IRRITANTE IRRITATIES OP DE WERKVLOER…

CorEen paar blogs geleden zong ik een lofzang op mijn nieuwe thuisland, om het vervolgens in dit blog helemaal af te branden. Die macht heb ik, als blogger, en daar zal ik gebruik van maken ook.

Mijn baas Chester leest op dit moment “How To Control Anger In A Peaceful Way”. Reuze interessant, zeker voor mij. Veel van mijn moordneigingen zijn gericht op het Thaise kader op mijn school, waarvan sommigen in Nederland niet eens in de BUURT van een school zouden mogen komen. Ze zouden het management van een zandbak nog weten te verzieken.

Hoewel de school waar ik werk als “prestigieus” te boek staat, heb ik elk jaar weer leerlingen in mijn klas, die ik, met alle respect, als “mentally challenged”, classificeer. In minder politiek correcte tijden zouden we die kinderen “half-debiel” noemen. U, argeloze lezer, vraagt zich wellicht af hoe die kinderen op een “prestigieuze”, Engelse school verzeild raken.

Dat gaat als volgt:

(in het kantoor van de directrice)

Ouder: Oh, Phoh Oh*, ik heb er ALLES voor over om mijn engeltje (lees: verwend, aartslui, ultra-dom pokkeventje from HELL) op Uw school te laten studeren…

De directrice ( even dom als hebzuchtig): Ja maar mevrouw, Uw engeltje had louter en alleen nullen voor de toelatingsexamens. Ik denk niet dat er plaats voor hem is.

Ouder” Oh, Phoh Oh, ik doe er ALLES voor om mijn honingbijtje op Uw School te laten studeren…

De directrice: Een kleine donatie aan onze school (lees: mij) van zeg, honderdduizend miezerabele bahtjes kan ons eerdere besluit wel eens naar de andere kant doen slaan mevrouw, eh.. Theekop**.

Mevrouw Theekop: Oh, dank U Phoh Oh…

Het theegeld wordt betaald en de dertienjarige hersendonor zit drie maanden later in mijn klas elastiekjes door de klas te schieten omdat ie geen flauw idee heeft wat er gebeurd en al doende de educatie van de andere leerlingen die wel in mijn klassen thuishoren, saboteert.

En mevrouw Theekop kan tegen de buren zeggen: Mijn lieve kleine platvoetje “studeert” op een prestigieuze school. De aan waandenkbeelden lijdende ouders omtrent de talenten van hun kroost zien niet in  dat ze de toekomst vergallen van die kinderen die hoegenaamd niets zullen leren op een school waar les wordt gegeven in een taal waar ze geen woord van beheersen.

Hoe vaak ik de schooldirectrice in mijn dromen tandenstokers onder haar teennagels heb gestoken weet ik niet meer.

Deze eenlobbige amoebe begon haar carriere op het Thaise ministerie van onderwijs, voornamelijk vertoevend onder het bureau van haar superieuren, alwaar zij zich vrolijk, en zonder zich te verslikken, een weg naar de top zoog.

Vorige week zaten Chester en ik in een bijeenkomst met educatoren van een andere school en om kwart voor twaalf kraait ze:

“Goed luitjes, laten we nu naar een klaslokaal gaan om een les van een van onze buitenlandse leraren te observeren”.

“Maar Phoh Oh, de bel voor de lunchpauze is zojuist gegaan”. Er zijn op dit moment geen lessen.”.

“Ja leuk he? Zullen we dan nu maar naar boven gaan om een les te observeren?”

Ik heb mijn hele leven nog nooit iemand meegemaakt die totaal losgekoppeld is van de realiteit rondom hem of haar heen. Behalve wanneer ik met Phoh Oh te maken heb.

Na afloop zei Chester tegen me: “She’s been here for three friggin’ years and still has no idea what the sound of that goddamn’ school bell means.

She probably thinks it’s the icecream cart doing its round.”

Gelukkig vertrekt ze volgende week naar een andere, grotere school. God, sta de mensen die daar werken in Jezusnaam bij…

* aanspreektitel voor een schooldirectrice

** niet haar echte naam

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

