Prop Roots’ Prachtige Prijzen – en andere nieuwtjes van de 2e helft van 2011

bijdrage van Anton Lustig  ~~~~

Ik begin met me te verontschuldigen dat het onderstaande wat lang uitgevallen is: een verslag van wat er de tweede helft van 2011 gebeurd is rond Prop Roots. Maar wel terecht lijkt me, want het gebeurt toch niet elk jaar dat een grote documentaire over jezelf op vele TV-zenders wordt uitgezonden en dat je ook nog eens tijdens een sjieke prijsuitreiking in de bloemetjes wordt gezet. (Hierover beneden meer.) Kortom, het was een roerige voortzetting van het eerste halve jaartje waarvan ik de voornaamste gebeurtenissen al had beschreven in mijn eerdere artikel Van Propadeuse tot Prop Roots”. Dat laatste stuk is vooral handig voor mensen die willen weten hoe de vork nou precies in de steel zit. (“Wat is dat “Prop Roots” dan?”, “Hoe is Anton daarmee begonnen?”) ‘k Zeg gewoon heel kort: ons project Prop Roots is er om de Jingpo-minderheid van China bij te staan, en met name de kinderen daarvan. Onze slogan luidt: Empower Jingpo children with their own culture, their own creativity! En wel hierom: omdat het geweldige kinderen zijn en, cru gezegd: om ze uit de klauwen van armoede, drugs en AIDS te houden!

Ik ben hier in het dorp omdat we hier een huis gaan bouwen, waar ons Prop Roots Program gevestigd zal zijn. Dat huis zal fungeren als activiteitencentrum, woonruimte voor vrijwilligers en andere gasten, zoals tijdens zomerkampen, en ook een heus atelier herbergen. Ook wordt het de woning voor mijn vrouw en ik, want wij gaan ons hier semi-permanent vestigen, in deze mooie uithoek van China vrijwel aan de grens met Birma.

Buiten bevindt zich het meest paradijselijke landschap van het dorp Yingpan. Ik hoef maar een stap buiten te zetten en mijn oog treft overal fraaie contouren van de bergen rondom, en slechts tien minuten omhoog bieden mij een wijdse blik op de zeer speciale ligging van dit dorp, waar twee valleien samenkomen, met een meanderende rivier schuin beneden, en een onbewoonde vreemdsoortig gevormde heuveltop met blootliggende rotsen tussen het verder overwegende groen. Twintig minuten omhoog en ik ben op het terrein waar het huis komt, één en al rode aarde en een nóg fantastischer uitzicht. Een bulldozer heeft dit kortgeleden tot stand gebracht, gesneden uit de door hardnekkig struikgewas begroeide helling. Foto’s misstaan hier niet. Maar let vooral op de update!

Maar nog even verder over het landschap hier – het sociále landschap dan. Dit dorp ligt niet in de streek waar ik het meest thuis ben – het Zaiwa wordt hier ook een klein beetje anders gesproken zelfs – en ik ken nog maar een klein deel van de bevolking van dit dorp en dan meestal nog maar oppervlakkig. Maar ik kan zo al voelen, behalve dat de mensen ook hier over het algemeen ontzettend aardig zijn, dat er ontzettend veel verhalen achter dit dorpse landschap verborgen liggen. In korte tijd heb ik al twee keer een hoopje kleren langs de voornaamste landweggetje zien liggen. Die zijn achtergelaten door zojuist uit gevangenis of verplicht afkickcentrum ontslagen dorpelingen, die hiermee aangeven aan een schoon nieuw leven te willen beginnen. Ik weet nu al dat het ‘plaatje’ nog zoveel ingewikkelder zal blijken, zelfs dat er gewoon geen simpel eenduidig ‘plaatje’ ís! Langzaamaan zal ik een kléin beetje beter in de gaten krijgen hoe de heroine- en andere sociale problematiek hier werkelijk in elkaar zit… Maar vooal ook zal ik hier nog zoveel karakter, humor, wilskracht van bijzondere mensen tegen gaan komen. Ik weet zeker dat deze rijke maar ook complexe voedingsbodem de motivatie voor ons Prop Roots-project alleen nog maar zal versterken.

Dit nog geheel los van het plezier van met kinderen te werken, de meest kwetsbaren en hoopvollen, de meest ongerepte, onbeschreven en creatieve krachten in het dorp!

Het landschap is mooi, maar de voorbereidingen op de bouw verlopen langzaam. Ik ben ook niet echt een type voor bouwtechnische en financiele onderhandelingen. Lastig ook dat zoveel andere mensen ook in dit droge seizoen hun huis willen bouwen en bovendien dat Chinees Nieuwjaar eraan komt, wat gaat betekenen dat het werk twee weken stil komt te liggen. Een nog groter probleem is dat de gehele bouw nog duurder uit gaat vallen dan we ons hadden kunnen voorstellen. Dit is echt een heel gewaagde onderneming, want vrijwel ál ons geld zal erin gaan zitten. Mensen die mij kennen zijn wel rare sprongen van mij gewend, maar voor de lezers die bekend zijn met Het Azische illustreert dit ook nog eens heel goed hoe moedig en ongewoon mijn vrouw Li Yang wel niet is! Maar geen zorgen, we maken vooruitgang. We houden u op de hoogte.

