Hangen of wurgen: de Skyrider

EdWen er maar vast aan, beste lezers, ‘airline passengers do it standing up’ binnenkort, en dat allemaal dankzij de ‘briljante’ vinding van Aviointeriors, een Italiaanse fabrikant voor vliegtuigstoelen.

Het gaat hier over de SkyRider. Dit ding is recentelijk met veel hype gelanceerd in de diverse media. Tijdens een recente aircraft interiors expo in de VS leverde dit ding, zoals verwacht, veel gemengde reacties op. Voor veel mensen, die momenteel al afzien in economy class, vanwege hun lengte, in combinatie met een algemeen gebrek aan ruimte, lijkt deze half-sta–half-zit stoel helemaal niets. De fabricant zelf begrijpt deze kritiek niet, en vergelijkt de nieuwe stoel met het comfortabel zitten op een zadel. (I’m a poor lonesome cowboy…)

Vort in het zadel en de ondergaande zon tegemoet

Een aantal budget airlines, waaronder Ryanair, lijken dit nieuwe ontwerp vooralsnog te omarmen, omdat het past in hun strategy – zoveel mogelijk mensen zo goedkoop mogelijk van A naar B vervoeren – wel met de bijgevoegde aanmerking dat deze vervoersoptie alleen ingezet zou worden voor vluchten niet langer dan 4 uur. (Kennelijk is deze limiet uitvoerig getest in een lab, zo stelt Heer Ter Buyl zich voor, met daarbij het beeld van een honderdtal vrijwilligers, die één voor één van uitputting bezwijken, en waarbij het laatste slachtoffer na 3 uur en 59 minuten met behulp van brancard uit de testruimte wordt gedragen).

Desalnietemin, zoals één van de geïnteresseerde budget airlines al liet weten, zal er ongetwijfeld een markt zijn voor toepassing van dit product, achterin de economy class, waarbij veel passagiers het ongemak voor lief zullen nemen, in ruil voor een nog goedkoper tarief. De vraag rijst alleen hoe men de hippotamelijk gezette medemens in het Skyrider zadel denkt te gaan schoenlepelen.

Bescheidenheid siert de mens, vooral de mens met een learjetPersoonlijk zal Heer Ter Buyl deze afweging niet hoeven te maken. Hij zal weinig last  hebben van deze ongetwijfeld zeer oncomfortablele manier van reizen, aangezien hij zich normaliter uiterst gerieflijk laat vervoeren in zijn privé LearJet85. (Tja, anders staat ie daar maar, onze Learjet85. We hebben namelijk een Learjet85…)

Advertisements
This entry was posted in Ed ter Buyl, Vliegwerk and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s