Trip naar Tromsø 2

Wanneer u dit leest oh eerbiedwaardige lezer, is deze blogger op reis van standplaats Tornio via Helsinki, St. Petersburg, Amsterdam, Frankfurt, Singapore en Jakarta naar het plaatsje Sengigi aand de rivièra van Lombok. Bij aankomst zal ik met een holle lach verkondigen: Het was goedkoper zo

Enfin, ik wilde niet vertrekken zonder nog even, zoals eerder beloofd, mijn fotoimpressie van Tromsø weer te geven. Ik was er in April, zoals in een eerder blog beschreven, op werkbezoek, wat wederom verklaart dat alle foto’s in de namiddag genomen zijn, bij laagstaande zon. Nu heerst in  Tromsø de artische zomer en is het er net als hier het hele etmaal licht.

De Tromsø brugDit is de brug die het eiland Tromsøya met het vasteland verbind. Er is ook een tunnel, maar die kun je niet zo gemakkelijk op de foto zetten (onder meer vanwege de ergerlijke eigenschap van tunnels om onder de grond door te lopen).De bootsman van de stad

Dit manneke dat tegen de golven strijdt is het symbool van Tromsø en staat op het plein in het oude stadshart. Op de achtergrond zie je de brug en een stuk van de indrukwekkend witte Arctische Kathedraal.De wandelwinkelstraat

Ruimte is een item in alle Noorse gemeenten die voor het meerendeel tegen de wanden van een of ander ford kleven. Het centrum is altijd aan de waterkant en de buitenwijken liggen op de stijle hellingen. Dit is de hoofdstraat van Tromsø, er is moeite gedaan om de nieuwe bebouwing in een vergelijkbare stijl te houden als de oude houten huizen.Aan de waterkant

De waterkant van de stad biedt eenzelfde beeld: dit zijn geen pakhuizen, maar dure, moderne apartementen.Dametje op een golf

Dit dametje op een golf is de tegenhanger van het standbeeldige mannetje hierboven. Ze staat er wat houterig bij voor de openbare bibliotheek van Tromsø, die in tegenstelling tot het stadshart zeer modern is.
Zomaar een binnenplaatsje met een restaurant

Zoals alle oude stadjes heeft ook Tromsø zijn binnenplaatsjes.Roald Amundsen, poolontdekkingsreiziger

Afgebeeld als een ware  mannetjesputter, de grote held van weleer. Ik weet niet wat voor banden Roald Amundsen met Tromsø had anders dan dat de wrakstukken van het vliegtuig waarmee hij verongelukte hier aanspoelden. Hij nam in 1928 deel aan de zoektocht naar de gecrashte poolexpeditie van de Italiaan Nobile, maar hij raakte zelf vermist. Nobile werd uiteindelijk gered door een Zweedse piloot in een Nederlandse Fokker C.V.

This entry was posted in Paul Nijbakker, Reisimpressies and tagged , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Trip naar Tromsø 2

  1. Die laatste foto had je kunnen weglaten, wat een macho:-)

  2. Cor Verhoef says:

    “Het was goedkoper zo”. Haha, Dat is volgens mij nog maar de vraag. Je moet ook af en toe wat knagen op die vliegvelden. Magkun croissant aub? Maar natuurlijk, als ik dan negen euro van U mag lullen we nergens meer over.

    Geniet van je vakantie, jongen. En laat je niet gek maken door Ter Buyl…

  3. ceesincambodja says:

    Heb gelijk mijn airco uitgezet Paul.
    Zit er wel eens iemand op zo’n binnenplaatsje? In Augustus wellicht en dan nog met een bontjas aan. Brrr.
    Van de tunnelfoto’s heb ik wel genoten.
    Fijne vakantie,

    Ceesgegroetje

  4. Anton Lustig says:

    Tromsø was maar een ijzige droom. Ik wens je prettig wakker worden in de Tropen.

  5. PACO PAINTER says:

    Toch weer die Fokker. Je kan er niet omheen

  6. Het was goedkoper zo….
    Zo vloog ooit de zus van vriendin die in Chili woonde
    eerst van Iquique naar Santiago
    van Santiago naar een de Amerikaanse Oostkust,
    8 uur wachten
    toen van de Ooskust naar New York
    New York naar Londen
    London naar Amsterdam,

    en (daar zakte mijn broek vanaf)
    ging mijn vriendin NIET naar schiphol om haar zus af te halen,
    nee die kon makkelijk zelf de trein van Schiphol naar Utrecht nemen.

    (Overigens dat weer in Tromso lijkt mij veel aangenamer dan dat in de tropen)

  7. assyke says:

    wat zul jij tornio missen als je opgevreten wordt door de muggen:)

  8. Bedankt voor de zomerse reacties, ik heb mijn laptopje niet meegenomen op vakantie (omdat het anders geen vakantie is), dus ik klop dit in op de IBM en vanaf het platje van de heer Terbuyl, welke mij gul laat verblijven in het tuinhuisje van zijn vierde villa (Hier zit een blogje in natuurlijk). Met de muskieten valt het wel mee dankzij de klamboe en de ventilatoren en Lapland heeft natuurlijk in de zomer veel meer muggen dan de tropen.

  9. Gelijk proberen of ik kan reageren…..

  10. en het werkt nog steeds niet 😦

  11. Zijn jullie met zijn vieren helemaal uitgeblogd?

    • Anton says:

      Zou het dan toch komkommertijd zijn? Paul is op vakantie en Cor misschien ook wel. Zelf heb ik het nogal druk de laatste tijd. Ga er nog 1tje uitpersen voor ik zelfs het internet als geheel voor enige weken ga verlaten.
      Paul en Ed zouden samen iets schrijven, iets groots, iets magnifieks….

      Blog je vanuit Engeland? Prettige zomer!

      Anton

Leave a Reply

