElke stad die de benaming ‘stad’ verdient, heeft een of meerdere wijken waar een allochtone (klotewoord) groep de dienst uitmaakt, de geur in de straat bepaalt en het modebeeld naar de hand zet.

Steden verdienen pas stadsrechten wanneer zij monter kunnen aankondigen: wij hebben een Chinatown, een Little Italy, een Klein Turkije, of een miniscuul Vietnam. De goede ‘stad’ Schoonhoven is, ondanks dat deze aandoenlijke negorij sinds de vijftiende eeuw al stadsrechten bezit, geen stad. Met de beste wil van de wereld niet. Schoonhoven is, op zijn best, een nederzetting waar veel oude gebouwen al sinds de oudheid oud geworden zijn, maar dat maakt Schoonhoven nog geen stad. Pas wanneer er in Schoonhoven een ‘Little Italy’ wortel schiet, dan zullen wij de status van ‘nederzetting’ heroverwegen en de stadsstatus aan het dorpbestuur voorleggen. Ik zie dat, oh lezer, niet een, twee, drie gebeuren omdat Italiaanse zilversmeden liever in Siena blijven wonen en waarschijnlijk geen enkele motivatie hebben om Siena te verruilen voor Schoonhoven.

Little India

Bangkok heeft al honderd jaar een Little India, een kleine wijk die tegen China Town aanschurkt. Het gebied wordt voornamelijk bevolkt door stoere Sikhs. Bebaarde, betulbande, diep-gelovige heren uit de Indiase Punjab, die zonder uitzondering allemaal welvarende handelslieden zijn. Vijf-talig – Punjabi, Urdu, Hindi, Thai en Engels- en niet te beroerd om de handen uit de mouwen te steken. De eerste Sikh die een uitkering aanvraagt moet op dit moment, wanneer U dit leest, oh nobele lezer, nog geboren worden. Sikhs lullen niet, ze poetsen. Dat kunnen die Catshuiskletsers in hun zak steken…

Sri Guru Singh Gaba

Sri Guru Singh Gaba in Little India is naar alle waarschijnlijkheid de grootste Sikh tempel in Zuidoost-Azie.

Sikhs drinken niet, roken niet, eten geen (rund)vlees en dragen allemaal een tulband, bestaande uit een katoenen lap van dertien meter lang, die vroeg in de ochtend rond het hoofd gewikkeld wordt, een speciale armband, een rituele dolk en- zo heb ik van een Sikh vernomen- speciaal ondergoed. Hoe dat ondergoed er precies uitziet, daar kan ik alleen maar bij fantaseren, maar ik hoop dat het geen lap van dertien meter is die elke ochtend rond het kruis geknoopt moet worden.

Honger en dorst…

We lopen, geplaagd door een bijbelse honger, een eettentje binnen dat gerund wordt door een Sikh. Ik wil Samosa, een pittig gebakje van deeg, gevuld met aardappel, erwten en pikante kruiden. ‘Tea?’ vraagt de eigenaar die een grijze,wollen spencer over zijn overhemd draagt bij een temperatuur van 39 graden, waarschijnlijk omdat het in de Punjab in april zevenenveertig graden wordt. ‘Lovely’, antwoord ik in mijn beste Eton Engels.

Tea?

Als een ware thee liefhebber is dit bovenstaande plaatje voor mij niet meer dan veredelde diarree...

De thee die arriveerde was volgepompt met gekookte melk en het duurde dan ook niet lang voordat zich een dik, berimpeld melkvel manifesteerde aan de oppervlakte van het glas thee…
Thee is een godendrank, zolang je er maar met je tengels vanaf blijft. Louter heet water en blaadjes brengen de theeliefhebber in  opperste verrukking. Alleen een volk als de Engelsen zijn in staat om deze godendrank te reduceren tot onsmakelijk uitziend gootwater. Dat zelfs de Sikhs er driehonderd jaar geleden in getrapt zijn, blijft een van de grootste mysteries van het leven….

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

18 Responses to KLEIN INDIA, HET THAISE ANTWOORD OP GROOT INDIA…

  1. stripman says:

    Heel mooi ! Je definitie van ‘stad’ opent nieuwe perspectieven. Afgelopen zondag bezocht ik de bescheiden dorpjes Eemnes en Eembrugge, het laatste is niet meer dan een verzameling boerderijen rondom een brug over de Eem. Dat zijn, volgens de middeleeuwse regels, steden !

