DOCTOR, DOCTOR…

Cor“Cor, volgende week is er een 3-daags symposium aangaande “The Future of Education and Leadership in South East Asia” en daar gaan jij en ik naartoe. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door dingen die niet bestaan”.

Met deze woorden, niet gespeend van zijn gebruikelijke sarcasme, kondigde Chester, mijn baas, ons nakende bezoek aan het Queen Sirikit National Convention Center aan.

‘Wie zijn de sprekers?’, vroeg ik.
‘Ah, niet de minste, kijk maar eens even…niemand minder dan…

doctor doctor

De spreker onderaan wekte mijn nieuwsgierigheid: ‘Doctor, doctor, doctor, doctor, give me some clues, I’ve got a bad case of loving you’ begon zich spontaan in mijn bovenkamer af te spelen.

Ach, sommige mensen sparen Dinky Toys, anderen PhD’s, wat staat voor “Pile High and Deep”.

Het symposium bleek een drukbezocht gebeuren. Educatoren uit alle uithoeken van de planeet, inclusief een twaalftal Katholieke nonnen, waren naar het symposium gestroomd om antwoorden te vinden op simpele vragen als; ‘why does the Thai education system suck?’

Eigenlijk wist ik het antwoord al:

1. De ‘no fail policy’ op middelbare scholen. Alle leerlingen gaan altijd over, om gezichtsverlies van de ouders te vermijden.

2. Het corrupte systeem van universiteiten betreffende toelating. Wanneer pappie en mammie genoeg schuiven (onder de tafel) kunnen ze zelfs de favoriete huischimpansee laten studeren op een prive-universiteit.

3. Het chronische gebrek aan jonge, enthusiaste leerkrachten. De gemiddelde leeftijd van Thaise docenten ligt tussen de vijftig en dood, niet in de laatste plaats omdat het aanvangsalaris van een Thaise leraar niet meer is dan een fooi. Niemand van de jongere generatie heeft ambities binnen het onderwijs. De oude leerkrachten leven nog steeds in de negentiende eeuw waar ‘uit het hoofd leren’ en zo weinig mogelijk kritisch nadenken tot deugden gelden.

4. etc., etc., etc.

Op het symposium nam de minister van Onderwijs als eerste het woord

“I was requested to speak Thai” was zijn gammele excuus voor het feit dat hij geen Engels sprak. Ik stak de vertaalkoptelefoon in mijn oren en hoorde vervolgens een twintig minuten durend verkoop verhaal aan van de overheid. Het ging allemaal over geld.

Vragenminuutje:

“Denkt U ook niet dat de erbarmelijke staat van het Thaise onderwijs te wijten is aan de ‘no fail policy’. Wanneer ik aan mijn zoon vraag; wanneer jij vanmiddag de auto wast krijg je honderd baht. Wanneer je de auto niet wast krijg je ook honderd baht. Wat denk U dat er gebeurt?”

Antwoord van de minister:

“Geld speelt voor deze administratie geen rol. De Prime Minister en ik begrijpen heel goed dat onderwijs de spil is om succesvol mee te kunnen draaien in een globaliserende wereld en wij zullen er alles aan doen om Thailand een belangerijke player te maken in de wereldeconomie”.

Na dit antwoord keek Chester mij aan en zei: Let’s get the fuck outta here”

meiden

De slachtoffers van Thaise politieke arrogantie

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to DOCTOR, DOCTOR…

  1. De fotos komen niet door, maar dat kan aan mijn pc liggen

    • Nee, dat ligt niet aan jouw PC. Paul doet de foto’s. Ik snap geen bal van dat foto gedoe. De foto’s komen later. Paul parkeert de foto’s ergens anders en die worden dan later weer samengevoegd met het bericht.
      Wat een teringwerk he, dat overhevelen…

Leave a Reply

