WIJS NOOIT IETS MET JE GROTE TEEN AAN…

CorZe hebben hem allemaal in een speciaal compartiment van de Rugzak gepropt; “The Lonely Planet”, de reisbijbel van de quintessentiële rugzakreiziger. Boordevol reisinformatie over zo’n 170 landen en territoriën.

Toen ik in het najaar van 2001 in Thailand neerstreek, had ik uiteraard de Thailand Lonely Planet in mijn sporttas zitten (ik was het rugzakkenstadium voorbij, ik was immers geen pakezel)  en niet veel later kwam vooral het hoofdstuk “Do’s and Don’t’s”, over Thaise etiquette, op mij als volkomen absurd over…

Op nummero uno van de “Don’t’s” staat al sinds jaar en dag: raak nooit het hoofd van een Thai aan. Het hoofd is het meest vereerde deel van het lichaam en het over de bol aaien van een Thai wordt als uiterst grievend gezien.

Dat is uiterst waardevolle informatie, want wij westerlingen zijn notoire hoofdaaiers. Zodra we onszelf aan een vreemde hebben voorgesteld komt na het handen schudden de onvermijdelijk aai over de bol en glijden er vingers door een al of niet aanwezige haardos.

Zeg nu zelf? Vervolgens worden de neuzen tegen elkaar gedrukt, maar dat is weer een heel ander verhaal..

Van het hoofd komt de Lonely Planet automatisch uit op de voet… De Thais vinden de voet een onrein lichaamsdeel. Daarmee lopen we door vuile straten en aan het eind van de dag is de voet geen deel van het lichaam om over naar huis te schrijven.

De Lonely Planet drukt ons dan ook met een moederlijke bezorgdheid op het hart: Wijs NOOIT iets met je voet aan.

Vreemde lui, die Thais. Wij in het westen zijn immers gewend om dingen met onze voeten aan te wijzen. Hoeveel keer heb ik niet bij de slager gestaan en de Fricandeau in de gekoelde vitrine met mijn grote teen aanwees. Toen ik nog lenig was wees ik zelfs dingen die in de Bijenkorf op ooghoogte lagen, met mijn voet aan.

In Thailand wordt men pissig, wanneer je dat doet…

Het “health” hoofdstuk in deze onmisbare reisgids biedt nog meer informatie die talloze levens gered heeft. Zo is het volgens de medici die de gids geraadpleegd heeft, van belang om MINSTENS acht liter water per dag  te drinken om vaak fatale uitdroging te voorkomen. Thailand is immers een heet land.

Vooral dat ‘minstens’ is intrigerend. Dat zou betekenen dat wanneer je die acht liter haalt, je nog steeds een grensgeval blijft, zwevend tussen leven en dood.

Mijn eerste reactie na het lezen van dit dringende advies was; met een dagelijkse consumptie van acht liter water blijft er weinig tijd over voor bier…

Fanatieke Lonely Planet lezers zie je in overal in Bangkok rondlopen met in de ene hand een Lonely Planet en in hun andere hand een plastic fles met drinkwater.

Geen wonder dat veel van de LP-adepten zaken met hun voet aanwijzen…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to WIJS NOOIT IETS MET JE GROTE TEEN AAN…

  1. Charlotte says:

    Als ik iedere dag 8 liter water zou drinken, zou ik die hele LP niet nodig hebben.

    • Cor Verhoef says:

      Charlotte, behalve het hoofdstuk “Everything you always wanted to know about Thai toilets, but were too afraid to ask” zou later van onschatbare waarde blijken.
      Acht liter. Zelfs kamelen trekken dat niet…

  2. Net de lonely planet in mijn tas gedaan.
    Ander land dat wel. Kouder…..

Leave a Reply