Wat u tot nu toe las was állemaal nog inleiding…! Dan volgt nu een uiteenzetting van de voormaanste gebeurtenissen voor Prop Roots in het jaar 2011 voor zover nog niet vermeld dus.

Zomeractiviteiten

In “Van Propadeuse tot Prop Roots” noemde ik al onze zomeractiviteiten in ‘ons’ dorp Yingpan, met een groep van zes vrijwilligers uit Beijing. HIER is een verslagje in het Engels met veel foto’s.

Story sharing event + Charity Art Auction

Terug in Beijing organiseerden we een “Story sharing event”, om persoonlijk verslag te doen aan ons netwerk van journalisten, NGO-mensen en onze vrienden natuurlijk, alsmede wie er maar verder op af kwam, op een hele mooie locatie. Onze geweldige vrijwilligers en wij tweeën zelf vertelden anedotes aan de hand van dia’s en video. Kunstwerkjes van de kinderen in het dorp hingen uitgestald en ook werken van volwassen ‘echte’ kunstenaars, vrienden opgetrommeld door vrijwilligster en curator en ikzelf. Gevolgd door een heuse veiling ten behoeve van nieuwe Prop Roots activiteiten en hulpbehoevende kleine kunstenaars. Er was een echte profesionele veilingmeester, maar ook hij deed alles gratis. Hier zijn foto’s.

Filmpje hiervan (weinig kennis van het Chinees voor nodig)

Geld voor zomerkampen

Kort daarvoor nog had Li Yang nog iets anders groots’ bereikt. Zij nam deel aan een intensieve competitie onder talloze grassroots-organisaties, georganiseerd door de Chinese computergigant Lenovo. Ik vertel hier even bij dat er in China wel degelijk veel gebeurt op grassroots-niveau en ook dat CRS bij grote bedrijven van steeds groter belang wordt. In ons geval ging het wedijveren om de financiele ondersteuning voor een specifiek deelproject: zomerkampen hier in het Jingpo-dorp, waar Beijingse kinderen en Jingpo-kinderen samen leuke dingen ondernemen en van elkaar leren. Li Yang heeft het uiteraard weer heel goed gedaan en een bijdrage in de wacht gesleept voor de bouw van ons ‘bamboe’ activiteitencentrum hier in het dorp, precies, voor de bouw waarvan wij nu hier in het dorp zijn. Door het in ontvangst nemen van deze prijs was er dus ook geen weg terug meer: het huis dat we toch al zo graag wilden bouwen moet nu dus ook echt gerealiseerd worden! Hier moet ik overigens bij zeggen dat het huis toch grotendeels van ons eigen geld, vrijwel ál ons geld, gebouwd gaat worden.

Media-aandacht

2011 was ook een jaar van talloze interviews in tijdschriften en dergelijke en ik zal u de lijst dus maar besparen. Wat toch wel de kroon spande was:  de grote prijsuitreiking!

‘k Had in het vorige stuk al geschreven over die documentaire die over mij gemaakt is, door het kwalitatief hoogstaande televisieprogramma ‘China Right Here’ van Tianjin TV, rondom mijn bijzondere band met de Jingpo-minderheid, gegroeid vanuit mijn lange perioden van onderzoek naar hun Zaiwa-taal en jarenlang opgenomen zijn in diverse dorpsgemeenschappen. Met duidelijke insteken naar ons goodwill-project Prop Roots én (gelukkig ook) naar mijn bijdragen aan kunst en muziek.

Die documentaire dus, kreeg een prijs, tegelijk met nog 10 andere beste afleveringen van deze serie van dit jaar. Het was een groots event, hypermodern, met een orkest en een koor zelfs en héél veel Chinese VIP’s. Deze prijsuitreiking zelf werd ook weer op TV uitgezonden, alsook diverse herhalingen van de winnende documentaires. Een selectie daaruit, waaronder die over mij, werd ook nog eens uitgezonden op CCTV-1, de voornaamste zender van het land, alsook het bekende Phoenix TV. Toch wel iets om over naar huis te schrijven, of op sommige profielen en zo te zetten. Uiteraard blijft de docu op het web staan.

Li Yang en ik werden samen met onze vrienden Eric Rolland and Fu Guosheng gehuldigd, omdat we allen vergelijkbaar werk doen. Over Eric en Guoguo zal ik nog wel eens meer schrijven. Zij zijn vooral actief bij de Yi-minderheid in de provincie Sichuan, die ook zwaar getroffen is door armoede, drugs en AIDS. Thema’s die trouwens niet onder het tapijt geschoven werden, noch in de documentaires, noch tijdens deze ceremoniele avond.

