PAK DE KNAPZAK, VREEMDE DREVEN DOEN ALLEEN LAFAARDS BEVEN…

Cor“They say that travelling broadens the mind, ’till you can’t get your head out of the door”. Daar zit wat in, maar niet genoeg.  Het knagen aan andere culturen werkt geestverruimender dan welke drug / workshop dan ook. Vraag maar aan mij. Of aan mijn leerlingen. Die gaan  met de regelmaat van de moessonwinden naar andere landen om daar een jaar te studeren en op de lokale cultuur te kauwen, die volgens de meesten, na verloop van tijd steeds beter gaat smaken. En dan komen ze terug in het Land van de Glimlach en nog voor ze hun koffers uitgepakt hebben duiken ze achter hun computer, klikken Facebook aan en schrijven aan Paolo in Tegulcicalpa: “Regreso tan pronto. I’ll be back”

May, alleen met haar verwondering

May week uit naar Groningen en niet naar Tegulcigalpa en daar heeft ze geen spijt van gehad. Een paar weken voor haar vertrek kwam ze naar me toe met de vraag hoe Nederland was. Een moeilijkere vraag had ik nog nooit op mijn bord gehad. Wanneer ik die vraag aan mezelf stel volstaat een eenvoudig “zwaar kut, ik wil er nog niet dood gevonden worden”, maar hoe zou het voor May zijn? May was toen al een begenadigd balletdanseres en ik wist dat Nederland een dansland is. Scapino, het Nationaal Danstheater en vele andere dans-ensembles werken als een magneet op dansers uit alle delen van de wereld, dus als May in Groningen aan de dans zou gaan, zou de helft van het heimwee traject al gelopen zijn. Dus dat is precies wat ik May vertelde. May wist genoeg en gleed de lerarenkamer uit.

De Groningse Dans Akademie (foto: May)

Het mooie van die uitwisselingsprojecten is, is dat mijn leerlingen veel zelfbewuster, mondiger en, zeker niet in de laatste plaats, minder xenofobisch terugkeren naar Thailand. Thais leren namelijk allemaal op school dat Thailand het centrum van het universum is en dat het zonlicht elke dag weer schijnt uit de aars van de Thaise bevolking. Een kritische blik, een opgetrokken wenkbrauw of zomaar een los vraagteken worden niet op prijs gesteld in de meeste Thaise klaslokalen.

Dat valt geen enkele leerling op, totdat ze terugkomen uit Las Vegas, San Jose, Nowosibirsk of Groningen. Dan zien ze ineens dat Thailand weliswaar een prachtig land is, maar dat er nogal wat schroeven en bouten los zitten die in andere landen al lang aangedraaid zijn.

Vorig jaar zat Phew (17) een tentamen in te halen aan een bureau naast me. Phew had een jaar in Irkoetsk, Rusland gestudeerd. “Hoe was het?” vroeg ik haar, inschattend dat ze dolblij was dat ze die vrieskist achter zich gelaten had. “Geweldig Mr. Cor. Ik ga volgend jaar terug om Russische taal en literatuur te studeren”. “Was het niet koud dan?” probeerde ik nog. “Het is daar toch stervenskoud?” “Hier is het stervensheet, antwoordde ze. ‘Daar hebben mensen tenminste een reden om zich te kleden. Hier niet.”

Hoofdschuddend draaide ik me om. Zeker verliefd geworden op een Siberische pelsjager.

Laat maar uitwaaien hoor, die Thaise rakkers. Wat is er nu mis met Irkoetsk? Niks toch?

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

20 Responses to PAK DE KNAPZAK, VREEMDE DREVEN DOEN ALLEEN LAFAARDS BEVEN…

  1. Rob Alberts says:

    Alle schakelleerlingen kijken mij altijd met leergierige ogen aan. Hoe jong ze dan ook zijn ze hebben een doel!
    Dat maakt het lesgeven leuker en mooi.
    De Nederlandse kinderen ook zij met een mondiale achtergrond missen vaak de zin om te leren en te groeien.
    Ik geniet juist van het leergierige van kinderen van iets verder weg.
    Vriendelijke groet

  2. Cor Verhoef says:

    Beste Rob,
    Wat zijn schakel leerlingen? Wie zijn dat? Ik krijg de indruk dat het Nederlandse onderwijs het razend druk heeft met het plakken van etiketten op leerlingen. Waar is dat voor nodig? Om grip te krijgen op een situatie?
    Ik heb nog nooit in Nederland les gegeven, behalve tijdens mijn stage op een school voor kinderen met een zwaar lichamelijk handicap. Ik weet niets van de huidige onderwijs mantra’s in NL, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat elke poging om dingen te verbeteren zijn doel voorbij schiet. Het wordt allemaal veel ingewikkelder gemaakt dan het is.

