Standplaats Tornio: Tussendoortje

PaulWaarde lezers in het vlakke land, voor het eerst in 50 jaar beleeft Nederland waarlijk winterse temperaturen (en dan bedoel ik min 20 of kouder). Ons aspirant erelid-op-afstand, in de verre toendra van Oost-Drente, zal tevreden zijn dat hij nu eindelijk een winter beleeft, zoals die welke hij proefde in 2000-2001 toen hij mij in mijn standplaats bezocht. Ik grijp deze gelegenheid aan om even een koudeblogje op u allen te laten neerdwarrelen, voordat blogbroeder Cor met een vlammend Willem-weemoed blog op de proppen komt.

Even scheppen

Sneeuw? Hebben wij ook, voor het shoppen, moet je eerst scheppen.

Het mag dan wel winteren in Tornio nu, maar feit blijft dat de winter veel te laat is gearriveerd. Tot aan de Kerst wilde de sneeuw maar niet blijven liggen en tot eind Januari wilde het ook maar niet echt vriezen. Het bewijs is de Tonrio rivier die pas een week geleden dichtvroor. Open water in de winter is geen unicum in Lapland. Waar er er sterke stroming staat, zoals bij de stuw van Keminmaa, blijft het water ijsvrij ook bij strenge vorst. En daar waar een koude bron aan de oppervlakte komt, bevriest het water ook niet snel.  (U zult denken “Maar een koude bron is toch koud?” En dat is ook zo, in vergelijking met een warme bron, maar het water uit een koude bron is nog altijd een stuk warmer dan het oppervlaktewater in de winter.) Geen van beide is van toepassing op de Tornio rivier bij Tornio, waar ie aan het eind van zijn lange reis loom de zee tegemoet stroomt. Normaal ligt de rivier eind November, begin December al dicht.

Denkend aan Tornio zie ik een machtige rivier traag door oneindig Lapland stromen

Deze foto is van 23 Januari: Het bewijs is geleverd, open water in hartje winter.

Dankzij het golfje Siberische koude dat we van de Russen cadeau hebben gekregen (Ik vraag me af of het in Siberië nu mild is) ligt de rivier nu dicht, maar er zijn al heel wat sneeuwmobielers door het te dunne ijs gezakt her en der in Finland en Scandinavië. De koude van vandaag kwam ook politiek niet goed uit, want de tweede ronde van de Finse presidentsverkiezingen werd vandaag gehouden. Het gaat nu tussen de groene en de liberale kandidaat. Het zou wel een unicum zijn als de de groene wint, want dat zou de eerste keer zijn dat een openlijk homosexuele man ergens staatshoofd zou worden (In IJsland hadden ze al een lesbische president). Ik zie hem al met zijn partner op staatsbezoek gaan in Saudi Arabië… Maar ja, de kandidaat van de Finse VVD zal wel winnen (hij is advocaat, bankier én voetbalbobo, nou dan weet je het wel).

Afgezien daarvan, is het best mooi om buiten te zijn… met lang ondergoed, handschoenen in wanten en een bontmuts op (Ja, echt bont, so what? De kou houdt de dierenactivisten wel van de straat). Het enige nadeel is dat je niet uitgebreid foto’s kan staan maken, zonder handschoenen. Het onderstaande tussendoortje is dus even snel geklikt.

Een berijpt tussendoortje

Na berijpt beraad even snel tussendoor genomen

Oh, en hoe koud het dan wel is? Zie hier het weerbericht voor dit weekeinde en de komende dagen:

Temperaturen04012012

De weersverwachting voor Tornio van 4 Februari, met een temperatuurgrafiekje voor de voorafgaande 48 uur.

This entry was posted in Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

17 Responses to Standplaats Tornio: Tussendoortje

  1. Kees Waterlander says:

    Tja een reactie van de oost Drentse toendra bewoner kan niet uitblijven.

    De temperaturen de afgelopen dagen deden inderdaad denken aan de gedenkwaardige dagen in 2000/2001. Gelukkig ligt er hier heel wat minder sneeuw dan in het Finse. Immers dat zou alleen maar ten koste gaan van de oud Hollandsche ijspret. De jeugdfantasie om vanuit huis op het ijs te kunnen stappen is met ons hut in ‘t veen uitgekomen en ik heb vandaag heerlijk geschaatst.

    Een groet uit het licht besneeuwde veen en tot van ‘t zomer.

