STANDPLAATS BANGKOK: DAAR STAAN DE RUSSEN.

CorRussen staan graag. Die indruk krijg je althans, wanneer je, zoals ik, in een strandstoel zit en de Russen gadeslaat die in de schaduw van het paraplu-vormige bladerdak van de Indiase amandelboom staan te converseren met een plastic beker die tot de rand gevuld is met een mengsel van cola en Thaise rum.

“Waarom gaan die mensen niet gewoon zitten?” vroeg mijn vrouw, tot voor kort verdiept in Bram Stoker’s “Dracula”.

“Lieverd, het heeft waarschijnlijk met het STAlin-sydroom te maken”.

Russen hebben de afgelopen dertig jaar nogal wat meegemaakt. In 1987 STOND het gros van de Russen nog twaalf uur in de rij voor een panty, of een banaan en nu, dertig jaar later, STAAN ze luidruchtig bij het wandelend buffet -een misnomer van de eerste orde, heeft U, trouwe lezer, een buffet wel een zien wandelen?- gigantische hoeveelheden worstjes en patat op hun borden te laden, waarna ze zich, begeleid door een tsunami van patat, grommend naar de eetzaal begeven.

Dertig jaar geleden stonden ze daar 12 uur voor in de rij.

Vanwaar het Russische staan?

Dertig meter voor ons, aan de vloedlijn, STAAT een Russische vrouw van middelbare leeftijd, te zonnen. Ze heeft het lichaam van een slanke walvis. Beide armen in een hoek van 45 graden in de lucht, de zon uitnodigend, terwijl ze langzaam lijkt weg te zakken in het warme, natte zand. Was ze daar helemaal voor uit Irkoetzk gevlogen?

Het viertal onder de Indiase amandelboom, staat nog steeds te kletsen, steeds luider naarmate de rumflesjes leger worden.

Russen…vroeger kwamen ze, nu staan ze.

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to STANDPLAATS BANGKOK: DAAR STAAN DE RUSSEN.

  1. Moet een fraai gezicht zijn:-)

  2. Nu staan ze…, vooral in de weg.
    Ik had toevallig Russen op bezoek vandaag. Nu ben ik een fles cognac en een doos chocolade rijker.
    En is die Thaise rum even goor als de Thaise whiskey?

    Wel jammer dat dit bericht zo kort volgde op dat van Anton. Eerst hebben we een hele tijd niks en nu opeens twee spetters op één dag. (Nu moet ik natuurlijk ook even tijd vrij gaan maken voor een bijdrage, maar ja, morgen twee bijeenkomsten en Donderdag nog meer buitenlanders op de agenda, momple de momple.)

    • Nee, de Thaise rum, ‘Sang Som’ genaamd, is uiterst palatable, maar ik hou het meestal bij bier, de Drank der Dranken.
      Ach twee berichten op 1 dag, what the hell. Ik ben heel blij dat Anton erbij is. Hij heeft alleen nog wel een logootje nodig.

  3. Richard says:

    In een tijd waarin op het Baikalmeer nog een meter ijs ligt zal het Thaise zand inderdaad hemels aanvoelen.
    Jij hebt ook wel een mooi leven, hè: alweer op vakantie, en alweer in Thailand! 😉

  4. René says:

    Cor,

    Via Anton, die reageerde op mijn log http://www.renehoeflaak.com , ben ik nu bij jou terecht gekomen. Leuk om zo over en van jullie te lezen, alhoewel ik uiteraard ook altijd wel wist dat de Cor Verhoef die bijna wekelijks reageerde in de papieren “reis” Volkskrant op zaterdag DE Cor Verhoef moest zijn. Ik ga jullie blog volgen. Als jullie dat ook met de mijne doen, ben ik weer blij. 🙂

  5. ceeschamuleau says:

    Godsamme, ik schiet me toch in een lachstuip!

    En krijg natúúrlijk inspiratie.
    Cambodjanen zitten.
    Op hun hielen, op de grond, op een vlonder, op een vliegend (afhankelijk van de wind) tapijt of op de buddysit van een Hondaatje; al dan niet rijdend, en de dames in amazonezit, pas op: slippers!
    En zo kan ik nog even doorgaan. Want, waarom gaan ze niet lopen, staan, liggen… Nee, ik schei d’r mee uit Cor.

    Ceesgegroetje

  6. Charlotte says:

    Een staande receptie met lopend buffet…dank aan de Russen.

Leave a Reply

