50 Things met Commentaar

PaulWelaan, de film Iron Sky opent vanavond in de bioscopen en buiten sneeuwt het: alle reden om tevreden te zijn dus. Ik kijk uit naar een lekkere wandeling tussen de vallende vlokken. Door de sneeuw wandelen zou eigenlijk een prominente plaats in moeten nemen op de lijst die onlangs werd gepubliceerd door de Britse National Trust (50 Things To Do Before You are 11¾). Diverse kranten refereerden daaraan en natuurlijk moest ik als die-hard triumvirater voor mijzelf nagaan hoe ik scoorde op die lijst. Hier is ie dan, turft u even gezellig mee:

1. In een boom klimmen (Check, zowel loof- als naaldbomen afgeturft; in PapeCity groeide een grote wilg uit de dijk die zijn onbeknotte takken uitstrekte over de rivier, zodat je bij hoog water je benen boven de golven kon laten bengelen.)
2. Van een heuvel rollen (Check, mits duinen ook als heuvels gelden)
3. Wildkamperen (Check, mag niet in NL, toch gedaan)
4. Een hutje bouwen in het bos (Check, veel bos is er niet in NL, maar huttenbouwen kan ik afstrepen)
5. Een steen over het water ketsen (Check, tot ik er pijn van in m’n arm van kreeg)
6. Rennen in de regen (Check, dat heb ik zelfs voor mijn plezier wel gedaan)
7. Vliegeren (Check, op Texel met zo’n ouderwetse vlieger van hout en canvas; je rende je rot.)
8. Vissen met een net (Check, met een schepnetje in de sloot)
9. Een appel van de boom eten (Mja, geldt appels eerst plukken en later opeten ook?)
10.Spelen met kastanjes (Check, vooral die van de eetbare soort)
11.Sneeuwballen gooien (Check, ik heb heel wat sneeuw over me heen gekregen, alhoewel het niets is vergeleken wat er nu hier buiten in de straat ligt.)
12.Schatgraven op het strand (Mja, wel veel gegraven, nooit schatten gevonden van het traditionele soort)
13. Moddertaartjes bakken (Check, het opeten leerde ik snel af)
14. Een dammetje aanleggen (Check, mijn broer en ik waren waterbouwkundige experts in de dop)
15. Sleeën (Check, prik- en andere sleeën)
16. Iemand ingraven in het zand (Check, leuk zolang ik het zelf maar niet was)
17. Een slakkenrace houden (Nee, dat kan ik me niet herinneren; we hadden wel een baan gebouwd voor cavia’s of konijnen.)
18. Over een omgevallen boom lopen (Check, vooral in de Hollandsche Biesbosch)
19. Touwslingeren (Check, moest op school en op de trimbaan; niks aan als er geen water onder ligt)
20. In de modder rollen (Check, al was het niet omwille van het in de modder rollen zelf, maar meer als gevolg van andere activiteiten)
21. Bramen plukken (Check, zeer veelvulding in de enorme braamstruiken die vroeger net als bovenvermelde wilg langs de Merwededijk groeiden)
22. In een holle boom kijken (Check, holle knotwilgen te over in de Alblasserwaard)
23. Naar een eiland gaan (Check, wij gingen op ontdekkingsreis in de Hollandse Biesbosch, te voet en met een bootje.)
24. ‘Vliegen’ in de wind (Check, iedereen die met een storm wel eens op een strand of boulevard heeft gelopen kan daarover meespreken.)
25. Een grasfluitje maken  (Ehm, wel geprobeerd, nooit gelukt)
26. Fossielen en botten zoeken (Check, ik had een hele verzameling botten, schelpen, stenen, enzovoort)
27. De zon zien opgaan (Check, nou ja zeg, is dat zo uitzonderlijk dat het op de lijst moet? Iedereen die vroeg naar school loopt of fietst ziet de zon wel eens opgaan.)
28. Een flinke heuvel beklimmen (Check, NL heeft weliswaar geen echt flinke heuvels maar als de Sallandsche heuvelrug ook telt, kan ik dit afstrepen.)
29. Achter een waterval kruipen  (Nee, in NL is dat geen werkbare propositie daar er geen watervallen zijn. Overigens vind ik dit een nogal riskante bezigheid voor kinderen; iedere waterval die groot genoeg is om erachter te kruipen is ook echt levensgevaarlijk!)
30. Een vogel uit je hand voeren (Check, ik had parkieten vroeger, maar ik heb ook wel eenden en duiven op die wijze gevoerd.)
31. Op torren jagen (Check, kevers, oorwurmen, spinnen; het kon zich allemaal van mijn interesse verzekerd weten.)
32. Kikkerdril zoeken (Check, en het in een aquariumpje tot ontwikkeling zien komen, en dan de overlevende kikkertjes weer vrijlaten)
33. Vlinders vangen met een net (Nee, nooit gedaan, wel bijen en hommels gevangen in een glazen potje, en meermalen gestoken als gevolg)
34. Wilde dierensporen volgen (Check, we waanden ons grote spoorzoekers als in Karl May boeken, hondenprenten waren voor ons even goed als wolven of coyotes.)
35. Ontdekken wat er in een vijver leeft (Check, vijver of slootjes, we peurden wat af in die modderholen)
36. Een uil imiteren (Check, kan het me niet helder herinneren, maar vast wel geprobeerd)
37. Ontdekken wat er in een getijdepoel rondscharrelt (Check, al heb je in NL niet van die rotskusten als waarnaar de National Trust verwijst, maar wij hebben wel dijkbeschoeing aan zee en dat is bijna hetzelfde, toch?)
38. Een rups tot vlinder volgen (Ehm, ik geloof dat we dat op school een keer deden.)
39. Een krab vangen (Check, zowel opzettelijk als onopzettelijk)
40. Een natuurwandeling maken bij nacht (Check, al was het maar een tocht naar het toiletgebouw over een duistere camping waar je over de egels struikelde.)
41. Plant het, oogst het, eet het (Check, om te beginnen met sterrekers op de kleuterschool)
42. Zwemmen in het wild (Check, wat dacht je met zoveel water overal, we zwommen soms zelfs onopzettelijk!)
43. Gaan raften (Nee, dat bestond toendertijd nog niet, maar op een luchtbed of in een autoband ronddobberen, geldt dat als alternatief?)
44. Vuurtje stoken zonder lucifers (Check, met een brandglas, maar luus was veel handiger als je aardappeltjes wilde bakken.)
45. Met kaart en kompas uitkomen (Nee, kom nou, wie heeft er in NL nou een kaart en kompas nodig om de weg te vinden? Wel zelf fantasiekaarten getekend, was ook leuk.)
46. Probeer boulderen (Nee, dat bestond toen nog niet en bovendien zijn er in NL geen rotsen)
47. Kook op een kampvuurtje (Check, natuurlijk, aardappeltjes met zand vooral)
48. Probeer abseilen (Nee, ook dat was toen ik klein was nog niet uitgevonden als sport.)
49. Vind een geocache (Nee, voor die sport heb je een GPS ontvanger nodig en die bestonden toen nog niet. Schatzoeken aan de hand van aanwijzingen deden we wel.)
50. Kano over een rivier (Ehm, wel gedaan, maar niet op die leeftijd, misschien kan rubberbootroeien over een sloot als alternatief gelden?)

