STANDPLAATS BANGKOK: IT’S GRAVITY, DUMMY!!

Cor“Lekker de journalist uithangen”. Dat dacht ik toen ik mij richting het water bewoog. Want wat bleek? Een zandzakkenbarriere had het begeven en het H2O was wassende en stijgende in onze wijk. Dus togen Ning en ik met camera naar beneden om een sfeerreportage te maken. Om mij heen kijkend werd het mij al vrij snel duidelijk dat wanneer de benedenverdieping van onze flat volloopt, de hele stad onder water moet staan. De projectontwikkelaar van onze negorij is zo slim geweest om zijn pronkstuk op een relatief hoog stukje Bangkok neer te zetten. De lager gelegen gedeelten van onze wijk stroomden rap vol met die materie die we niet kunnen missen, maar waar velen nu hun buik terecht vol van hebben.

hier alles nog hoog, dus droog...

Mensen hadden hun auto’s geparkeerd op die paden en straten waarvan verwacht wordt dat ze het zullen ‘redden’.

Een bejaarde man wordt door een familielid naar drogere tierra geholpen...

De televisie gaat naar drogere grond anders kan het advies van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken, "Kranten en tv goed in de gaten houden" niet opgevolgd worden. Dit verzin ik niet. Ik kreeg een email van de Nederlandse Ambassade met dit advies.

Houdt het hoofd koel!

Deze koelkast ging later ook achterop de motorfiets naar hogere regionen, ondanks het uitblijvende advies van BuZa, 'Koelkast goed in de gaten houden"

Deze foto’s zijn natuurlijk verre van spectaculair. Niemand staat hier tot zijn borst in het water. Nog niet. Maar gezien de watermassa die op ons af komt zou dat we eens een kwestie van tijd kunnen zijn. Zeker wanneer je bedenkt dat dit stadsdeel gisteren nog door de Thaise authoriteiten, als ‘safe’ werd bestempeld.

Mijn vertrouwen in die Thaise authoriteiten, wat daar uberhaubt van over was na de vele bizarre en ondoordachte soundbites om de gunst van het stemvee te winnen, kreeg een nekschot op de dag dat ik hoorde dat de minister van Science and Technology, meneer Plodprasop, een paar honderd trekschuitjes had opgetrommeld op de Chayo Praya rivier om het water, met behulp van draaiende schroeven, richting zee te duwen. Deze potsierlijke actie werd vooraf gegaan door een openingsceremonie. Notabene.

Elke uitgeslapen brugsmurf snapt dat water van hoog naar laag stroomt. Zelfs een slaperige breezerbabe heeft gehoord van de zwaartekracht. Zo niet mijnheer Plodprasop, die gemakshalve even voorbij ging aan het feit dat zijn ludieke actie slechts het oppervlaktewater enigszins vooruit stuwde, goed voor een miljoenste promiel van de totale watervolume. Dit soort gasten hebben de Thaksin-aanhangers dus gekozen.

Thaksin dus, die een week geleden in een vijf sterren restaurant in Dubai op een servetje aan een Bangkok Post journalist voorrekende dat het land voor de lieve som van vierhonderd miljard baht een waterbeheersysteem zou kunnen realizeren. Met behulp van China. China? Datzelfde China waar jaarlijks duizenden mensen verdrinken door mismanagement van water? Inderdaad. En met hulp van Dubai. Dubai? Datzelfde Dubai waar jaarlijks 3 millimeter regen valt en waar de laatste watercatastrofe het hoofd geboden werd door een gozer die een ark bouwde? Dat Dubai, yes sir…

God, help dit land. Ze weten niet wat ze doen….

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , . Bookmark the permalink.

14 Responses to STANDPLAATS BANGKOK: IT’S GRAVITY, DUMMY!!

  1. Glaswerk says:

    Ze weten niet wat ze doen….

    En wat ga jij doen Cor, als het zover is?

    • Cor Verhoef says:

      Daar zijn we nog niet helemaal uit. We hebben vrienden wonen nabij Pattaya en daar kunnen we blijven. De berichtgeving blijft zo tegenstrijdig. Ik verlang naar het Belgische model; geen regering 😉

  2. Richard says:

    Nou Cor, Dubai heeft anders een hele mooie staat van dienst als het om overstromingen gaat! En in China wordt het water zo grondig verschillende kanten op afgevoerd dat de grondwaterspiegel van steden als Beijing en Dalian al jaren aan het dalen is en het land dreigt te verzakken. Daar neem je toch je pet voor af?

    Ik kom af en toe bij je kijken hoe ver het water gevorderd is – de Bangkok Post loopt hopeloos achter…

  3. wat een verhaal Cor, om te huilen, dat voor de mensen die echt problemen hebben, hun heel hebben en houden kwijt raken,

    • Cor Verhoef says:

      Ja Antoinette, het is allemaal erg triest. Wat het er allemaal niet beter op maakt zijn de tegenstrijdige berichten in de Thaise pers. Niemand weet wat er precies staat te gebeuren.

  4. Hadden ze Homan nu maar daar…
    Dat van die koelkast kan ik best begrijpen, de minister heeft immers de bevolking vast opgeroepen het hoofd koel te houden, nou dat was niet aan dovemansoren.
    Ik heb nog een tip voor die bootjesminister. Huur de All Blacks in om het water schrik aan te jagen, dat heeft met zekerheid net zoveel effect als die bootjes en het levert weer een goede foto-op op.

  5. Gelukkig krijg je zo weer een oer-Nederlands gevoel Cor. En, jeuken je handen niet om de kruiwagen te pakken en met deskundige waterbouwkundige commando’s die achterlijke Thai om de oren te slaan (ik kan je er wel een paar lenen.)

    Luctoretemergogroet

  6. jan de jongh says:

    Cor zo te lezen en op tv te zien wordt het alleen maar erger. Heb jij nog geen problemen in je buurt en let je op de mogelijke ziektes, die kunnen ontstaan door al het rioolwater??
    In Cambodia is het water aan het zakken nu Thailand nog.

    Groeten,

    Jan vanuit Sihanoukville

  7. Vandaag een groot artikel in de Volkskrant. Je bent te betreuren.
    (Wat dat zogenaamd regelmatig bellen betreft heb ik er een zwaar hoofd in. Jammer.)

    Ceesgegroetje

    • Cor Verhoef says:

      In de VK online nog geen letter over Thailand. Wat dat bellen betreft, dat moet jij doen. Mij kost dat een euro per minuut, jou kost het een paar cent per minuut. Ik bel mijn eigen moeder niet eens die belt mij, waarom zou ik jou dan in godsnaam moeten bellen? En nu voor de zoveelste keer, aan mijn telefoon mankeert niks en mijn nummer heb ik ook al jaren. Ik ben vanmorgen door de NOS gebeld voor een radio interview. Wanneer de NOS me kan bellen dan moet jij het toch ook kunnen? Of zie ik dat verkeerd?
      Nog een keer mijn nummer:

      +66 824504021

      vermoeide groet

  8. Richard says:

    Wat ik me afvroeg Cor, hoe komt het dat er al zo veel slachtoffers zijn gevallen – het zal toch niet zo zijn dat mensen eenvoudig niet kunnen zwemmen? Of… toch…???
    Als dat zo is, dan zou gesusidieerde zwemles een beter idee zijn dan de gesubsidieerde eerste auto, of de tablet-computer voor alle scholieren.

  9. Er zijn veel mensen verdronken, maar ik hoorde dat ook een flink deel is geelektrocuteerd. Water en stroom…

Leave a Reply

