Ajax FINLAND is kampioen!

PaulNah, het was een bewogen weekend in het Noorden dames en heren on the tribune. Wij in Finland verheugden ons omwille van het afhaken van de rechts-populistische Perussuomalaiset partij bij de kabinetsformatie. De achterban verbood de partijleider om concessies te doen en dan wordt het moeilijk om tot een akkoord te komen over bijvoorbeeld EU-steun aan niet nader te noemen Zuid-Europese landen. En alsof dat niet genoeg tot tevredenheid stemde ging de Finse inzending naar het Eurovisie song festival door naar de finale, hoera!

Weliswaar was die finale op Zaterdag wederom een smeerpoel van vocalistisch verderf met het gebruikelijke inhoudsloze voorgrond gekweel en zichzelf ozo serieus-nemende achtergrond homo’s, waarin Finland als één van de weinige onpretentieuze acts het moest afleggen tegen, onder andere, buurland Zweden dat met een superpretentieuze act de derde plaats wist te veroveren. Ga er maar aanstaan; een twen wiens enige claim to fame het gebruik van een supersterke haarwax is. Dat staat daar maar op de bühne te gillen dat ie populair wil zijn en verkondigt in interviews dat ie altijd op invalidenplaatsen parkeert, omdat ie zo “ghetto” is, ammehoela. En dat zo’n druiloor dan ook nog derde wordt! (Nu ja, het Eurovisie heeft natuurlijk een reputatie laag te houden). Het kalme Finse liedje werd slechts 21ste, maar goed, dat is altijd nog mijlen beter dan de Nederlandse inzending van de 3 gays. Woehahaha, iedereen was beter dan dat trio, zelfs de Belgen, onze favoriete rivalen.

Gelukkig voor Finland werd de teleurstelling van Zaterdagavond geheel goedgemaakt op Zondag toen het Finse team de Zweden verpletterend versloeg in de finale van het wereldkampioenschap ijshockey. De enige repliek die je in de Zweedse kranten vond vanochtend was de fijne bespiegeling dat Zweden ging voor een negende wereldbeker, maar dat Finland hem voor de tweede keer veroverde. Nu zullen de commentatoren de kolommen gaan vullen om de nederlaag weg te redeneren. Zweden gaan er namelijk altijd vanuit dat ze zullen winnen en zijn altijd hogelijk verbaasd wanneer het niet lukt. De Finnen daarentegen zijn realistischer en gaan er altijd vanuit dat ze wel weer zullen verliezen, wat een eventuele overwinning des te zoeter maakt…

Beeld uit de komedi Napapiirin sankarit

De nederlaag van 2003 was voor vele Finse fans maar moeilijk te verteren...

Voor de Finnen verzacht deze 6-1 kraker tegen de westerburen een beetje de traumatische herinnering aan de kwartfinale van 2003, waarin het Finse team, na een voorsprong van 5-1 te hebben opgebouwd, uiteindelijk toch nog met 5-6 verloor van de Zweden. De avond van dat debacle kwamen onze Zweedse buren met auto’s en vlaggen uit Haparanda om al toeterend op en neer te rijden over de hoofdstraat van Tornio, opdat we deelachtig konden worden in hun triomf. Dat is hier zo de gebruikelijke usance na een interland. Afgelopen nacht vertrok dus een Finse delegatie al toeterend en vlaggend voor een tegenbezoek in Haparanda, een spoor van lege bierblikjes in hun kielzog achterlatend, ook dat is hier zo de gebruikelijke usance.

Doelpunt van Granlund

Mikael Granlund maakte in de halve finale, waarin de Russen aan de kant werden geschoven, het mooiste doelpunt van het kampioenschap.

This entry was posted in Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Ajax FINLAND is kampioen!

  1. Cor Verhoef says:

    Paul, Gefeliciteerd met het kampioenschap jongen. Songfestival? Bestaat dat nog?

    Een puntje. Ik publiceer net, luttele minuten na dit blog, een blog over hoeren. Zal ik het maar weghalen? Ik dacht dat jij druk was.

  2. Cor Verhoef says:

    Mijn bericht verplaatst naar morgen. We kunnen elkaar beter op de hoogte houden over onze publicatieplannen, Paul. Op FB publiceer jij onder mijn naam. Hoe kenda?

    • Hoi Cor, het bericht stond al sinds vanochtend vroeg in de pijp. We moeten er meer een gewoonte van maken om de drafts te checken.
      Ik kom nooit op Facebook, maar ik denk dat je je FB account gekoppeld heb aan het Triumviraat blog zodat alles wat op het blog verschijnt ook naar je FB pagina gaat. Zo werkt het in elk geval ook bij de FB pagina die aan mijn professionele blog gekoppeld is.
      Druk helaas nog steeds; volgende week begint mijn zomerstoomcursus “Introduction to Critical Thinking” (a.k.a. vier weken mentaal zwoegen). Ik moet mijn oude brein weer op stoom brengen voor het startschot.

  3. Anton Lustig says:

    Woehaha, het Songfestival, wat ben ik blij dat ik dat al minstens 30 naar niet gezien heb! Nou gefeliciteerd met het Finse kampioenschap ijshockey dan. Hopelijk was het een mooie wedstrijd.

    Vier weken lang “Critical Thinking”, klinkt indrukwekkend! Maak je borst maar nat. Ben blij dat ik maar selectief kritisch hoef te zijn, alleen als ik er zin in heb.

    Nu we toch nog even met ons Triumviraat / Quatrumviraat / Vierspan / … / … onder ons zijn, ja, het is handig om rechtsonder bij “Sitebeheer” te kijken of er al drafts van anderen zijn. Die functie is ook handig om de commentaren bij te houden, omdat je het dan ook kunt zien als er op oudere artikeltjes gereageerd wordt, dus zo loop je geen goedbedoelde commentaren mis.

  4. Cor Verhoef says:

    Nog eens gelezen. Hilarisch!

  5. ceeschamuleau says:

    Songfestival? Bestaat dat nog steeds? De Toppers… JJJ…
    Ik prijs me gelukkig niet meer in NL te wonen, waar mijn vrouw en dochter het spektakel ademloos moesten volgen.
    Nee, laten de Finnen zich maar tot de puck op het ijs en San Sibelius beperken.

    Ceesgegroetje

  6. ceeschamuleau says:

    Cor! Het is nu zondagavond en weer heb ik de hele dag zitten wachten tot je on-Skype was. Ik kan wel huilen.

Leave a Reply

