STANDPLAATS BANGKOK: BEET!!

CorOp zondagmiddag neem ik meestal de moeite om helemaal niets te doen. Zeker op een zondag als vandaag waarop ik wakker werd en dacht: “we zijn er nog”. In de Verenigde Staten, een land dat gemiddeld twaalf uur achterloopt op Thailand wordt men nu pas, as we blog, wakker en realiseert men dat pastoor Camping de boel toch op niet mis te verstane wijze in het ootje heeft genomen…
Pastoor Camping verstaat de kunst van de kluit belazeren als geen ander, maar hij wordt op de voet gevolgd door alle andere pastoors, imams en dominees del mundo

Afgelopen middag zat ik niets te doen in mijn prive paviljoen. Een klein huisje dat uitzicht biedt over mijn lievelings rivier Bangkok Noi. Terwijl ik daar wat zat te mijmeren over het Einde der Tijden en andere ongemakken, kwam een een man van middelbare leeftijd -een generatiegenoot dus- aanwandelen, gewapend met drie werphengels. Hij nestelde zich aan de oever en werd meteen omringd door een aantal kwetterende kinderen die in de buurt aan het spelen waren. Ze waren gefascineerd door de maden die de visser had meegenomen.

Niet veel later waren alle drie hengels uitgeworpen en de visser kreeg het druk. Om de haverklap kwam er spanning op een van de hengels te staan en de visser nam dan de bewuste spannende hengel ter hand en begon als een bezetene aan de molen te draaien. De vangst bedroeg meestal een plastic zak, een bananenblad, een teenslipper of ander afval dat ronddrijft in Bangkok Noi. De kinderen leverden commentaar en de visser haalde glimlachend de rotzooi van de haak en flikkerde het stoicijns terug in de rivier. Alsof het daar hoorde…

Denk nu niet dat er geen vis in Klong Bangkok Noi zit. Soms, vanaf mijn balkon zie ik de vissen buitelen boven het wateroppervlak. Als dolfijnen. Ze maken rondtrekkende bewegingen en wagen dan een dartele sprong. Het zijn plaa sawaai, een uiterst smaakvolle meervalsoort. Smaakvol, indien goed bereid natuurlijk. Je propt zo’n beest niet levend, met pompende kieuwen achter je huig, dat moge duidelijk zijn.

Hoewel de visser niets ving, afgezien van het drijfvuil, klonk er geen onvertogen woord uit de keel van deze aimabele buurtbewoner. Wanneer ik in zijn schoenen had gestaan waren de godvers en ander Christo-Judea krachttermen niet van de lucht geweest elke keer dat ik weer een maandverband van mijn vishaak moest verwijderen.

Daarom houd ik mij op zondagmiddagen liever ledig met observeren. Mooie bezigheid en je vangt zo nu en dan een blog…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to STANDPLAATS BANGKOK: BEET!!

  1. Anton Lustig says:

    Leuk om even mee te kijken naar die taferelen aan de rivier. Jouw zondagmiddag lijkt wel goed besteed.

    Mijn zondagmiddag heb ik besteed aan een soort theeproef-tuinparty voor superrijke Chinezen (om te kunnen praten over het houden een expositie oid). Was ook wel leuk hoor, daar niet van.

    Die Camping had ze inderdaad weer goed beet! Toch wel vermakelijk!

  2. Richard says:

    Jij zegt: vissen die buitelen boven het wateroppervlak. Ik zeg: ยำปลาดุกฟู, oftewel yam pla duk foo. Sinds jaar en dag een gerecht dat Charlotte en mij doet glimlachen en dat wij ‘ontplofte vis’ noemen. We aten het toen we elkaar leerden kennen en sindsdien wanneer we het tegenkwamen. Door de gehaktmolen gehaalde en gefrituurde meerval, niet veel smaak meer nadat dit alles is gebeurd, maar des te meer na toevoeging van ragfijn gesneden onrijpe mango, vissaus, pepers, azijn en suiker. Herinneringen…

