LACHEN MET GUMMBAH…

CorIk ben, zolang ik mij kan herinneren, een groot voorstander van humor. Waar zouden we zijn zonder de Marx brothers, Hans Teeuwen, Lenny Bruce, Sacha Cohen of, vooruit,… Ruud Zweistra?

Aan humor kleeft echter de vraag; wat is humor? Ik zat gisteren met een Nederlandse vriend van mij op een terras en ik vroeg hem; “Wat vind je van Gummbah?” Gummbah is een Nederlandse cartoonist die jarenlang publiceerde in illustere bladen als De Nieuwe Revu, Humo en De Volkskrant.

Hij bleek niet goed op de hoogte te zijn van deze controversiele tekenaar die de laatste taboe’s die Nederland rijk is met satanisch genoegen als een rode draad door zijn werk laat lopen.

Kanker, AIDS, zelfmoord, religie, schrijvers en andere controversiele onderwerpen worden in het oeuvre van Gummbah allemaal op een meedogenloze, onnavolgbare wijze te kakken gezet door spuuglelijke acteurs en actrices.

Mijn tafelgenoot op het terras bleek Gummbah niet echt te kunnen waarderen. Hij hekelde de drang tot het doorbreken van taboe’s en classificeerde dat als iets typisch Nederlands. Het willen shockeren vaak ten koste van weerloze groepen mensen. De Nederlandse botheid als een kunstvorm.

Ik zie dat iets anders. Ik geloof dat de tekeningen van Gummbah een ander doel hebben, namelijk het laten lachen van de lezer. Dat sommige mensen er niet om kunnen lachen en andere wel, geeft niets anders aan dan dat smaken alleen maar verschillen.

Dit bericht maakt deel uit van de groep(en)

Volgend artikel in dit blog

40reacties Volg reacties met RSS aanbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van antoinette duijsters antoinette duijsters12-09-2010 13:43

Smaken verschillen klopt, geef mij Sigmund maar:-)
Avatar van cor verhoef cor verhoef12-09-2010 13:46

@Antoinette,Sigmund is wel aardig, maar haalt het niet bij Gummbah, naar mijn smaak 😉

Avatar van Fulps Valstar Fulps Valstar12-09-2010 14:08

Is gelukt, ik heb stevig moeten lachen.
Avatar van cor verhoef cor verhoef12-09-2010 14:26

@Fulps,Da’s dan weer mooi meegenomen 😉

Avatar van Paul Nijbakker Paul Nijbakker12-09-2010 14:53

Het is de lelijkheid van de tekeningen die me tegenstaat, maar de humor is top. Vooral het laatste cartoon is sommige bloggers op het lijf geschreven.
(Cor, ik heb de eerste link, die niet opende, kalltgestellt)
Avatar van cor verhoef cor verhoef12-09-2010 15:30

@Paul,Als de wiedeweerga weggehaald. Ze prenten waren inderdaad afkomstig van Akhnaton. Heb nieuwe geplaatst

Tnx!

Avatar van Catharina Anna Maria van Vliet Catharina Anna Maria van Vliet12-09-2010 15:35

Haha die Smurf………………….
Avatar van Annelies Annelies12-09-2010 15:51

Hier nog een grote fan, ken zijn cartoons uit de Humo natuurlijk…dus ik dacht dat hij een Belg was;-))
Zijn absurdistische humor mag ik wel, doet me trouwens ook denken aan Kamagurka en Herr Seele.Mijn grootste idool is ‘Zak’ (wel een Belg), die in de VK en De Morgen zijn cartoons plaatst. Zijn tekeningen vind ik stilistisch mooier en zijn humor is onovertroffen.

Avatar van cor verhoef cor verhoef12-09-2010 15:59

@Cat,Smurfen komen keer op keer terug in het werk van Gummbah net als tuinkabouters, levensgrote dildo’s en artsen die aan rectaal onderzoek doen; (“dit is bepaald geen darmstelsel om over naar huis te schrijven mijnheer van der Korstjes”)

@Annelies,

Ik vind Zak ook erg goed, al doet zijn tekenstijl erg aan dat van Gummbah denken en vind ik eigenlijk dat Gummbah de meester is en Zak de leerling.

Avatar van joost tibosch srjoost tibosch sr 12-09-2010 19:08

Ben zo benieuwd hoe dat nou afliep. Bukte Abel nu op tijd en sloeg Kaïn toen mis? Kunnen we heel de bijbelse geschiedenis weer over doen Of was Abel misschien doofstom? En hielp het gebrul helemaal niet? Of is die lelijke mijnheer hardstikke seniel en praat hij heel hard in zichzelf? Kijk, daar wordt ik nou tureluurs van!
Avatar van Cees Groninger Cees Groninger12-09-2010 19:48

Een dag zonder Gummbah is als een dag zonder Taco Zip
Avatar van Zich van Verre Zich van Verre12-09-2010 20:36

