STANDPLAATS BANGKOK: DE THAI HEBBEN AL EEN BOEK…

CorBlogbroeder Paul schreef onlangs een blog over het lezen van boeken. Voor de jeugd onder U, lieve lezer, boeken zijn dingen met bladzijden, een kaft, hoofdstukken, alinea’s, een plot of een verhaal over dingen die gebeurd zijn. Allemaal in een.

Nu was Paul inderdaad op jonge leeftijd al een begenadigd boekenlezer. Of eigenlijk, een bibliothekenlezer. Wij lazen boeken, Paul las bibliotheken. En daar wil ik het vandaag over hebben, over een bibliotheek.

Thais lezen gemiddeld twee alinea’s per jaar. Dat las ik ooit ergens eens. Kranten en tijdschriften niet meegerekend, want die worden verslonden hier, maar boeken, romans, non-fictie, dingen met een kaft, de Thai mijdt die zaken zoals een gemiddelde Centraal Afrikaanse tapioca boer het Ebola virus mijdt.

Ik heb al menige boom opgezet met mede-bibliofielen over waar dat nu aan zou liggen, dat fanatieke niet-lezen?

Het klimaat misschien? Lezen zou iets zijn voor bleke, door westenwinden gegeselde noordelijke kustbewoners. Zittend bij het haardvuur, met een robuust glas wijn, terwijl de hagel tegen de ramen knettert. Even een Dostojevskietje doornemen.

In Thailand is iedereen altijd buiten en in de weer met eten, al roddelend en grappen makend. Een boek ter hand nemen en zomaar ergens gaan zitten lezen wordt, door de afzondering binnen het collectief, als a-sociaal gezien. Want wie leest zondert zich af.

Da’s mijn theorie.

Ik trek me daar, als zelfbenoemde a-sociaal, niets van aan en ga met de regelmaat van de klok naar de Nelson Hays Library om een karrevracht aan boeken in te leveren en een karrevracht boeken mee naar huis te nemen.

De Nelson Hays is een juweel van een bibliotheek. Het is gesitueerd in een historisch gebouw, opgetrokken in 1869 met barokke elementen in de architectuur. De uiterst vriendelijke, op gedempte toon sprekende bibliothecaressen lopen allemaal ruisloos blootvoets over de teakhouten vloer en de duizenden boeken zijn ondergebracht in antieke houten kasten met glas-en-lood deurtjes. De boeken leners lopen ook allemaal blootvoets want je moet, alvorens je dit heiligdom voor boekenverslinders betreedt, je teenslippers achterlaten bij de ingang…

de Nelson Hays Library

Allemaal boekjes. Grote boekjes, kleine boekjes, dikke boekjes, dunne boekjes, lieve boekjes, stoute boekjes,,,allemaal boekjes

de Nelson Hays Library

de Nelson Hays bieb

De kaft van Nelson Hays

Lezen maakt hongerig, dat weet elke lezer en daar heeft Nelson Hays wat op gevonden. De British Club, een gebouw wat gelegen is achter de bibliotheek, bestiert een restaurant in een aanliggend gebouw met terras.

Geinspireerd door het thema ‘boek’ is de wijnkaart alleen al een bestseller. Verder zijn de gerechten afkomstig uitde uiterst verfijnde Brits-Franse fusie keuken van chef Dorothy Hempsey en kun je je, al bladerend in een biografie van Winston Churchill of Hans Kazan, tegoed doen aan allerlei fusie-lekkernijen, zorgeloos nippend aan een fles Chateau Neuf du Pape of een Lao biertje.

Ik zou zeggen, kom eens langs…

Foto’s: Glaswerk
This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

25 Responses to STANDPLAATS BANGKOK: DE THAI HEBBEN AL EEN BOEK…

  1. Wat erg, dat het zo ver weg is. Ik zou me er helemaal thuis voelen.

  2. Cor Verhoef says:

    Tja Antoinette, het ligt voor jou bepaald niet om de hoek. Voor mij ook niet trouwens, een dik half uur met de taxi.

  3. Anton Lustig says:

    Deze vind ik echt heel leuk en hij leest heel lekker weg. De foto’s (van je bezoeker?) passen ook geweldig goed. En perfect getimed deze keer 😉 zo na die van Paul over zijn bibliotheken.
    Wist eigenlijk nog niet dat je zo’n leesfanaat was, hoewel je in menig blogje schrijft ergens met een boekje te zitten inderdaad. Zal t.z.t. ook eens wat schrijven over de 3 boeken die ik in de afgelopen 3 jaar gelezen heb…

  4. Cor Verhoef says:

    @Anton,

    Lees jij nog maar zo weinig?
    Nee joh, de foto’s zijn vanochtend gemaakt door Ning, maar Glaswerk is een meer dan gemiddelde fotograaf van het VKblog en het leek me leuk om deze povere platen aan zijn naam vast te plakken. Nu alleen nog hopen dat ie het leest..

  5. Wat een heerlijke bieb; ik wed dat het er ook heerlijk naar echte boeken ruikt.

  6. Lasja says:

    op je blote voeten in de bieb rondstruinen…dat alleen al vind ik ongeloofelijk uitnodigend…kom ik morgen..oké?

  7. ceeschamuleau says:

    Potver, ik word jaloers Cor. En, ik zal zeker eens een keer langs komen als ik mijn paspoort terug heb. (Moet je wel tijd voor me vrij maken!)
    Hier in Cambodja hébben ze niet eens een bibliotheek, de laatste is verbrand door de Khmer Rouge. En daarna hebben de Cambodjanen het voorgoed opgegeven. Ik weet niet of je het je nog herinnerd, maar ik was de enige in de gevangenis (een zekere … daargelaten maar die komt dan ook uit de …) die las. (1 : 360) Ik heb er plusminus 100 gelezen in die maanden. Had niks anders te doen. En géén Chateau neuf du Pape!

