STANDPLAATS BANGKOK: DE DOCHTER VAN SARKOZY HEET DAHLIA EN HEEFT DE NEUS VAN HAAR VADER…

CorAangezien de vaderlandse pers hevig tekortschiet in de berichtgeving betreffende een wellicht op handen zijnde katastrofe van ongeevenaarde proporties, dacht ik; weet je wat, laat ik maar een stukkie schrijven.

Ik hoor U, aandachtige lezer, denken; “een op handen zijnde katastrofe? Gaat Britney Spears een extra concert geven in Ahoy? Is de olie in Libie op? Of is de dochter van Sarkozy toch niet van Sarkozy?.

Nee, gelukkig is het allemaal zo erg niet. Het betreft slechts een gebied ter grootte van vier keer Nederland dat onder water staat in Centraal Thailand en dat water dreigt de 12 miljoen inwoners tellende hoofdstad Bangkok in zijn geheel onder te dompelen tussen nu en een paar dagen. De omliggende provincies zijn al overstroomt in een poging de hoofdstad te redden, maar het watervolume dat zuidwaarts stroomt op weg naar de Golf van Thailand, is zo groot dat er geen redden meer aan is. Dat is de mening van buitenlandse watermanagement experts die de Thais bijstaan in het crisis centrum dat opgezet is op het oude internationale vliegveld Don Muang.

De Thaise authoriteiten zijn ook bepaald geen reddingsvest te noemen, aangezien dit vluchtig bij elkaar geraapte stelletje minkukels louter en alleen een agenda hadden; Thaksin, de in 2006 wegens corruptie afgezette premier, terug naar Thailand halen, de vurige wens van miljoenen ongeletterde boeren en verarmde stadsbewoners.

Alle berichtgeving die we lezen in de Bangkok Post is van een hopeloze tegenstrijdigheid en geeft aan dat de overheid geen flauw idee heeft wat haar te doen staat. Dat is op zich niet zo verbazingwekkend wanneer je je realiseert dat er eigenlijk geen sprake is van een natuurramp, maar een ramp veroorzaakt door onwetendheid, onbenul en incompetentie van de kant van de autoriteiten. Zware moessonregens zijn niets nieuws. Elk jaar hebben we er mee te maken. Het besluit om alle drie de stuwdammen, na de hevige regenval in juli en augustus, vol te laten lopen tot ze tot de rand gevuld waren met water, om vervolgens de drie dammen simultaan te laten leeglopen, is de oorzaak van de huidige ramp, niet de regenval zelf. Er is wel meer regen gevallen dan in andere jaren maar niet zoveel om de zondvloed te doen veroorzaken waar we nu mee te maken hebben. De ramp is dus ‘man-made’.

De schade aan de economie tot nu toe wordt geschat op 200 miljard baht ( 5 miljard euro) maar zal ongetwijfeld een veelvoud daarvan bereiken. De menselijke schade is niet in geld uit te drukken. Er zijn al meer dan driehonderd doden, honderdduizenden mensen die werkten in de fabrieken op de zeven ondergelopen industrie terreinen zijn -al dan niet tijdelijk- hun baan kwijt. Miljoenen zijn hun huis, landbouwgrond en oogsten verloren en bivakkeren in de in allerijl door de overheid hoger gelegen gebieden opgetrokken evacuatiecentra.

Bolides bumper aan bumper op de baan

Duizenden paniekerige autobezitters hebben hun auto's geparkeerd op viadukten.

Je moet er niet aan denken wat er gebeurd wanneer de stad volloopt en er  een exodus op gang komt.

De tegenstrijdige berichten afkomstig van de autoriteiten zijn een teken dat de overheid geen idee heeft wat er te gebeuren staat, of eigenlijk niet eens beseft wat er gebeurd is. Gisteren kraaide de minister van Justitie en coordinator van de rampenbestrijdings operaties: “negentig procent van Bangkok is safe”. Dat riep ie op een moment dat twintig procent van Bangkok al onder water stond. De premier, Yingluck Shinawatra en zus van Thaksin, bevestigde dat, om een paar uur later te roepen dat Oost Bangkok opgeofferd moest worden om de rest van de stad te redden. De rechterhand weet niet eens dat er een linkerhand bestaat.