Al jaren fan van Gumbah en al decennia van Kamurgka. Zak ken ik helemaal niet, dus bedankt voor de tip, ik ga eens kijken.
(wat is die Sigmund ontzettend nietszeggend, net als bv Fokke en Sukke of hoe heten ze, wat die op tv hebben te zoeken?
Avatar van beus beus12-09-2010 21:53

Ook ik dacht dat het een Belg was. Je voorbeelden zijn mooi, maar veelal begrijp ik er geen ruk van.
Avatar van Glaswerk Glaswerk13-09-2010 01:24

@Cor: Yes.
Strak op de bilnaad waar het gevaar zich altijd achter schuilhoudt…
Avatar van BasBas 13-09-2010 02:47

Ik kijk ernaar. En vergeet het vervolgens. Ik vind het helemaal niets.
Avatar van cor verhoef cor verhoef13-09-2010 03:22

@Joost,zoveel onbeantwoorde vragen dat je er gek van zou worden…

@Zich,

Poelmo, slaaf van het Zuiden, was een aantal jaren geleden een absurdistisch tv-programma met Gummbah en Hans Teeuwen. Werd destijds door de VPRO uitgezonden. Nog te zien op youtube.

@Beus,

Er valt niets aan Gummbah te snappen. Het is absurdistische humor die je ligt of niet.

Avatar van cor verhoef cor verhoef13-09-2010 03:25

@Glaswerk,Bilnaden als metafoor voor het loerende gevaar, wie kan daar nu tegen zijn?

@Bas,

Zie mijn reactie aan Beus.

Avatar van Richard van Leeuwen Richard van Leeuwen13-09-2010 05:30

De voorbeelden die je laat zien hebben niet allemaal te maken met het doorbreken van taboes. Gelukkig maar, want anders viel er binnenkort niets meer te lachen! Tenzij er ergens nog onontdekte taboes liggen…Verder kan ik me wel vinden in de mening van je tafelgenoot. Smaken verschillen inderdaad… 😉

Avatar van cor verhoef cor verhoef13-09-2010 06:25

@Richard,Rokende smurfen bevinden zich nog steeds volop in de taboesfeer, zeker wanneer ze ook nog eens als gigolo door het leven gaan.

God is nog nauwelijks een taboe te noemen maar het ontkennen van haar bestaan valt bij velen nog steeds zwaar op de maag.

Ik zal aan mijn tafelgenoot doorgeven dat hij een medestander heeft 😉

Avatar van cor verhoef cor verhoef13-09-2010 06:46

@Cees,Dat bedoel ik.

Avatar van zelfstandig_journalist zelfstandig_journalist13-09-2010 08:48

Gummbah is het niet voor mij. Kamagurka ook niet. Zak en Siegfried wel.
Avatar van Mo Mo13-09-2010 10:19

Ik vind hem geweldig, fijn dat je er even aandacht aan besteedt.
Avatar van cor verhoef cor verhoef13-09-2010 10:42

@ZJ,Siegfried kennik niet. Kga eens kijken.

@Mo,

Hij is inderdaad geweldig. Gummbah verkoopt ook truien die gebreid zijn door zijn vriendin. Ze hebben opschriften als; ‘BIDDEN MAAKT DIK”

Er staat voorin zijn boekjes ook altijd een lijst van net niet verschenen titels waarvan “EEN LELIJKE HOMO HEEFT GEEN REET AAN ZIJN KONT” er een van is.

Avatar van Rob kruzdlo Rob kruzdlo13-09-2010 12:54

Prachtig blog Ab groet Rob
Avatar van hutseflatshutseflats 13-09-2010 13:06

Ik vond die Gumbah ook altijd maar een beetje zure figuur. Waarschijnlijk populair bij maatschappelijk mislukten, extreemlinksen, alternatievelingen, sombermansen etcMaar dat is maar een indruk van mij.

Avatar van BasBas 13-09-2010 13:20

Cor: Klopt. Zo heb ik er ook een maand over gedaan om Martin Bril leuk te gaan vinden Maar toen kon hij ook niet meer kapot. Die Grunberg. Helemaal niets. Net als Ghumbba. Gewoon Bah. Ach. Persoonlijke voorkeuren. Moet kunnen.
Avatar van meneer_opinie meneer_opinie13-09-2010 13:26

Humor, ja dat vind ik ook altijd wel leuk. Soms moet ik er zelfs om lachen.Gummbah, Kamagurka en herr Seele, ik vind ze geweldig. Fokke en Sukke vaak ook. En (misschien een tip voor de liefhebber) Franquin, de auteur van Guust Flater (die ik ook geweldig vind), heeft ook lang geleden een album getiteld ‘Zwarte Humor’ uitgebracht. Een heel andere kant van Franquin, en minstens zo leuk.