    Hier in Sihanoukville is er één winkeltje in 2e hands boeken, gerund door een prettig gestoorde Duitser. Daar kun je een boek kopen, Engels, Duits of Frans. Voor een Nederlands boek snuffel ik op de plank in Orchidee, van wat de toeristen zoal achterlaten.

    Ceesgegroetje

  8. ceeschamuleau says:

    Da’s mooi Cor. Doen we.

    Ik heb trouwens nog eens nagedacht over jouw blog en het lezen van de Thai.
    Eigenlijk zit je er helemaal naast, weet je dat. Jij en ik zijn ziende blind want bekijk het eens vanuit hun standpunt. Wie leest heeft geen oog voor de wereld om zich heen. Hij zit stil en kijkt naar de bladzijden: slecht voor je conditie. Als je leest, kun je niet:
    Brommerrijden; bellen; karaokezingen; naar soaps kijken, naar de hoeren, roulette spelen, spelevaren, vreemdgaan, oorlogje spelen, regeren, omkopen, enzovoort. Kortom lezen is nonproductief. Van lezen blijf je arm want laten we wel wezen, de meeste dictators zijn analfabeet en de succesvolste multimiljonairs hebben nog nooit van Sartre of Goethe gehoord. Nou dan.
    Boeken nemen ruimte in, ruimte waar je nuttiger dingen kwijt kunt zoals flessen rijstwijn en Blacklabel of een grote stereo-installatie. Boeken zijn dooie dingen die je niet kunt afspelen op een dvd-speler. Boeken zijn niet sexy. Boeken zeggen niks terug.
    Dus, ergens hebben de Thai (én de Khmer) gelijk als ze zeggen ‘Ik héb al een boek: de Gouden Gids.’

    Ceesgegroetje

  9. ceeschamuleau says:

    Wat zien ik Cor, ik sta niet in je ‘Blogrol’?

    • Cor Verhoef says:

      Cees, ik sta versteld van die rake observeringen. Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Geen speld tussen te krijgen.

      Die blogrol heeft Paul gemaakt, ik weet niet hoe dat moet. Doe mij eens een stap voor stap “hoe zet ik Cees in mijn blogrol” toekomen?

      • ceeschamuleau says:

        1. Ga op ‘t Dashboard staan en klik.
        2. Linker kolom: ‘Links’: ‘Nieuwe toevoegen’
        3. Geef een naam
        4. Vul het webadres is (kopuleren uit mijn bovenbalk: http://ceesincambodja.wordpress.com/
        5. Verder HOEF je niks in te vullen
        6. Klik op ‘Link toevoegen’ (rechts = blauwe knop.)
        7. Klaar

        Nou heb ik altijd gedacht een volslagen digibeet te zijn, blijkt er in Bangkok nog eentje te wonen (een erudiet en belezen man!) die nóg erger is.

        Ceesgegroetje

  10. Mijn neef Bopske begon zijn carriere als afstempelaar bij de bibliotheek. Na drie dagen stonden er nog vier boeken op de plank. Uniek in die tijd. Moet je nu om komen.

  11. Hanneke Lustig says:

    Hoi Cor,
    Geweldig leuk om te lezen, ook de reacties.
    Jammer dat ik niet van het bestaan van deze geweldige bieb wist toen ik in Bangkok was. Ben ik trouwens de enige die de tweede foto niet kan zien? De eerste foto en je verhaal wekte zoveel nieuwsgierigheid dat ik de website van de bibliotheek heb bezocht. Leuk virtueel uitstapje.

  12. Cor Verhoef says:

    Ha Hanneke!

    Wanneer was jij in Bangkok? Overigens weinig toeristen weten af van het bestaan van de Nelson Hays.
    Vreemd dat je de 2e foto niet kunt zien.

    • Hanneke Lustig says:

      Ha Cor,
      Oei, dat moet als ik terugreken in 1990 geweest zijn en daarvoor ook nog een paar keer (steeds onderweg van of naar Nieuw-Zeeland). Een hele tijd terug dus, maar zelfs toen was de Neilson Hays er al.
      Het is maar goed dat toeristen hem nog niet hebben ontdekt want dan is het snel afgelopen met de serene sfeer en het geruisloze blotevoetenwerk. Op een andere site heb ik ook de buitenkant en de balie bij de ingang gezien. Gebrek aan 2e foto dus ruimschoots ingehaald 😉

      • Cor Verhoef says:

        Ik weet niet of de gemiddelde toerist geinteresseerd is in een bibliotheek in Bangkok. Als het niet in het “What To See’ hoofdstuk van de Lonely Planet staat, dan bestaat het immers niet. Bovendien, de meesten zitten de hele dag met hun laptop te Skypen met het thuisfront: “Ja ma, ik heb vannochtend netjes ontbeten en ik drink 8 liter water per dag”.

  13. Ja, en dat Bopske toen die pindakaas inruilde tegen een boek over zeeduivels. Je kon er de klok op gelijk zetten toen.

  14. Geweldig die bibliotheek. Daar zou je als auteur toch ook een exemplaar willen hebben staan…..

    • Het mooie van Nelson Hayes is dat er ook talloze boeken staan die nergens meer te krijgen zijn. Antiquariaat. En die boeken geven ze zomaar mee aan mensen zoals ik, die etend lezen met de daarbij behorende vlekken op de stokoude bladzijden..;-)

Leave a Reply