Mocht mijn geliefde stad inderdaad overstroomd worden, dan kun je er donder op zeggen dat de vaderlandse pers onwaakt uit haar sluimer en zich stort op het drama, zonder ook maar enig benul te hebben van achtergronden, de hoe’s, de wat’s en de waar’s. Misinformatie over ‘hevige regens’ en soundbites “Waterworld Bangkok” zullen prijken op de voorpagina’s. Tot die tijd zal de Nederlandse krantenlezer het moeten doen met recensies over Britney Spears concerten, dooie dictators en pasgeboren dochters die Dahlia heten…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

19 Responses to STANDPLAATS BANGKOK: DE DOCHTER VAN SARKOZY HEET DAHLIA EN HEEFT DE NEUS VAN HAAR VADER…

  1. Rob Alberts says:

    En ik maar denken dat de natuur schuldig is aan deze ramp!
    Tja, hoe krijg je een regering weg.
    Hier een vraag maar daar een moeten.
    Bezorgde groet

  2. Aan de meeste rampen is de mens schuld, alleen al door de overbevolking.

    • Cor Verhoef says:

      @Natuurrampen zijn niet in alle gevallen de schuld van menselijke (in)activiteit, denk bijboorbeeld aan aardbevingen en de vaak daaropvolgende tsunami’s. Maar deze draagt het etiket “homemade” met verve.

  3. Cor, laat ik je een handje toesteken. Ik heb een pront bootje in de aanbieding. Bel me.

    Ramptoeristgroet

  4. jan de jongh says:

    Goedemiddag Cor,
    Je bent van harte welkom. Men zoekt hier nog goede leraren en als het zeeniveau niet al te hard stijgt kan je in Sihanoukville droge voeten houden.

    Groeten vanuit het zonnige Sihanoukville

    Jan

    • Cor Verhoef says:

      @Jan,

      Wanneer ik les ga geven in Cambodja en les geef over het belang van zelf nadenken en de middelvinger naar de overheid, word ik in het gunstigste geval meteen gedeporteerd en in het slechtste geval beschuldigd van pedofilie. Ik sla een beurt over. Ik kan zwemmen als de beste 😉

  5. jan de jongh says:

    Middelvinger kennen ze hier nog niet. Over zelf nadenken, planning, managen, eigen initiatief, verantwoordelijkheid etc. kan ik nog wel een paar boeken gaan schrijven. Titel zal gaan luiden: Het ontbreken van….
    Ik begrijp dat ik voorlopig Bangkok moet overslaan.
    Stuur mij even een mailtje met je tel. nummer dan bel ik als ik weer eens in Bangkok ben.
    Prettig weekend. Jan

  6. Tja, de vaderlandsche pers, althans wat ik ervan te zien krijg doet niet terugverlangen naar nattevoetenland. De dochter van Sarko heet geeneens Dahlia, waar dat nou weer vandaan komt. Ze heet Giulia; ik bedoel als de Telegrief zelfs dat niet eens juist kan berichten… De vingers van die Privé verslaggever/ster gleden zeker uit in het kwijl op het toetsenbord bij het zien van de laatste kiekjes van Khadaveri.

    Gaat u straks met de hele klas de schoolslag oefenen in Nat Pong? Ik ben blij dat je tenminste op etage woont nu en hopelijk heb je een flinke provisiekast.

    Incompetentie is iets dat politici eigen schijnt te zijn, maar waarvan zij zichzelf zelden bewust zijn (of misschien zien ze het wel als een kwalificatie voor die baan).

    • Cor Verhoef says:

      Paul, Dahlia, met mijn eigen ogen gelezen op de VK-online en pas na een “stop de persen” gerectificeerd in “Giulia”. Zo zie je maar hoe scrupuleuze journalisten ons op het puntje van de stoel weten te houden.
      Provisiekast vol, zwemdiploma tussen de tanden, we gaan het tegemoet zien..

      je amigo

  7. Mo says:

    En net op het moment dat onze waterprins aan de andere kant van de wereld zit…..misschien had hij wel goeie diensten kunnen bewijzen.

    (de dochter van Bruni en Sarkozy heet overigens Giulia. Mooie naam vind ik; zo heet mijn jongste kotertje ook).

    • Cor Verhoef says:

      Mo, waar is de prins wanneer je hem nodig hebt? Dat Sarkozy en Bruni’s spruit Giulia heet werd ik al eerder op geattendeerd. Ik vind het allemaal non-news eerlijk gezegd…

      • Mo says:

        ja, het gaat natuurlijk ook nergens over. Maar al zou het arme kind door haar ouders Dahlia genoemd zijn, dan kan het wurm daar zelf niks aan doen, toch?

Leave a Reply

