Thaise hoop in bange dagen….

CorWanneer Thailand het huidige onderwijs systeem niet drastisch hervormt, zal het land zich over een aantal jaar weer bevinden in een welbekende omgeving; in de groep van landen die doorgaans aangeduid worden met de term “derde-wereld-land” in plaats van het nu geldende ‘middle income country” een term van het IMF, die slaat op landen die op het punt staan om toe te treden tot  de felbegeerde club van “ontwikkelde landen”

Deze boude uitspraak komt niet alleen van mij, maar ook van Christopher W. Runckel, een Amerikaans diplomaat en Azie-kenner.

Laat ik het zo zeggen, mijnheer Runckel schreef een artikel dat verscheen op Business Asia.com waarin haarfijn uit de doeken werd gedaan waarom het zo beroerd gesteld is met de concurentie positie van Thailand ten opzichte van andere Zuidoost Aziatische landen als Indonesie, Cambodja, Vietnam, Laos ( ja, inderdaad, Laos) en landen buiten de regio zoals India en China.

Die beroerde concurentie positie is het gevolg van een hemeltergend slecht onderwijssyteem, waar het goeie oude feitenstampwerk nog steeds als een hoog goed beschouwd wordt en het “thinking out of the box” door de meeste middelbare school leraren als subversief beschouwd wordt, en met een ontmoedigingsbeleid de kop wordt ingedrukt…

In het artikel van Runckel wordt aangegeven dat Thailand meer geld uitgeeft aan onderwijs dan welk land dan ook in de regio. Waar gaat dat geld naartoe?

(hand in de lucht) Naar snoepreisjes van Thais kaderpersoneel van staatscholen naar alle delen van de wereld, naar peperdure computersystemen en attendance systemen, (vingerafdruk identificatie, waarna de leerling gewoon de kuierlatten weer neemt en dus wel – volgens het systeem ‘present” is maar eigenlijk absent) en een heel scala aan andere speeltjes voor de Boys en Girls in de Thaise onderwijs-maakt-niet-uit-wat-het-kost wereld.

Hoe weet ik dat allemaal? Ik zit er met mijn snufferd dagelijks bovenop.

De Thaise regering gaat er al jaren prat op dat ze zoveel geld uitgeven aan onderwijs. Ruim 4 procent van het Bruto Binnenlands Product. Dat dat geld over de balk gesmeten wordt door door en door corrupte schooldirecteuren die een 20% “kickback” verwachten van een aannemer die een gedeelte van een school renoveert tegen een veel te hoge prijs, is kennelijk niet van belang.

Runckel heeft het ook over de sterk verouderde onderwijsmethoden in dit land. Ik heb collega’s die het hele lesuur uit een leerboek voorlezen of Powerpoint presentaties voorlezen. Geen enkele vraag richting de klas, geen enkele poging van de kant van de docent om uit te vissen wat de leerlingen al weten en wat ze nog niet weten, nee, stokoude leraren die al dertig jaar hun ding doen: thaise teenagers vervelen met hun monotone stemmen en de overtuiging  dat hun leerlingen allemaal debiel zijn.

Ik stel het misschien allemaal een beetje zwart-wit maar de onderzoeksresultaten van Runckel komen niet uit de lucht vallen.

Er is echter hoop. Die hoop is het internet, een medium dat gehaat wordt door mijn geriatrische Thaise collega’s, maar omarmt is door mijn leerlingen en jongere collega’s.

Door onder andere het internet (en mij 😉 hebben Thaise leerlingen geleerd om ergens een mening over te hebben en die te onderbouwen. Ik heb het nu over de Bangkokian Brugsmurf, hoe het op het platteland gesteld is weet ik niet, maar ik heb angstige vermoedens.

Ik denk , zoals de politiek er nu voorstaat, dat er hoop is voor Thailand. Ondanks de Thaise overheid in plaats van dankzij de Thaise overheid.

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Thaise hoop in bange dagen….

  1. ceesincambodja says:

    Goh Cor, dan valt de Thaise appel nog niet zo ver van de Khmer-boom en kunnen de twee elkaar een hand geven (over de grens bij Preah Vehear… Maar dat het zo erg was, wist ik niet.

    Ceesvaderdaggroet

  2. ceesincambodja says:

    (Skypen?)

  3. The kids are alright?
    Hier wel. Ik heb net vandaag (puf ende hijgh) mijn cursus kritisch denken afgesloten en dit jaar hebben de studenten erg hun best gedaan, zomaar 80% is geslaagd (ter vergelijking, vorige keer haalde slechts 33% de eindstreep)! Deze cursus (5 ECTS in vier weken) kost me altijd waanzinnig veel tijd en energie, vandaar dat ik de afgelopen weken geheel incommunicado ben geweest. En nu ga ik op vakantie, dus dan zal er wel ook niet al teveel van bloggen komen (maar het zal wel materiaal opleveren natuurlijk).

  4. PACO PAINTER says:

    Je zult wel aan vacantie toe zijn vermoed ik

  5. Anton Lustig says:

    Jee, maar ben wel benieuwd naar wat dat kritisch denken dan inhoudt, ik bedoel: benieuwd of je nog verrassende stof hebt ontdekt. Maar geweldig, zo’n grote reis tegemoet en dat fantasische klimaatje daar.

  6. Anton Lustig says:

    Ga er maar aan staan, Cor….. Misschien moet je maar denken: zo hebben we tenminste wel een uitdaging voor ons. In ieder geval is hier werk voor mensen met een groot denkraam, dat zeker. Hoe zei de goede vader van Heer Ollie ook alweer… Goed dat er Internet is! Behalve dat het de jeugd ook verslaafd maakt aan allerlei andere dingen, kan hier ook enige “thinking out of the box” tot uiting gebracht worden, liefst op een zo effectief mogelijke manier.

    Er zijn in India en China nu al websites waar burgers gevallen van corruptie kunnen melden. Je zult je wel kunnen voorstellen dat die roodgloeiend staan.

    • Cor Verhoef says:

      In China maken ze korte metten met corrupte ambtenaren. De enige manier voor zo’n groot land, me dunkt.
      De kliksites zullen ongetwijfeld overbezet zijn. Gelukkig hebben ze in India en China genoeg mensen om de computers te bemannen 😉

  7. Gut, wat klinkt dat bekend, die kick-back van 20%. In Lubango hebben ze het bestaan om ruim vijf miljoen uit te geven en vijf jaar te doen over de bouw van een school van vijf leslokaaltjes!

    Anyway, de eerste meubeltjes zijn op mijn nieuwe stek geplaatst. komt dat zien, komt dat zien: http://www.panamagic.wordpress.com

    • Cor Verhoef says:

      Mijnheer Opinie I presume, welcome!
      Uw voorbeeld van de Angolese bouwdrift ceequu spilzucht geeft maar weer een aan dat je altijd baas boven baas hebt.

      Kannie reageren op Uw blog. Gaat nog komen neem ik aan.

Leave a Reply

