STANDPLAATS BANGKOK: OVER FARANG…

Mr and Mrs KocharatToen ik in het onstuimige najaar van 2001, kort nadat de Twin Towers naar de Fillistijnen waren geblazen, -veel onstuimiger zou het niet meer worden- neerstreek in de Stad der Engelen om een leven op te bouwen als leraar Engels/tourleader/padvinder/echtgenoot, stuitte ik op een maandblad waarvan ik graag de initiatiefnemer seequu oprichter  was geweest; “Farang Magazine”. Ik was weer eens te laat…

Het magazine, was het wonderlijke wonderkind van de Canadese zelfverklaarde journalistieke delinquenten, Jim Algie en Cameron Cooper. Na talloze verpletterende nederlagen in het Canadese medialandschap, besloten deze twee heren, die na zeker niet minder talloze reizen naar Thailand, in het Land van de Glimlach, een maandblad op te richten “that wasn’t for everybody, let alone anybody”.

Gedurende het eerste jaar was het geesteskind van deze twee onconventionele media-avonturiers nog gedeeltelijk in zwart-wit en op de voorpagina van het eerste exemplaar prijkte, -in kleur-  het niet zo frisse gezicht van de quintessentiele ‘backpacker in Azie”; blonde dreadlocks boven een stel ogen die zeiden; ‘fuck you dad, disinherit me if you wish, but these mushrooms are the best thing that happened to me since you left mum and me”.

De knipoog naar het hippie-dom bleek in latere afleveringen niet meer dan dat, een knipoog.

Het maandblad ontwikkelde zich in de daarop volgende jaren tot een stijlvol glossy roadtrip boordevol artikelen  neergepend door de heren eindredacteuren en een vaste kern van schrijvers die Aziatische paden betraden waar hippies zich zelden wagen. De donkere tatouagewereld van monniken in Bangkok. De duistere krochten van de handel in beschermde diersoorten op Chatuchak Market. De escapades van een Australische vrouw die het tot een sport gemaakt had om zoveel mogelijk Thaise mannen te neuken om ze daarna met een ‘g’day’ weer te dumpen. Op stap met een Karen militia in de Burmese jungle, een militia die al vier decennia vecht tegen de junta in dat land.

Na een aantal jaar besloot Cameron het blad te herdopen tot “Untamed Travel”. De reden daarvoor was dat “Farang” een Thais woord is wat betekent “westerling”. De ingezonden verhalen besloegen echter vaak andere Zuidoost Aziatische landen en de nomer “Farang”werd claustrofobisch.

In 2004 sloot de redactie een deal met de Bangkok Post die de distributie voor haar rekening zou nemen en de adverteerders zou werven. De airco moest wel loeien. De adverteerders lieten het echter afweten. Op de vraag waarom zei Cameron destijds; ‘ik denk dat bedrijven ons niet kunnen vastpinnen. Bedrijven houden niet van dingen die onduidelijk voor ze zijn. “Untamed” is er niet om Thailand te verkopen al ware het een stuk zeep. Ik ben dit begonnen om Azie-gangers een kijk te geven op een deel van de wereld wat fascinerend is door haar tekortkomingen. De resorts verkopen zichzelf wel.”

In 2007 was het afgelopen. Cameron en zijn makkers konden de huur van het kleine kantoortje boven de sweatshop op Thanon Samsen niet meer betalen. Zijn personeel, Thais en Farang, bood aan om zonder betaling door te werken. Iedereen voelde dat hier een vorm van journalistiek bedreven werd die in talloze landen nog uitgevonden moest worden.     Helaas, de eindredacteur gooide de handdoek in de ring. Een topmagazine, voordurend knipogend naar de lezer en zichzelf, met een oneindige hoeveelheid zelf-en-anderspot, ter ziele.

Jammer. Ligt hier een mooie taak…?

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged . Bookmark the permalink.

11 Responses to STANDPLAATS BANGKOK: OVER FARANG…

  1. Ik heb me altijd afgevraagd wat nou de etymologie van de term “farang” is, komt het van het Arabische woord voor “Franken” of is het inheems net als het Chinese “kwai loh”?
    Was getekend; Buleh Bodoh

    • Cor Verhoef says:

      Paul, er zijn twee theorien die het hoogste woord voeren. De meest gangbare theorie is dat het een verbastering van het woord “Francais”. Aangezien de Fransen hier nooit geweest zijn en het tot het midden van de 19e eeuw duurde voordat ze Vietnam, Cambodja en Laos begonnen te bestoken met stokbroden, lijkt die theorie afkomstig van iemand die te veel absint genuttigd had.
      De theorie die naar mijn idee staat als een huis is dat het woord afkomstig is van het Persisch die de Portugezen aanduiden met “Farangg”. De Portugezen en de Perzen waren de eerste handelaren in Siam in de 15e eeuw. Ik houd het bij de wet van meden en Perzen.

  2. de stripman says:

    Zo gaat er veel moois ten onder aan goede bedoelingen en gebrek aan geld…;o)

    • Cor Verhoef says:

      Ja Jan, en we blijven opgescheept zitten met de grauwe middelmaat..

    • de stripman says:

      Ik kan me uit mijn jeugd nog een heel alternatief stripblad herinneren ‘De Vrije Balloon’ dat het ook niet erg lang volgehouden heeft. Redelijk bekende Nederlandse striptekenaars, zoals Jan van Haasteren en Eric Schreurs leefden zich uit in strips ‘voor volwassenen’. Dat betekende dat er tamelijk veel bloot en seks in voorkwam, maar dat het toch ook wel komisch was.
      Ik denk dat de fantasie van de medewerkers te beperkt was voor een lang en interessant bestaan. En hun portemonnee was niet vol genoeg, dat ook…;o)

      • cor verhoef says:

        “De Vrije Balloon”, die las ik maandelijks als puber, toen de hormonen door mijn lijf gierden. Prachtige strips, die ik graag wel een zou willen herlezen. Ik weet zeker dat ik ze nu anders beleef als destijds, de dubbele bodems meer herken. Toen ging het me alleen om de tieten…

  3. Anton Lustig says:

    Is misschien wel wat voor jou. Wel eerst aan Ning vragen he.

  4. Als het niet te verkopen is als ware het een stuk zeep, dan is het dus niks waard. Ziedaar het, bedroevend arme, wereldbeeld van het kapitallisme.

    Oh, ja, Meneer Opinie zaagt weer planken van dik hout op http://www.meneeropinie.wordpress.com

Leave a Reply