  3. Cor Verhoef says:

    @Anton,

    Je gaat wellicht exposeren? Geweldig man. Thee leuten met rijke Chinezen. En daarna verkopen:
    “Dit werkje? Niet te koop. Teveel emotionele waarde. Ik heb het geschilderd toen mijn cavia doodging. Twee miljoen dollar? Wilt U nog een kopje thee? 😉

    @Richard,
    Ik ken dat gerecht, maar het is een andere meerval, de “plaa duuk”. Beter van smaak. De “plaa sawaai” is nogal vet en heeft een sterke grondsmaak die je moet zien te maskeren met grote hoeveelheden chillies, knoflook en andere kruiden.
    Ach, wie weet is een goed doorbakken maandverband gemarineerd in lenteuitjes, ragfijn gesneden groene mango, vissaus, peper en azijn ook best wel te nassen 😉

    • Richard says:

      Je hebt gelijk, pla duk is weliswaar verwant aan pla sawaai maar is niet dezelfde. De pla sawaai waar jij het over hebt is trouwens volgens de Thaise Wikipedia pagina over pla sawaai, waar ook de Latijnse naam genoemd wordt, de in Nederland wel bekende pangasius. Aha, daar komt die dus vandaan 😉

      • Cor Verhoef says:

        De pangasius. Natuurlijk. Alles komt uiteindelijk uit NL, laten we wel wezen. Ik weet nog goed dat ik als kleine jongen in korte broek zat te mijmeren aan de Merwede rivier bij mijn woonplaats Papendrecht (niet verder vertellen) en de pangasiussen vlogen je om de oren. De pangasius, wie kent hem niet in NL.
        Boze tongen beweren dat de pangasius op het punt staat de haring te verstoten van de eerst plaats als meest geliefde/gehate eetvis. Wilders staat hier machteloos ben ik bang 😉

  4. Tsjee, wat een smerige rivier, nee mij niet gezien. Stel je voor dat je erin valt brrr

    • Cor Verhoef says:

      Valt wel mee hoor. Je slikt zo’n plastic zak toch niet door? De rivier is veel schoner dan pakweg 20 jaar geleden toen er nog geen waterzuiverings installaties waren en alle hotels en fabrieken al hun afval rechtstreeks in de rivier loosden. Dat is nu allemaal anders. Er wordt volop in de rivier gezwommen, door kinderen veelal en die zijn allemaal in een blakende gezondheid. Dat drijfvuil is een gevolg van achteloosheid en onwetendheid van mensen die aan de rivier wonen en alles maar klakkeloos in het water flikkeren. Het wemelt van de vis, wat ook een indicatie is dat de rivier redelijk schoon water bevat…

  5. Op zondagmiddag neem ik meestal de moeite om helemaal niets te doen”
    Zoals pastoor Camping zou zeggen; ledigheid is des duivels oor kussen.
    Wel een parel van een blog

    • Cor Verhoef says:

      Paco, meneer Camping was de afgelopen dagen “niet bereikbaar voor commentaar” Heel vervelend natuurlijk, vooral voor die idioten die hun hele huisraad en geld hadden weggegeven aan zijn kerk.

  6. Cor, je vertelt het mooi, ik zie het helemaal voor me. Jammer dat de visser alles weer terug gooide. Ik zou (ALS ik zou gaan vissen) een tas meenenem voor de plastic rommel en die na afloop in de vuilnisbak gooien.

  7. ceeschamuleau says:

    Goed gedaan Cor.
    Ik las net in de krant dat ‘de overheid’ nu eindelijk gaat onderzoeken hoe het toch komt dat wat in de reisgidsen beschreven staat als een ‘pristine beach’ onze stranden stinken naar riool en het water meer zwart dan hemelsblauw is. In hetzelfde stukje werd een (blanke) neringdoende geinterviewd die zei dat hij er nog eens over moest denken eer hij de 1000 dollar wilde betalen voor een aansluiting op de riolering…
    Mag ik een teiltje?

    Ceesgegroetje

Leave a Reply

