DE GROTE VERDWIJNTRUC…

CorBangkok, met zijn twaalf miljoen inwoners, is een uitgelezen stad om in te verdwijnen. Om later weer in op te doemen met een geheel nieuwe naam, verbluffende achtergrond en een doctoraat in Ongewervelde Dieren. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat deze dampende megapool een geliefd toevluchtsoord is voor notoire belastingontduikers, alimentatie-vluchtelingen, serial-zwartrijders, mislukte acteurs, raconteurs, catch-me-if-you-can bankdirecteuren en reguliere fantasten.

Tien jaar geleden, kort nadat ik mij hier enigszins onwennig, maar opgelucht vestigde, maakte ik er een gewoonte van om lange avondwandelingen door de stad te maken. Meestal eindigde ik op zo’n avond in de bar van een duur hotel. Ik kwam er al vrij snel achter dat de clientele van dergelijke etablisementen uit personages bestond die mijn oude held Baron von Munchhausen, tot een mislukte caricatuur reduceerden…

Bangkok is een stad waar niemand vragen stelt. Althans, geen ongemakkelijke vragen. Niemand zal dan ook de bekentenis van iemand, die beweert Lord Giggleton te zijn, in twijfel trekken maar zal gewoon de hand uitsteken en op gedempte toon een tegenbekentenis maken; ” Splendid, I am  Earl Birkenstock, bloody awful weather, isn’t it? Care for a gin and tonic?’

Bangkok als verwijntruc. Duizenden verdoolde zielen hervinden zichzelf en met een ‘screw the kids’ verscheuren  zij hun alimentatie wurgcontract en trappen een nieuwe deur in. “Hey girls, it’s uncle Charley. I’m makin’ a movie”.

Een zestal jaar later besloten de heer Ed Ter Buyl en ik ons aangeboren raconteurschap uit te proberen tijdens de maandelijkse borrel op de Hollandse Club in Bangkok. Het joleitige evenement vond altijd plaats in een restaurant waar normaliter veel te veel betaald werd voor veel te weinig eten. Op de eerste donderdag van elke maand was het restaurant geannexeerd door de Dutch Club. De heer ter Buyl en ik, onbekenden in het gezelschap van Hollands entrepeneurschap en politieker Europeser Waaaanzin, hadden ons voorgenomen voor te doen als kalme ondernemers.

Vrouw met paarse tong: Wat doen jullie…eh…hier?

Ed: Import Export…

Cor: Zeewater…

Vrouw met paarse tong: Zzzeewater…?

Ed: Mag ik U tegen je zeggen? We importeren planktonrijk zeewater vanuit de Zee van Japan en exporteren warm zeewater vanuit de Golf van Siam naar Japan. Goed voor de garnalenkweek aldaar. En U? Wat doe jij?

Vrouw met paarse tong: “Arnoud!! Waar ben je !!? Dizz wat vvoorr jou!

We bleven niet lang. De blokjes kaas kwamen ons neus uit en de Nederlandse vlaggetjes die erin geprikt waren werden steeds interessanter om onze oogleden mee open te houden. We besloten op de British Club af te gaan. Ed als Count Carrington en ik als Viceroy Pizzawizz…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged . Bookmark the permalink.

6 Responses to DE GROTE VERDWIJNTRUC…

  1. En gij geleuft da?
    Je bent een meesterverteller Cor, dat dan weer wel.
    Jij bent!

    Ceesgegroetje

  2. Ha, dit had ik net nodig op deze vroege ochtend waarin ik gewekt werd door de eerste (nog natte) sneeuw van het seizoen. Ik kom uit een zwart gat van klassen, huiswerk, gewoon werk en een tweetal artikelen die uitgedraaid moesten worden voor één of ander symposium in Duitsland. Nu nog zo’n 53 huiswerkopgaves afhandelen en dan kan ik weer eens aan een blogje denken.

    En die paarse tong? Koeberg ijs?

    • Cor Verhoef says:

      Volgens mij werk jij te veel, te vaak en te hard. Dat kan nooit goed zijn voor het tere gestel van een educator in een klimaat dat zowiezo al op de gewrichten werkt.
      Ik ziet hier achter mijn labtop de trage regen te bewonderen die al een uurtje of wat aanhoudt. Er bubbelt een blog over Bangkokse overstromingen.

      Paarse tong? Rode wijn, veel rode wijn…

Leave a Reply

