Over Vandalisme

PaulJaren geleden zond Postbus 51 of SIRE een spotje uit met als motto “Vandalisme is zoo kinderachtig!” De bedoeling was uiteraard dat vandalen zich beschaamd zouden voelen en dat vond ik bespottelijk. Maar ik ben mij mettertijd gaan realiseren dat dat spotje zoals de Engelsen zeggen” spot on” was. Vandalisme heeft zijn wortels in een diepgewortelde vernielzucht.

Iedereen die baby’s en peuters heeft meegemaakt weet dat ze niets leuker vinden dan een toren van blokken omver te gooien. Stukmaken is makkelijk, het opbouwen vereist ruimtelijk inzicht en goede oog-hand coördinatie. Dat leren ze dus pas veel later, en dan vaak enkel opdat ze de eenmaal gebouwde blokkentoren weer schaterend omver kunnen gooien. Ik heb mij vaak afgevraagd of die vernielzucht niet evolutionair bepaald is.

Grote notenkraker in de sneeuw

Neem nou deze notenkraker, als hij niet goed zou zijn in het kraken van dennenappels en andere zaadkapsels, zou ie de winter niet doorkomen en dus zijn genen niet kunnen doorgeven aan een nageslacht.

In een natuurlijke staat biedt een talent in het stukslaan van zaken een voordeel. In de natuur zijn veel voedingsbronnen moeilijk bereikbaar; noten, schelpen, botten, sommige vruchten of insectennesten, het moet allemaal opengebroken worden alvorens het genoten kan worden. Ook grotere dieren moet men eerst met geweld het weglopen beletten alvorens ze nuttigbaar worden. Vele honderdduizenden jaren heeft het vernielen van zaken in de leefomgeving bijgedragen aan de overleving van de soort. Geen wonder dus dat die neiging,  hoewel de beschaving inmiddels is voortgeschreden, nog steeds voortleeft in de soort.

Althans, in bepaalde individuen van de soort. Ikzelf meen zonder overdrijving die neiging met de luiers in de babykamer achtergelaten te hebben. Tijdens mijn jeugd al kon ik mij niet verplaatsen in de psyche van de vandaal. En ook vandaag de dag, ondanks mijn groter inzicht in het gedrag en de beweegredenen van de mens, kan ik nog steeds niet inzien wat er nu zo leuk/cool/opwindend/zelfbevestigend/zelfvertrouwenbouwend is aan het vernielen van telefooncellen, het kapottrappen van bushokjes, in de gracht pleuren van andermans fietsen, of pakweg het aantasten van schoolgebouwen. Ik snap het gewoon niet.

Als ik al een gewelddadige neiging onderken bij mezelf, dan is het de wens die ik, bij het aanschouwen van de schade, in mezelf voel opkomen dat lijfstraffen, zoals stok- of zweepslagen, nog op het menu stonden voor de jongelui (bijna altijd jongens en lui onder de invloed) die zich te buiten gaan aan het verruïneren van de openbare ruimte. Voor een zo primitieve uitingsdrang past mijns inziens een primitieve remedie, plus natuurlijk vergoeding van de schade. In ons opgroeidorp Papendrecht poogde de gemeente ooit vandalisme van de groenvoorzieningen tegen te gaan door bordjes te planten bij vermoorde bomen en verkracht struikgewas, met teksten als”Een boom wil ook leven”. Dat vonden de vandalen prachtig, hadden ze weer iets nieuws om te vernielen. Vandalisme is daarmee onderdeel van de tragedy of the commons

Ja, vandalen vinden destructie zalig… behalve wanneer het hun eigen spullen betreft, dan vinden ze het opeens helemaal niet leuk, gek hè. Daarom treft vandalisme ook meest openbare voorzieningen, die van iedereen zijn en in de opvatting van de barbaren dus van niemand. Een manier om vandalisme tegen te gaan is dan ook de gemeenschapszin te versterken, opdat de aspirant vandalen het doelwit van hun vernieldrang gaan beschouwen als hun eigen bezit. Singapore lijkt goed te zijn geslaagd in dit streven, vandalisme is er uiterst zeldzaam…, of zou dat komen omdat het met grote gestrengheid (en flink wat stokslagen) gestraft wordt?

This entry was posted in Jeremiades, Paul Nijbakker and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

17 Responses to Over Vandalisme

  1. Vandalisme heeft niets te maken met het voedsel zoeken van vroeger:-)

  2. cor verhoef says:

    Paul, ik begrijp ook niets van vandalen. Uit pure baldadigheid dingen slopen. Het gaat boven mijn pet. Laten we dit gedrag maar verklaren door het toe te schrijven aan een heel arsenaal aan frustraties, inclusief een te kleine piemel, een miniscuul denkraam en een konstante slechte adem.

  3. maaszicht says:

    Jajajajajaja…je zei het al: het zijn voornamelijk jongens (jonge mannen) die zulks zich veroorloven, ik gok op testosteron als boosdoener van dit gedrag…, wat denk jij?

    • @Maaszicht,
      Ik ben zelf geneigd naar nature over te hellen in plaats van nurture. In Zweden is dat vandaag de dag onpopulair. Daar constateren geharde feministen tevreden dat vandalisme, gewelddadigheid en criminaliteit onder meisjes toenemen, wat dan bewijs zou zijn dat gedrag vooral aangeleerd is en dat als meisjes maar sexe-neutraal genoeg benaderd worden ze gedrag gaan vertonen over het hele voormalige mannelijk-vrouwelijk spectrum.
      Mijn vraag is dan of stokslagen als remedie ook testosteron-gebaseerd is?

  4. Het ultime vandalisme moet toch wel zijn het willens en wetens verzieken van een heel land. Koning Mswati van Swaziland is zo’n megavandaal. Ik vroeg me al af hoe ik als mopperblogger zou overleven, nu ik mijn favoriete pispaal Khadaffer niet meer heb. Mswatte wordt mijn volgende doelwit, vooral en in het bijzonder omdat hij een wet heeft laten aannemen die kritiek via het Internet op hemzelf verbiedt. Nou, die wet zal ik eens grondig op de proef gaan stellen!

  5. Anton Lustig says:

    Grote piemel of niet, ik deel u mede-bloggers’ onvermogen dit gedrag te begrijpen. ‘k Heb al eens eerder laten doorschemeren dat ik aangaande dit onderwerp nog een boekje open te doen heb en wellicht komt het er binnenkort nog werkelijk eens van. Mijn verhaaltje zal in ieder geval ons onbegrip alleen nog maar verder kunnen onderschrijven.

  6. Marjelle says:

    Leuk zo’n notenkraker. 😉 Ik ben de vandaal in mezelf ook nog niet tegengekomen idd.

  7. Pingback: Sex & Violence | Het Triumvieraat

  8. Anton Lustig says:

    Hier is ie-dan: Over Vandalisme 2!

    Wat weten jullie nou van vandalisme, stelletje burgers en worstenbroodjes! Luister liever naar mij en zweet!

    https://hettriumviraat.wordpress.com/2012/04/16/sexandviolence/

  9. Rob Alberts says:

    Als fatsoenlijk mens weet ik weinig tot niets van vandalisme.
    Als goed inburgerd Amsterdammer ken ik het onderscheid tussen sijzen en drijfsijzen.

    Een zwarte uitziende vogel wil ik al snel voor kraai uitmaken.

    Maar dit vogelblog brengt mijn kennis verder dan de nootjes op een borreltafel.

    Het opvoedkundige gedeelte moet ik nog eens goed tot mij laten doordringen.

    Vriendelijke groet,

Leave a Reply