    • Rob Alberts says:

      Een buitenlandse leerling die hier onderwijs komt volgen moet schakelen. Dit is de Nederlandse taal leren en aansluiten bij de meest passende onderwijsvorm, qua leeftijd en nivo. Dit gebeurt in schakelklassen. De leerlingen worden schakelleerlingen genoemd. De samenstelling van zo’n varieert dus elke keer.
      Op mijn school wordt er eerst een Nederlandse taalcursus gegeven en daarna worden alle andere vakken gegeven.
      Vriendelijke groet

  3. Cor Verhoef says:

    Dank je wel. Zijn leerlingen die na tien maanden weer terugkeren naar hun land van herkomst (exchange programme students) ook “schakelleerlingen” of volgen die een ander traject?

  4. Cor Verhoef says:

    Rob, ik snap het. Maar daar ging dit blog niet over. Dit blog ging over het proeven van een andere cultuur op jonge leeftijd en welk effect dat heeft op tieners. Dat heb je toch ook wel begrepen?

  5. Thais hebben we hier noch niet gehad aan Kemi-Tornio University of Applied Sciences, maar wie Irkoetsk overleeft vindt het hier vast lekker zwoel in December. Dit jaar staan er zo’n honderd buitenlandse freshmen op de lijst (Uit alle werelddelen behalve Australië). Niet allen zullen ook daadwerkelijk aankomen; Sommigen omdat ze hun papieren niet rond krijgen en sommigen omdat ze zodra ze in Europa voet aan de grond zetten onderduiken in de illegaliteit.

    Morgen moet ik de de hele zwik, althans degenen die al ter plaatse zijn een hele middag vermaken…Afknijpen dus die hap; ik heb een reputatie hoog te houden 😀

    • Cor Verhoef says:

      Zo mag ik het horen Paul. Afknijpen, die huilebalken. Watjes. Hee, weet je dat ik binnenkort vakantie heb? Hihihi…

      • Gemeen! Hier zit ik bekaf, nadat ik net de hele club twee uur lang stad en land doorgezeuld heb. En het regende! Ik zei dat ze niet zouden smelten, maar bij terugkeer was de groep langzaam weggesmolten, tot er nog maar vijf over waren, watjes inderdaad! Nu moet ik weer aan mijn werk.

  6. Aha, nu begrijp ik waarom je me qua skypen ontloopt Cor. Je veracht me omdat ik ben teruggekeerd naar dat land ‘waar jij nog niet dood gevonden willen worden.’
    Trouwens, ik woon naast Scapino! Maar ik zie er nooit een tutu. Wel verkopen ze er goedkope schoenen en maken de leveranciers me iedere ochtend om 6 uur wakker.

    Ceesgegroetje

    • Cor Verhoef says:

      Woon jij naast het Scapino Cees? Het Scapino zit voor zover ik weet in Rotterdam.
      En ja, wat Skypen betreft, onlopen wil ik het niet noemen. Het is alleen zo dat ik niks heb met skypen. Ik Skype niet eens met mijn familie of beste vrienden. Ik heb niks met Skype.

      anti-skypegroet,

      cor

      • Je hebt niks met skype…
        Je hoeft toch niks met software te hebben om gratis en voor niks met beeld en telefoon contact te maken met vrienden? Wat zullen we nou hebben. Maar ik houd er over op Cor. Wel jammer want toen ik nog niet zo ver bij je uit de buurt woonde ging het wel en hebben we veel plezier gehad van skype.

        Groet uit een andere wereld,

        Cees

  7. En ja, ik mis mijn leerlingen in Kleng Leu vreselijk, maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

  8. assyke says:

    Je denkt dat iets de waarheid is
    totdat je een andere waarheid ontmoet
    en blijkt de waarheid veel groter en veelomvattender te zijn
    dan ooit gedacht

    dat is waar de leerlingen achterkomen
    de longcapaciteit wordt als het ware groter
    en ademhalen wordt steeds makkelijker
    weg benauwdheid, welkom inspiratie!

  9. PACO PAINTER says:

    Ik weet niets van de huidige onderwijs mantra’s in NL, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat elke poging om dingen te verbeteren zijn doel voorbij schiet. Het wordt allemaal veel ingewikkelder gemaakt dan het is.”

    de spijker op de kop. Onderwijs in thans vervangen door gemekker met iBook, iPad, iPhone,iTwiiter, IFacebook, Ihyves. Voor iNtelligent les geven is geen tijd meer

Leave a Reply

