NATTE BERICHTEN VAN HET THUISFRONT…

Mr and Mrs KocharatTerwijl ik zojuist terugloop naar ons huisje dat op veilige afstand ligt van de watermisere die zich afspeelt in de Nationale Hoofdstad en de daarboven gelegen provincies, nadat ik de huur heb betaald voor de komende week, besef ik dat ons verblijf hier wel eens langer zou kunnen gaan duren dan menigeen lief is. De eigenaar Gary, een flamboyante Brit waar ik de avond ervoor een weddenschap mee had afgesloten dat ik de dag erna zou stoppen met roken, een weddenschap die ik glansrijk verloor, buiten beschouwing gelaten.

De vraag die iedereen bezig houdt is hoe lang het zal duren voordat de watermassa uit Bangkok weggestroomd is en iedereen zijn leven weer kan oppakken. We krijgen nogal wat telefoontjes van de achterblijvers die een somber beeld schetsen van de situatie in de Stad der Engelen, ondanks het feit dat premier Yingluck inmiddels al voorzichtig optimistische geluiden uit haar bevallige mondje laat rollen.

In de school waar ik werk, staat anderhalve meter water, evenals in het gebied waar we wonen. De electriciteit in de school en ons appartement is afgesloten. Op de tweede verdieping van de school bivakkeren de concierge en nog een aantal docenten, wier huis in een zo mogelijk nog meer precaire situatie verkeert dan onze geliefde school. Ze houden zich bij kaarslicht in leven met instant noodles, water en gecondenseerde melk, een dieet dat hen ook wacht in de vele evacuatiecentra die opgericht zijn in de stad. De directeur van de school, die zes maanden geleden is aangesteld, bivakeert in Singapore in een vijf sterren hotel, alwaar hij, naar eigen zeggen, een conferentie moest bijwonen.

We vernamen ook van het thuisfront dat er in onze wijk een drietal krokodillen rondzwemmen wier rondflappende staarten de bewoners de stuipen op het lijf jagen. Op de vraag van Ning hoe groot de dinosauriers waren, kwam het gortdroge antwoord; ‘dat weet ik niet, ik had mijn meetlint niet bij me’.

Duizenden krokodillen, ontsnapt uit de vele crocodile farms in de stad, hebben nu een field day. Deze moet terug in zijn mandje. De regering looft een bedrag uit van 35 dollar voor elke gevangen croc...

Facebook, waar ik mij wentel in de vriendschap van achthonderdtachtig vrienden, meest (ex)leerlingen van me, is ook een medium dat de gelegenheid biedt op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van diegene die je dierbaar zijn. Opvallend is dat de foto’s van borden met eten -Thais hebben de eigenaardige gewoonte om met een satanisch genoegen hun maaltijden te fotograferen en die op Facebook te plaatsen- zijn vervangen door plaatjes van ondergelopen huizen en straten.

Hoewel het ministerie van Onderwijs heeft aangekondigd dat alle scholen gesloten blijven to 15 november heb ik zo’n donkerbruin vermoeden dat het weleens zou kunnen gaan duren tot begin december voordat ik weer aan het werk kan en mijn leerlingen het subtiele verschil kan uitleggen tussen ‘yes’ en ‘no’. Anderhalve meter water blaas je niet zomaar weg en verdamping is, zo weet ik nog van mijn natuurkundeleraar, een betrouwbaar maar langdurig proces.

Ik durf niet eens te denken aan de glibberige, slijmerige troep die het weggestroomde water in haar kielzog achterlaat in de stad. Op de eerste schooldag na dit drama wordt het niet lullen maar poetsen.

Ach, dat is voor een Rotterdammer muziek in de oren…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to NATTE BERICHTEN VAN HET THUISFRONT…

  1. Wauw, ik heb je serie over het wassende water zojuist gelezen ….. geen kattepis. Tja het nieuws hier wordt overheerst door de onzekerheid rond de Euro …..

    • @Cat,

      Ik heb weinig verstand van economie, maar ik heb begrepen dat het er vrij somber uitziet, wat die Euro betreft…

      • Ik maak met niet zo druk over de Euro. Al het gesteggel gaat vooral over de vraag WIE dit allemaal gaat betalen. We/Ze zullen door de zure appel heen moeten bijten. IK ben allang blij dat ik geen Griekse ben. Verder merken wij alleen in het nieuws dat er crisis is. In Nederland nog geen ondervoede kinderen zoals in Spanje.

  2. Poetsen als jullie terug kunnen, het zal een hele klus worden.En nog een tijd duren voor de hele stad schoon is.

    • Ik kan me er geen voorstelling van maken Antoinette, van de ravage en rotzooi die we zullen aantreffen. Wat het opknappen van de school betreft hebben we een voordeel; we zijn met zijn dertienhonderden 😉

  3. Met grote ogen heb ik de overstroming gevolgd, me afvragend hoe dit mogelijk was; Thailand is toch geen Bangladesh…! Gelukkig zal bij jullie thuis alles in orde zijn, meen me te herinneren dat je op een verdieping zit. Puinzooi ruimen in school, vele handen maken etc…misschien kan je er een educatieve schoonmaak van maken. Ik hoop dat het water inderdaad snel zal zakken, je hemdsmouwen zijn in ieder geval al opgerold…sterkte en steek er nog maar eentje op, een peuk geeft troost;-)

    • Annelies, we zijn hem al een week geleden naar een huis in een naburige provincie. Bangladesh stuurde van de week een miljoen waterflessen. Wanneer je hulp ontvangt uit Bangla Desh, dan weet je dat de situatie uiterst precair is ;-((

  4. Ja, ik begrijp dat je nu ergens anders zit, maar jullie flat zal toch droog zijn?
    Die gift van Bangladesh vond ik ook ongelooflijk, petje af….maar nogmaals, hoe komt het toch dat het zover heeft kunnen komen…laks beleid bij jullie??

  5. Dank Cor, gelezen….wat een geklooi toch en dat met zoveel mensenlevens, het is om moedeloos van te worden. We krijgen er hier bijna geen info over…

  6. Kijk, dat valt me nou bitter tegen Cor. Een Hollandse Jongen van de gestampte pot die op de vlucht slaat voor paar centimeter water. Ik zit me hier plaatsvervangend te schamen. Ga je congierge eens gauw een bordje gewokte krokodillenstaart brengen, en maak er een foto van zodat je die op Facebook kan zetten. Allez hup, de laarzen aan en aan de slag, of, zoals jullie Rotterdammers het zo stoer zeggen (zeiden?): Niet lullen maar poetsen!

    Ceesgegroetje

  7. Tino Veen says:

    Chiang Mai is nu net Bangkok qua verkeer en sfeer 😦

Leave a Reply