Hier zie je vrijwel de gehele uitreiking, inclusief introductiefilmpje dat te zien was op het grote LED-scherm.

Zag u daar ook die zingende kinderen? Vijf Jingpo (waarvan vier uit dit dorp, de andere uit mijn ‘oude’ dorp en ‘familie’ sinds bijna 20 jaar) en vijf Yi, speciaal uitgenodigd voor die avond op kosten van Tianjin TV. Hieronder de link naar een aantal foto’s genomen in die gezellige maar ook intensieve tijd dat die Jingpo- en Yi-meisjes, met hun schoolhoofden, bij ons in Beijing waren. Wel pech dat Beijing de gehele week in smog gehuld was trouwens.

Daarna gelijk de foto’s van de prijsuitreiking zelf. Met ook nog foto’s genomen tijdens de ontspannen dagen daarna, toen de Jingpo-meisjes en Shi Legan eindelijk tijd kregen om met ons in de stad rond te kijken.

Gelukkig Nieuwjaar!!

Dit jaar doe ik mijn nieuwjaarswensen in de vorm van een vrolijk muziekje van eigen hand, genaamd “Up (een voorproefje op mijn “Music for Optimism” dat ik ga publiceren als ik weer in Beijing ben). Hopla, vrolijk het nieuwe jaar in!

Nog meer filmpjes zien !?

Okee, hier nog wat meer filmpjes, voor wie nog meer wil zien. Een kort promo-filmpje van Prop Roots. Of een nog kortere. Wil je de documentaire zien? Dat kan, dit is Deel 1 en dit is Deel 2 . Met name in deel 2 wordt veel van mijn muziek gebruikt. Ooit, wanneer we er tijd voor hebben, maken we zelf Engelse of Nederlandse ondertitelingen of zelfs commentaar erbij. Tianjin TV heeft geen bezwaar. Voor mensen die er geen genoeg van kunnen krijgen zijn hier ook nog foto’s van hoe de documentaire gemaakt werd. Zie je de filmploeg bezig in de dorpen en ook in onze flat in Beijing.

Welgeteld 14 hyperlinkjes…..

This entry was posted in Anton Lustig, Kunst / Muziek, Prop Roots and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Prop Roots’ Prachtige Prijzen – en andere nieuwtjes van de 2e helft van 2011

  1. Pingback: Van Propedeuse tot Prop Roots | Het Triumvieraat

  2. de stripman says:

    Mooi werk ! Veel succes in het komende jaar (en de jaren daarna…!)

  3. cor verhoef says:

    Ik sluit me bij de stripman aan. Veel succes de komende jaren Anton!

  4. Hoi Anton!
    De beste wensen alleen zijn niet voldoende in deze tijden van crisis. Ik hoop dat je voldoende inkomststromen kan genereren om het project gaande te houden. Je onontbeerlijke ega ook de warme groeten uit Finland!

  5. Anton Lustig says:

    Bedankt voor jullie aanmoedigingen! Wij zullen ons best doen.

    Jouw groeten, Paul, klinken als een aanzet tot De Egaode, die hier natuurlijk zeer op zijn plaats is en die ik gauw zal gaan schrijven.

    Zorgen dat er geld binnen blijft komen is natuurlijk van het grootste belang. Ook al hebben wij reeds gekozen voor een financieel tamelijk onzeker bestaan, feit blijft dat van wind en water (de schone lucht en het zuivere water hier) niet valt te leven. Er liggen gelukkig nog aardig wat kansen en mogelijkheden voor ons open. We worden ondersteund door heel wat sympathieke en capabele mensen!

  6. Pingback: mijn Ontdekking in het park – een Egaode | Het Triumvieraat

  7. Pingback: Jingpo of Zaiwa? | Het Triumvieraat

  8. Loes Konings says:

    Hoi Anton, Je hebt samen met Yang Yang en anderen een enorme taak op je genomen en ik bewonder je daarover. Ik weet dat jullie het werk met hart en ziel doen. Veel sukses gewenst
    Liefs van ons beiden,
    Loes.

  9. Pingback: Bericht uit Zaiwaland (1) | Het Triumvieraat

  10. Pingback: Wat de Manau nou is | Het Triumvieraat

  11. Pingback: Artikel in China Nu: Empowering Jingpo-jongeren in Yunnan door creatief onderwijs | Het Triumvieraat

  12. Anton Lustig says:

    Beste lezers,
    Ik heb de tekst een beetje aangepast, want het origineel was een beetje langdradig.
    In de tussentijd zijn we uiteraard verder gegaan. Hier kun je zien hoe het er nu voorstaat met de bouw van het projectcentrum.
    Vele bloggroeten!

Leave a Reply