Nah, 42 van de 50 is geen slechte score als je ziet dat de meeste van de gemiste activiteiten zaken gelden die in mijn kindertijd nog niet als tijdverdrijf voor kinderen golden. Ik voel me weer een hele vent 🙂 En wat was uw score, nobele lezer?

De National Trust publiceerde deze lijst om de jeugd van vandaag van achter de PC weg te krijgen en ze een gezonde frisse neus te laten halen; een loffelijk streven voorwaar. Helaas voegden ze een handleiding toe, voor ouders, over hoe dat allemaal veilig kan. Daarmee schieten ze zichzelf in de voet volgens mij. Welk kind wil nu in de modder gaan rollen als pa en moe er met de lijst in de hand en een verbandtrommel naast staan. Ik zie het al voor me: “Ja, rol nog maar ‘n keer linksom Jantje, dan kunnen we dat item ook wegstrepen, maar kijk uit dat je jezelf niet blesseert hoor!”
“Kerel” zegt die vader later tegen de buurman. “Onze Jantje is al bij activiteit 20 aangeland. Wanneer hij uit de intensive care is, gaan we meteen op zoek naar een kinderveilig braambos.”
“Je meent het” zegt de buurman dan. “Wij konden dat al afstrepen na een relaxweekendje in de health spa, modderbadje, errug ontstressend, en voor die bramen hebben we zo’n handige oost-Europese arbeidsmigrant ingehuurd. Zie je hem daar, hij zet net onze Rover in de was…”

This entry was posted in Jeremiades, Paul Nijbakker and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

17 Responses to 50 Things met Commentaar

  1. Kees Waterlander says:

    Voor een groot aantal van de bovenstaande beweringen kan ik in staan :))
    Ik proef nog het zand tussen de gebakken aardappeltjes op het pontonniersterrein…
    Groet Kees

  2. cor verhoef says:

    Ik kom op ongeveer hetzelfde cijfer. En kijk mij nu eens!

    Leuk blog, Paul.

    • @Cor,
      U was ook niet voor kamergeleerde in de wieg gelegd.

      • cor verhoef says:

        @Paul, dat klopt. Wat ik dan wel geworden ben, weet ik eigenlijk niet. Tropenhopman?

