Je bent een liegbeest….

bijdrage van Cor Verhoef

 

 

Kinderprogramma’s die maken en niet breken. Die ouders aan het denken zetten. Kom daar nog maar eens om…

Mijn broer loopt harder dan jouw broer
en later wordt hij kaptein
mijn vader was vroeger piloot
en ik krijg voor mijn verjaardag,
een grote mensenboot

refrein:
je bent een liegbeest, een jokkebrok
van achteren en van voren
maar ga d’r alsjeblieft mee door
want het is zo grappig om te horen

mijn oom heeft auto’s bij de vleet
mijn tante heeft ‘r nog meer
in onze tuin zat gisteren een aap
en mijn vader heeft gevochten
met een hele grote beer

(refrein)

ik zing elke opera mee
want ik heb zo’n zuivere stem
en ik kom vaak op de tv
en voetballen kan ik beter
dan wim van hanegem

(refrein)

mijn huiswerk kijk ik nooit na
en toch haal ik altijd een tien
ik spreek vlot grieks en chinees
en laatst heb ik de koningin
in een cowboyfilm gezien.”

(refrein)
………..

Drie keer raden uit welk jaren ’70 kinderprogramma dit liedje komt. Zulke leuke kinderprogramma’s worden domweg niet meer gemaakt. Tekstschrijvers als Hans Dorrestijn, Willem Wilmink en Karel Eijkman, gelardeerd met de prachtige octaven van Harrie Bannink, die altijd voor een ietwat rebellerende noot zorgden, worden niet meer geboren. Rembo en Rembo uit de jaren ’80/90 was misschien wel het laatste kinderprogramma met vrolijke, haast anarchistische humor waar kinderen dol op zijn. Poep, scheten en sexuele innuendo zijn altijd aanwezig bij goede kinderprogramma’s.

Denk bijvoorbeeld aan de immer scheten latende Deftige Dame uit de Stratemaker Op Zee Show -waar de bovenstaande tekst van ‘Liegbeest’ uit afkomstig is, het broodje poep uit de Film van Ome Willem, of de scene uit Rembo en Rembo waar een argeloze parkwandelaar, gespeeld door Tejo Wesseloo, een enorme hoop stront tegenkomt en daar natuurlijk in valt, opkrabbelt en er weer in valt, opkrabbelt en er WEER invalt en uiteindelijk mompelt, ‘m’n hele zondag naar de maan, ik ga naar huis’.
Dergelijke televisieprogramma’s zijn tijdloos in tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘Swiebertje’ of ‘Pommetje Horlepiep’ die nu hemeltergend oubollig overkomen.
Wat programma’s als “de Straat” zo tijdloos maakt is dat het onderwerpen behandelde die destijds zeer controversieel waren en de traditionele verhouding tussen ouders en kinderen genadeloos aan de kaak stelde. De sketches waren niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen vaak hilarisch. De boomlange Joost Prinsen in korte broek met kniekousen in een schoolbankje was alleen al genoeg om dubbel om te liggen. Ik herinner me nog goed de aflevering “Sex” waarin de Deftige Dame aan Erik Engerd vraagd; ‘ Erik, mag ik jouw plassertje eens zien’. Dat was 1972, de tijd dat alle nieuwslezers de ‘n’ nog uitspraken na elk heel werkwoord.


Over de huidige staat van de Nederlandse tv kan ik moeilijk oordelen maar als ik moet afgaan op wat vele Nederlandse bloggers schrijven dan is het predikaat ‘erbarmelijk’ nog te positief. Is er dan helemaal geen talent meer in Nederland?
Ik heb begrepen dat die vette ADHDer op poppers, ook wel Paul de Leeuw genoemd, nog steeds vetbetaald zijn platte onzin de huiskamers inbraakt. Da’s toch niet te gleuven. Da kan toch nie? Nee, dan liever:

Lieve tante Greetje vraagt altijd aan mij
Wat wil je later worden in de maatschappiiiiijjjjj?
Wordt je later dokter, wordt je domineeeeee?
Tante, lieve tante, ik heb geen ideeeeeeeeeee,
Nachtwaker, neeeeeeeeeeeee’
Haringkaker neeeeeeeeeeeeeeeee,
Maar stratemaker ja, stratemaker ja, stratemaker op zeeeeeee….

This entry was posted in Cor Verhoef, Jeremiades and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Je bent een liegbeest….

  1. assykje says:

    het is geen kwestie van talent
    die zal er zat zijn
    maar een kwestie van kijkcijfers

    ook nederland 3 houden de commercielen
    angstvallig in de gaten

  2. ADHD Paul maakt geen kinderprogramma’s volgens mij.

    In de tijd na de Stratemaker-op-zee had ik jonge kinderen had keek ik met ze mee, en de bagger van de commerciele omroep ging in mijn huishouden NIET aan. Ik ben helemaal allergisch voor die akelige stemmetjes die voor de na synchronisatie gebruikt wordt. De vpro maakte altijd geweldige kinderprogramma’s. Nu hou ik dat niet meer bij, maar ik verwacht dat ze dat nog steeds doen.

    Alleen voor de Donald Duck op de Belg maakte ik een uitzondering. Waarbij ik mijn zonen gelijk even het principe “niet zappen maar de gids Le-zen!” duidelijk maakte. Want zo werden de Ducktales op de BRT gevonden.

    Ik begrijp ouders niet de kinderen zelf laten kiezen waar de tv op aan gaat.

  3. De televisie en de computer zijn de kinderoppas in veel huishoudens. Ouders die vroeger zelf teveel aandacht kregen (denk ik) hebben niet de puf om hun kroost te leren zichzelf bezig te houden (met zinvol tijdverdrijf dan, niet vandalisme).

    Ik heb net als Cor gouden herinneringen aan de Stratenmaker, al was mijn favoriete jeugdprogramma toch wel de Muppet show (die van Jim Henson, niet die van Goldman Sachs).

  4. Anton Lustig says:

    Kijk al 30 jaar geen TV meer maar ben blij dat ik dat in de jaren daarvoor wel gedaan heb. Volgens mijn herinnering hebben we selectief gekeken, want ik herinner me alleen maar leuke dingen (..??)
    De Stratenmaker-op-zee-show was geweldig!

  5. Johan says:

    De Stratenmaker-op-zee-show kan ik mij niet actief herinneren. De film van ome Willem natuurlijk wel. Ook de tekenfilms waren vroeger leuker dan tegenwoordig. Denk aan de Flintstones, Scooby Doo.

Leave a Reply