    Kees

    • @Kees
      Ik heb me laten vertellen dat de vele sneeuw, bij relatief milde vorst, ook (mede) de oorzaak is van het feit dat de rivier zo lang open bleef. Onder het sneeuwdek koelde het water onvoldoende af.
      Ik moet zeggen, min 30 (in het binnenland plaatselijk min 40) nodigt niet echt uit tot lange wandelingen: Onder die bontmuts krijg ik het veel te warm…

  2. Marjelle says:

    ‘Elke winter is een horror’ tweette ik daarnet, dus het zal je niet verbazen dat ik het hier in Rotterdam bloody cold vind, laat staan als ik de temperaturen in het Laplandse lees… :o)

    • @Marjelle,
      Rotterdam heeft minima rond de min 10 deze week, maar daar kan je natuurlijk op iedere straathoek een kroeg of winkel binnenwippen; ‘s niet echt afzien, met een handverwarmend patatje van Bram erbij 🙂

  3. cor verhoef says:

    Stelletje masochisten. Tis hier plus 34, een tikkie aan de frisse kant, maar goed uit te houden.

    • @Cor,
      Vannacht is de temperatuur omhoog gevlogen naar min 15 (een hittegolfje, bijna Rotterdamse temperaturen!) en viel er ruim 20 cm verse sneeuw. Ik ben zeer tevreden…
      Wel jammer dat in de Finse verkiezingen van gisteren de presidentskandidaat van de groenen het niet gehaald heeft in de eindronde, nu krijgen we zes jaar lang zo’n VVD grutter.

  4. Cor Verhoef says:

    @Paul, het is allemaal niets vergeleken waarbij wij onder moeten zuchten. We hebben een nieuwe minister van onderwijs. Joepie! Lees hieronder even wat dit genie allemaal in pettovoor ons heeft:

    • Leerlingen die leraren beoordelen, was dat niet ook een ideetje in Nederland (of ben ik nou in de war met Zweden)? Ik heb nog een idee: Laten we de criminelen het rechterlijke apparaat beoordelen; dat zal de samenleving vast goed doen!

      • cor verhoef says:

        Leerlingen die leraren beoordelen, een geitenwollensokken idee uit NL? Zou kunnen, maar het komt neer op het feit dat geen enkele leraar nog durft opte treden tegen leerlingen die er een sport van maken om een klas te saboteren. Ik heb overigens net te horen gekregen dat mijn school zich ontrekt aan deze, overigens nog niet goedgekeurde wet ontsproten uit het brein van deze hoogschedelige mantelbaviaan.

      • @Cor,
        Waar is die simian relapse eigenlijk professor geweest, op Kao San Road?

  5. Anton Lustig says:

    Even snel geklikt zeg je, maar wel een erg mooie foto. Die weerstaatjes zetten ook aan het denken. Moet toch wel indrukwekkend zijn, zo’n Echte Winter, zo een om U tegen te zeggen. Toch veel meer de moeite waard dan de NLse. Ik wens je veel genoegen en dat is niet sarcastisch bedoeld.

    Jammer dat die openlijke homo het niet is geworden. Hoop dat het er toch eens van komt.

    Sneu voor Thailand, met zo’n onderwijsminister opgescheept te zitten. Je zou er toch boedhist van worden.

  6. Bedankt voor het lezen van mijn post over de quilts, het is een grote gemeenschap project. Sorry te horen dat je thuisland is veel sneeuw krijgt. Is dit een goede of een slechte zaak?
    Nogmaals bedankt,

    Breise! Breise!

    • Sneeuw, voor mij een goede zaak, voor de sneeuwruimers is het minder want die verdienen daardoor minder (klinkt tegenstrijdig, maar is zo).
      Ik ben zelf niet zo’n breiklant, Anton misschien?

    • Anton Lustig says:

      Dank je wel, Loretto, en wat schrijf je goed Nederlands!
      Deze blogsite wordt beheerd vanuit vier uithoeken van de wereld (Thailand, Indonesie, Finland, China) door vier vrienden die 30 jaar geleden nog in één stadje in Nederland woonden. Je reageerde op een stukje van Paul Nijbakker, die in Lapland woont, in noord-Finland. Hij kan wel wat warme quilts gebruiken, zeker nu het daar winter is.
      Ik, Anton Lustig uit China, was degene die reageerde op je artikel over Peace by Piece. Dat is een heel interessant project van onze vriendin Lizzy Rockwell, dat veel mensen bij elkaar brengt en ook nog eens hele mooie quilts voortbrengt. http://www.norwalkcommunityquiltproject.org/norwalkcommunityquiltproject/My_Albums/My_Albums.html

  7. Pingback: Recapitulatie | Het Triumvieraat

Leave a Reply