      • @Cor,
        Ik weet op mijn gevorderde leeftijd nauwelijks wat er uit mijzelf is geworden. Kompjoeturklopper (een soort babyfluisteraar, maar dan radikaal anders) en arctisch drankorgel (op vrijdagavonden)? Toen wij met “kapmessen” gewapend de woeste binnenlanden van de Biesbosch exploreerden dacht ik in ieder geval dat ik noooooit van m’n leven achter een bureau zou belanden… mijmer de mijmer.

  3. assyke says:

    de rode nee´s gelden ook voor mij,
    boulderen nog nooit van gehoord
    met de kompas terug op je plek komen, ja dat deden we op school kamp
    doen ze nog steeds op scouting, dit soort buitendingen

    ik heb ze niet geteld, maar kom ongeveer ook uit op 44 of zo

    nu wordt er meer georganiseerd voor kinderen, dan dat ze de vrijheid
    hebben zelf dingen uit te vinden
    dat is jammer, maar het leven is nu eenmaal veranderd,
    stuur een jong kind de straat op en het wordt overreden
    tsja…en waar zijn de andere kinderen? die zitten allemaal koukleumerig thuis
    achter een i pad…

    erg jammer, dit plastic leven die kinderen nu overwegen leiden

    • @Assyke,
      Het valt vanuit mijn perspectief moeilijk te bevatten hoezeer de zaken veranderd zijn. Een biologieleraar voorspelde ons op de middelbare school met holle stem dat de dag aan zou breken dat kinderen in Nederland het verschil tussen een pad en een kikker niet meer zouden weten. Nu hebben ze misschien zelfs nog nooit een amfibie in levende lijve gezien (laat staan vastgehouden). De bomen en braamstruiken die ik boven noem, zijn in de tussentijd allemaal gerooid toen het talud van de dijk verniewd werd. De wilde binnelanden van de Biesbosch die wij doorkruisten (met boterhammen en een veldfles koude thee in de rugzak) zijn omgetoverd tot een park met verharde wandelpaden en bankjes, een semi-nudistenstrand en een fastfood restaurant (nog net geen Macdo)! Er is nu een speelplaats met goedgekeurde speeltoestellen en er zijn rolstoelvriendelijke vissteigers. Het avontuur is er nu ver te zoeken.

      • cor verhoef says:

        Paul, dat is grappig dat je dat zegt. Een bureau leek mij ook nooit een prettig ecosysteem, maar ik heb er wat op gevonden. Ik zit nu vier uur per dag achter een bureau en de overige vier uur breng ik, met een halve heggeschaar, door in rakkerlokalen waar het recht van de sterkste geldt. Een mooi compromis, al zeg ik het zelf 😉

  4. Johan says:

    Nog geeneens tien. Ligt aan mijn opvoeding, de omgeving van die opvoeding en als het daar niet aan had gelegen dan wel aan mijn handicap. Kan toch niet zeggen dat ik iets heb gemist aan die activiteiten. Zo voel ik het alleszins zelf niet.

    • @Johan,
      Perspectief is alles. Daar waar ik met mijn vrienden opgroeide en in die tijd, leek het ons niet meer dan natuurlijk al die dingen te (willen) doen. Het paradoxale was ook nog dat in mijn geval de boeken die ik las me naar buiten dreven, op zoek naar het avontuur en de natuur.

  5. Marjelle says:

    Leuk lijstje, Paul. Erg hoog scoor ik niet, ben opgehouden met turven, mss deden ze in Belgie heel andere dingen. 😉

    • @Marjelle,
      Woonde je in de stad? Mijn Afrikaanse dochter moest smalend lachen toen ik dit lijstje voorlas: Ze kon zich niet voorstellen dat die activiteiten hier nu als uitzonderlijk gelden voor de jeugd. Zij had alles al gedaan en dan vaak niet voor de lol (Een dam bouwen is om vis te vangen, fruit plukken is werk, koken op een open vuurtje is voor het avondmaal normaal). De enige zaken die ze niet kon afstrepen waren die welke ze vanuit de omstandigheden niet kón doen (sneeuwballen gooien, zwemmen (ze kon niet zwemmen voor ze naar Finland kwam), of die moderne sporten waarvoor dure spullen nodig zijn).

      • Marjelle says:

        Het heette officieel wel Brussel, maar we woonden in Sint-Pieters-Woluwe, dus dat was relatief rustig. Bruisende natuur kan ik me niet echt herinneren, maar dat kan ook aan mij liggen. 😉
        Als je het moet doen (werk) zoals je Afrikaanse dochter is het opeens heel wat anders idd.

  6. Anton Lustig says:

    ‘k Scoorde maar 33….
    Al met al wel een boeiend lijstje. Het idee erachter klopt wel.

Leave a Reply

