WEN D’R MAAR AAN…

CorDat waren gisteren min of meer de woorden van mijn favoriete Thaise huistechnocraat mijnheer Plodprasop, onze onvolprezen minister van Wetenschap en Technologie. Wist U, oh trouwe lezer, dat Plopje in een vorig leven de directeur was van de Night Safari in Chiang Mai? Dat baantje had ie gekregen van zijn golfmaatje Thaksin Shinawatra. Ik hoor U als lezer opveren. Was dat niet die dierentuin die vanaf dag 1 in het nieuws was vanwege al die dieren die er aan de lopende band doodgingen en fondsen die zoek raakten. Precies! Plopje zal ongetwijfeld geroepen hebben; ‘wen er maar aan’.

Waar we nu aan moeten wennen zijn global warming en jaarlijkse overstromingen. Ze zijn een ‘fact of life’, aldus Plopje. Plopje zou Plopje niet zijn wanneer hij er niet in zijn oneindige wijsheid aan toe zou voegen; “maar we zullen ons beter voorbereiden. We zullen drijvende huizen moeten gaan bouwen”. Geweldig! Een dusdanig simpel idee kan alleen maar ontsproten zijn in het brein van een genie. Drijvende wolkenkrabbers. Prachtig! “Waar woon jij?” “Dat hangt helemaal van de stroming af. Soms ga ik naar bed in Lad Prao en word ik wakker in Ekkamai”.

First home buyers zullen helemaal in hun nopjes zijn met dit idee. Plopje dringt er bij bouwondernemers ook op aan om huizen weer op palen te laten bouwen. Net als vroeger, toen overstromingen immers ook een ‘fact of life’ waren. Dat is dan ook ongeveer het enige zinnige dat Plopje gisteren uitkraamde.

Wennen aan global warming…hoe doe je dat? De airconditioning gewoon een tandje hoger? Ophouden met eten, wanneer wereldwijd vele gewassen niet meer verbouwd kunnen worden? Of duiken we straks gewoon met zijn allen in onze tax-incentived First Car en begeven we ons op de al reeds propvolle wegen naar Siam Paragon voor een zalig middagje window shopping met het hele gezin, in een temperatuur van 18 graden. Cool dad!! Negeren die global warming. Alles went…

Wat je uit de mond van Plopje en veel van zijn mede-politici nooit hoort is dat de grootschalige ontbossing van de laatste veertig jaar, de ongebreidelde en ongecontroleerde urbanisering waar immense industrieterreinen werden neergekwakt in laaggelegen gebieden die eeuwen daarvoor als afwateringsgebied fungeerden en de koorstachtige drang van “invloedrijke personen’ om zo snel mogelijk steenrijk te worden, misschien wel de belangerijkste factoren zijn van de reden van deze ramp.

Thailand was in 1945 voor 62% met bos bedekt en dat is in die tussenliggende periode geslonken tot 37% zonder dat we uitzicht hebben op een stopzetting van die trend. Bossen, zo weet elke brugsmurf, fungeren als een spons die overvloedig regenval absorbeert. Dus waarom hoor ik deze louche ex-dierentuin directeur niet oreren over een grootschalig herbebossingsprogramma? Of het aanpakken van corrupte authoriteiten die na een vette envelop een oogje toeknijpen wanneer er weer een monsterlijke mall gebouwd wordt zonder dat daarvoor de juiste vergunningen afgegeven zijn? Waarom hoor je Plopje daar niet over kwaken, maar sommeert ie iedereen’ ‘wen d’r maar aan?”

Ik durf het bijna niet te schrijven maar zou het misschien niet een heel klein beetje mogelijk zijn dat die corrupte authoriteit en Plopje een en dezelfde persoon zijn?  Zomaar een gedachte… Een gedachte waar ik maar moeilijk aan kan wennen…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , . Bookmark the permalink.

17 Responses to WEN D’R MAAR AAN…

  1. rayfingers says:

    Ja Cor, ik las gisteren dat ze er nu achterkwamen dat zelfs kanalen compleet verdwenen waren en plaats hadden gemaakt voor luxe appartementen.

  2. Richard says:

    Je bent weer op dreef Cor. Heerlijk.

  3. Elk land krijgt de machthebbers die ze zelf willen, tenminste een deel van de bevolking. En natuurlijk willen ze mee in de vaart der volkeren, dus vooruit.

  4. Cor Verhoef says:

    Daar ben ik het niet mee eens. Machthebbers tonen veelal hun ware gezicht pas wanneer ze op het pluche belanden onder valse voorwendselen in de volksmond ‘verkiezingsbeloftes” genoemd

  5. Hans de Clercq says:

    Zo, nu eindelijk ook eens je weblog bezocht. Ik ken je van je reacties bij Richard, en vanochtend zag ik je reactie op het stukje van Debby Ego, over de kinderen uit de sloppenwijk en de vraag wat te doen als ze 20.000 rupees hadden… Kleine wereld! Debby is bestuurslid van Stichting Duniya, door mijn vrouw Mirjam en mij in 1996 opgericht (http://www.duniya.org/)

    Groet,.
    Hans

  6. Glaswerk says:

    Cor, als jij door de verhalen van “Plopje” kunt prikken, dan zullen de Thai dat toch ook doen. Waarom komen zij dan niet in opstand? Of zijn alleen repressie en corruptie in Thailand landelijk dekkend?

    • Cor Verhoef says:

      Willem, het feit dat Plopje een ministerspost heeft is het directe gevolg van nepotisme in het centrum van de macht. Hij was het ook die met het lachwekkende idee op met sleepbootjes het water naar zee te stuwen (met behulp van de schroeven) en heeft dus geen flauw benul van de basisbeginselen van hydrologie. Toch zitten dit soort clowns op cruciale ministersposten. Heel normaal allemaal in Thailand…

  7. (Zucht) In zó’n negorij zou ik dus niet willen wonen. En áls ik er dan toch voor zou kiezen, zou ik maar beter vriendjes worden met Plopje want straks wikileakt een van je slimme leerlingen dit blogje naar de Thaise KGB en stoppen ze je in een al dan niet varende gevangenis. Pas een beetje op jezelf meester Cor. Ik maak me zorgen. 😉

    Ceesgegroetje
    We bellen

    • Cees, dat valt allemaal wel meer hoor. Thailnad heeft een redelijk vrije pers. In de Bangkok Post worden artikelen geplaatst die minstens zo kritisch zijn over deze dysfuntionerende overheid als wat ik neerpen. Het is hier geen Cambodja.

      • Oja, dat dacht ik ook van de Phnom Penh Post… Toen ik er achter kwam dat ze de ongeverifieerde beschuldigingen van die lul van APLE klakkeloos plaatsen, was het te laat.
        Ik ga nu hardlopen. Het is 9 graden en bewolkt maar (al weken) droog.
        Ceesgegroetje

  8. Finland is nog steeds voor een derde bedekt met bos. Het lijkt erop dat de Noord-Europese landen de enige landen ter wereld zijn waar het bosareaal toeneemt bij groeiende bevolking.
    Plopje lijkt mij een geheide kandidaat voor de Nobelprijs.

Leave a Reply