    Ons eigen, veel grotere, dorp Soest is geen stad, want het heeft, ondanks een veel grotere oppervlakte en inwonertal, nooit middeleeuwse stadsrechten gekregen. Maar wij hebben wel wijken vol allochtonen ! De flatwijk waar ik het grootste deel van mijn jeugd doorbracht wordt zelfs wel liefkozend ‘klein Ankara’ genoemd !

    Ik zal eens een brief naar de gemeente sturen en ze op dit blog wijzen…;o)

  2. Een echte Sikh tulbandTja, hoe kan ik verder beter reageren dan met bijgevoegde illustratie, genomen tijdens een huwelijksplechtigheid van een Triumviraatlid in het grijze verleden. Sat Sri Akaal!

  3. Engelsen hebben het niet begrepen: koffie zetten ze te slap en goede thee veruineren ze met melk en suiker. Is Papendrecht echt een stad? Moeilijk te geloven.Sinds ik daar ben weggegaan is er toch helemaal niks meer gebeurd in Papendrecht?Zelfs de stoplichten, die vroeger nog wel eens van kleur veranderden, zijn vervangen door een rotonde.

    • Papendrecht is enkel en alleen een stad op grond van het aantal inwoners (meer dan 30.000), dus toen wij er nog woonden was het nog steeds een dorp aan de rivier. Ik geef mijn finse studenten wel eens de vergelijking tussen de gemeente Tornio (25.000 inwoners op ruim 450 km2) en Papendrecht (30.000 man bijeengestouwd op 10 km2). Niet gek toch dat ik me alhier in het Noorden meer senang voel dan daaro.

  4. Anton Lustig says:

    Mooie definitie van een stad. P’drecht valt weer af. Destijds durfde ook niemand het een stad te noemen. Het was gewoon ‘Papendrecht’ en het heette ‘eigenlijk’ een stad, wat geen enkele bewoner echt ten volle leek te geloven. Net zoals dat Zwarte Piet niet ‘echt’ door de schoorsteen komt.

    Dat Little India is nog een mysterie voor me. Sikhs worden geboren, zo schrijf je. Hoe kan dat als ze allen mannen zijn?

    • cor verhoef says:

      Ha Anton, je hebt gelijk, de vrouwen komen er bekaaid af in dit stukje, maar ze zijn niet als Sikh herkenbaar en wanneer je op Wikipedia “Sikhism” intypt gaat het ook alleen maar over de heren. Laten we het er op houden dat Sikh dames lief, maar onzichtbaar zijn.

      • Anton Lustig says:

        Laten we hopen dat de Sikh-vrouwen geen baard hebben.

        Ik dacht eigenlijk dat het bij ‘Little India’ om een poten-kolonie ging met al honderd jaar verse instroom vanuit de Punjab.

      • @Anton,
        De Sikh die ik heb leren kennen zijn over het algemeen erg harige mensen, ook de vrouwen en de kinderen. En het religieuze gebod dat ze hun haar (en baard) niet mogen afknippen doet daar nog een schepje bovenop. Overigens zijn er onder de Sikhs net als onder de andere volkeren van het subcontinent heel mooie vrouwen.

  5. cor verhoef says:

    Nee, Anton. Uit deze veronderstelling jouwerzijds blijkt dat je ook TE lang in China kunt wonen 😉

  6. fulpsvalstar says:

    Cor, mag ik even zaniken?
    Schoonhoven is geen stad maar een stadje maar geen dorp en Siena schrijf je met een n, sienna is een kleur.

  7. Sterke zwarte thee, soms. Verse kruidenthee, zomers.
    Maar thee met melk nooit!
    Bij mij in de buurt woont iedereen, maar Sikhs zie ik weinig.
    Ach ja, sommige noemen het hier klein Paramaribo …..
    Vrolijke groet

    • cor verhoef says:

      Klein Paramaribo, dat lijkt mij wel wat. Hier in Thailand mis ik die mooie negerinnen waarvan er zoveel zijn in de Nederlandse steden. Prachtige vrouwen, vooral in de zomer. Maar in de zomer zijn eigenlijk alle vrouwen mooi, zelfs de lelijke…

Leave a reply to Anton Lustig Cancel reply