Avatar van BasBas 13-09-2010 13:28

Cor: Maar aangezien ik niet alles lees in de VK, dat zou een dagtaak zijn, stoor ik me er ook niet aan.
Avatar van BasBas 13-09-2010 13:30

meneer opinie: Kijk iedereen tevreden.
Avatar van BasBas 13-09-2010 13:46

Cor: NB: Ik kan me niet herinneren dat Ruud ooit in het openbaar met wie dan ook sex bedreven heeft. Het zou je sieren als je dit even rectifiseerd. Ik zag het pas na nog eens een keer lezen. Dit is je eer te na Cor.
Avatar van BasBas 13-09-2010 13:56

Cor: Dit is de eerste keer dat ik de VK gewaarschuwd heb. Ik vind dit naar Ruud zo ver onder de maat.
Avatar van BasBas 13-09-2010 14:11

Ik had het gewoon niet in de gaten. Net als het VK blog niet. Ruud werd slechts even benoemd. Ruud is dan wel geschorst. Maar als andere mensen over hem praten heeft hij wat mij betreft recht op weerwoord.
Avatar van cor verhoef cor verhoef13-09-2010 16:25

@Bas, Je hebt gelijk. Ik zit er hard over te prakkedenken om na deze schandelijke insinuatie aan het adres van Ruud mijn hele blog op te ruimen, voordat de redactie dat doet. Ik liet me gewoon even gaan en bedoelde het eigenlijk niet zo.Hierbij de welgemeende rectificatie;

Ruud, jongen, je hebt, in tegenstelling tot wat ik suggereerde in de gewraakte uitspraak in de eerste alinea van dit blog, GEEN gevoel voor humor. Sorry.. Het zal niet meer gebeuren.

PS; Bas, Ruud heeft hier geen ban, maar ik zie hem nooit.

@Meneer,

“Zwarte humor” van Franquin kan ik me vaag herinneren. Silhouetten met grote zwart witte ogen, maar er staat geen enkele strip meer voor ogen.

@Hutseflats,

Naar mijn idee een ietwat zure reactie van een mislukte, rechtsdraaiende yoghurtcolporteur, maar dat is slechts mijn indruk 😉

@Roberto,

Gracias, zoals ze in Catalonie zo mooi weten te zeggen 😉

Avatar van sprakeloos sprakeloos13-09-2010 22:41

Onnavolgbaar beroerd Gummbah, als er ooit een reden is de Volkskrant op te zeggen dan is het Gummbah dat het belangrijkste argument. Heb nog nooit hoeven te lachen, zelfs geen glimlach. Ik wil me in deze niet voorstaan op enige mate van progressiviteit maar als deze smakeloosheid waarbij kilovrachten zout bij gesleept moeten worden om maar een schijn van een glimlach op te roepen, als dit taboedoorbrekend moet zijn, dan ben ik graag heel erg conservatief. En mocht dit humor zijn dan bid ik God op mijn blote knieen om humorloos door het leven te gaan. Gummbah is voor mij tot niets leidende smakeloosheid in het kwadraat.
Avatar van sprakeloos sprakeloos13-09-2010 22:43

PS. De voorbeelden zijn nog niet eens de meest afzichtelijke en humorloze trouwens, in werkelijkheid ervaar ik de meeste als nog meer stupide
Avatar van cor verhoef cor verhoef14-09-2010 02:57

@Sprakeloos,Het spijt me voor je. Wel een heftige reactie. Heeft Gummbah je ooit iets erg saangedaan?

PS: Als er voor mij een reden zou zijn om de VK op te zeggen is dat ze steeds dieper in de aars van Wilders zitten. Lijkt me toch wel een relevantere reden dan zoiets triviaals als een tekeningetje.

Avatar van sprakeloossprakeloos 14-09-2010 11:17

Dat is ook erg inderdaad, maar ik zie dat nog niet, ik heb dat gevoel bij pauw & witteman al wel een beetje.
Nee Gummbah heeft mij persoonlijk niets aangedaan, ik word er ook niet aangedaan maar net zoals zinloos geweld aangepakt moet worden is dat bij Gummbah ook, het is in mijn visie namelijk zinloos ethisch en estetisch geweld.Verder even goede vrienden hoor, het zal mijn domheid wel zijn…..

Avatar van cor verhoef cor verhoef14-09-2010 11:25

@Sprakeloos,= Verder even goede vrienden hoor, het zal mijn domheid wel zijn….. =

;-))

Ach, ik denk dat het allemaal neerkomt op het aloude en oh zo overbekende zinnetje “smaken verschillen”. En da’s maar goed ook.

groet,

cor

Avatar van Marjelle Marjelle14-09-2010 14:17

Ik herinner me Gummbah nog uit de Humo, Cor (toen ik nog in Belgie woonde) en kan er wel om lachen.

Avatar van cor verhoef cor verhoef 14-09-2010 17:33

@Marjelle,Ik ken zijn hele ouvre uit mijn hoofd. Zijn bundels zijn nu ook in het Engels vertaald. Veel van mijn collega’s lachen besmuikt. “Kan dit wel?”

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

