Badplaats Bangkok: Gelukkige waterballing…

CorHet Mangoes Guesthouse, op een haast idyllisch plekje gelegen tussen Pattaya en Sattahip zit vol. Ning, mijn vrouw en ik wonen er al sinds afgelopen maandag, nadat we besloten hadden om onze woonplaats Bangkok te laten voor wat het was; een gedeeltelijk volgestroomde metropool met 12 miljoen verwarde inwoners, die dagelijks ondergedompeld werden in een vloedgolf aan tegenstrijdige en incomplete berichten afkomstig van de toepasselijk genaamde FROC, het Flood Relief Operations Centre en spreekbuis van de hopeloos verdeelde Thaise authoriteiten.

Niet alleen het water, maar ook het onophoudelijke, incoherente gekwaak van de FROC waren de voornaamste drijfveer om de chaotische hoofdstad achter ons te laten…

We hadden een slechter besluit kunnen nemen. “Nu weet ik hoe Thaksin zich voelt Ning”. Het Mangoes Guesthouse heeft acht keurige huisjes, gelegen in een weelderige tuin en de onderkomens zijn voorzien van alle gemakken: wifi, televisie met filmkanalen, DVD-speler, koffiemaker, airco, dagelijks schone handdoeken, kookfaciliteiten en de huishond Gody, een weldoorvoede Golden Retriever die de hele dag driftige kwispelend rond ons huis banjert om de laatste vloedgeruchten op te vangen.

Nee, geen omstandigheden die je meteen associeert met trieste evacuatie ellende die nu het leven van honderdduizenden Thais beheerst die zijn opgevangen in bloedhete centra in haastig opgezette tenten en geen idee hebben hoe lang deze ellende zal voortduren.

Onze buurman, Roger, een gepensioneerde bouwvakker uit Liverpool is een veteraan op het gebied van Thaise water ellende: “Six years ago the misses and I built a bar on Kata Beach in Phuket. Great spot. To go to the beach ya had to go past ‘ur bar, there was no escape. Jam packed every single night”. Roger nam een teug uit zijn fles Leo, klakte met zijn tong en wreef zich over zijn omvangrijke borsten. “Then on Boxing Day, the wave came and washed the whole place to smithereens. Lost everything. Now I live with the misses on my pension.” Roge had ‘been there and done that’.

Een andere H2O-vluchteling is Brian, een boomlange, aimabele Amerikaan die de kost verdient met het lesgeven op de Faculty of Law aan de Chulalongkorn universiteit, en met zijn Thaise vrouw is neergetreken in deze omgekeerde oase. Hij meent dat het onderlopen van de campus een kwestie van tijd is, zoals ik meen dat het onderlopen van de hele stad slechts een kwestie van tijd is.

Gisteren kreeg ik een telefoontje van mijn baas Chester dat de school waar ik werk pas op 15 november zal open gaan. Dat natuurlijk onder voorbehoud. Ik begin me steeds meer af te vragen of ik in de maand november uberhaubt nog wel een klaslokaal aan de binnenkant te zien krijg.

“Cor, don’t forget to work on your course outline” zegt Ning die zich met haar laptop op bed geposteerd heeft en driftig aan haar schoolwerk zit te typen. “Yeah, you better hurry honey, schooldays are only three or four weeks away”, zeg ik meesmuilend. Ik behoor tot het slag mensen die alles uitstelt tot het laatste moment. Dan fuctioneer ik beter, onder stress.

Wie ook alles uitstelt tot het laatste moment is mijn zwager, die met zijn gezin niet ver van de oever van de Chao Praya rivier woont. We hebben hem de sleutel van ons appartement gegeven. Ze zijn nog steeds niet verhuist. “Het is nog steeds droog hier” zei hij zojuist over de telefoon. Onwillekeurig moest ik denken aan het video filmpje van Michel Maas, waarin twee Nederlandse bakvissen in Bangkok achter een McDonalds hamburger opgewekt verklaren; “Het is nog steeds droog hier. Ik denk dat het allemaal wel meevalt”.

Volgens mij hebben Thais en Nederlanders op sommige gebieden meer gemeen dan we durven te denken…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Badplaats Bangkok: Gelukkige waterballing…

  1. Dat ziet er niet goed uit. Maar hopelijk gaat dat water snel zaken. Sterkte ermee en vooral sterkte aan al die mensen die in de opvangkampen zitten.

  2. de stripman says:

    Jullie redden je wel ! Gelukkig maar, nu hopen dat voor de rest van de bevolking de ellende meevalt…

  3. jan de jongh says:

    Je guesthouse ziet er goed uit en in de omgeving kan je nog leuke uitstapjes maken. Voor jullie gewoon een extra vakantie. Geniet er van.

    Jan vanuit een droog en warm Sihanoukville

  4. Glaswerk says:

    Het is te hopen dat het zal meevallen, want als er 12 miljoen mensen in paniek op de vlucht slaan zou daar misschien nog meer ellende van kunnen komen dan van het water.

    • Cor Verhoef says:

      De exodus is inmiddels op gang gekomen. In grote supermarkten, zoals Tesco Lotus die ver van Bangkok afliggen, bijvoorbeeld in Pattaya (120 km) en Hua Hin (200 km), vertonen de halflege schappen al tekenen van grootschalig hamsteren. Het zijn griezelige tijden.

  5. Ivy (Heyta) says:

    Ik zat me juist af te vragen hoe het met jullie zou gaan in Bangkok. Zo dus. Spannend!

Leave a Reply

