OVER GOD, HAZELIPPEN EN HARDE WERKERS…

CorHet laatste blog van mijn blogbroeder Paul, wat onder andere verhaalde over de Laestadianen, een uiterst zuiver in de leer clubje vrijkerkgangers, noodde mij tot een blog over de Mennonieten, anabaptisten die delen van landen als Paraguay, Bolivia, Canada, Mexico en Belize bevolken

De eerste keer dat ik een Mennonietengezin in levende lijve aanschouwde was aan de Mexicaans-Belizeaanse grens, alwaar zij bezig waren de inreisformulieren in te vullen. Ze hadden boodschappen gedaan in Chetumal, de Mexicaanse grensstad en waren op de teugweg naar Spanish Lookout, een van de grotere Mennonieten kolonies in het binnenland van Belize.

Opvallend was dat de reusachtig grote Creoolse douane beambte alle papieren leek in te vullen voor de uit de kluiten gewassen Mennonieten familie die met hun vaalbleke gezichten, denim tuinbroeken (broekriemen zijn des duivels aangezien die het kruis van de drager teveel benadrukken), lange, wapperende negentiende eeuwse jurken en grote slappe cowboyhoeden, van een andere planeet leken te zijn neergedaald in dit land van Bob Marley and ‘take it easy’

De partriarch van de familie liet de formulieren door de creool invullen aangezien Mennonieten, die van de conservatieve stroming althans, elke vorm van technologie afwijzen en in een Bic ballpoint zit een duivels kogeltje waardoor de grens tussen “primitief” en “geavanceerd” overschreden is. En pa was zijn inktpot en ganzeveer vergeten.

Er zijn drie stromingen binnen de Belizeaanse Mennonieten kolonies: de bovengenoemde die-hards die zich per paard en wagen vervoeren en zich in de Middeleeuwen als een vis in het water zouden voelen, de wat modernere kinderen Gods, die geen moeite hebben met automobielen, maar wel met besturen ervan. Die laten zich altijd rijden, wat gek is, want Mennonieten drinken geen druppel alcohol, roken niet en hebben geen Facebook account.

De derde groep is echt van God los. Die rijden in trucks, gebruiken Bic pennen, luisteren naar de radio en God mag weten wat ze nog meer uitvreten. Die groep kent, godbetert, de meeste parochianen.

Alle drie stromingen hebben echter een gemeenschappelijk probleem: een nijpend gebrek aan vers bloed van buitenaf. Dat is niet verwonderlijk want, mocht bovenstaande levenswijze, U, beste lezer, op een of andere manier aanspreken en U plannen smeedt voor een doopsbad in de Hondo rivier, dan is een waarschuwing hier op zijn plaats: Mennonieten zijn spuuglelijk en trouwen alleen binnen eigen kring. De alom tegenwoordige hazelippen, loenzende blikken, viervingerige handen, te korte of te lange ledematen, net te dicht bij elkaar staande ogen zijn het resultaat van jarenlange inteelt van bijbelse proporties.

De Belizeaanse overheid is echter zeer in haar nopjes met de aanwezigheid van deze bonkige boeren en vakkundige vaklieden. Zonder de Mennonieten zou het land ALLES moeten importeren. Een groot deel van de rest van de bevolking van het goede land zou spontaan in huilen uitbarsten alleen al bij de gedachte aan het arbeidsethos van dit Plattdeutsch pratende tuinbroekenvolk. Om nog maar te zwijgen over het idee van TIEN kinderen bij DEZELFDE vrouw. Een beetje Creoolse cokehandelaar zet het dan meteen op een lopen.

In ruil voor hun nijverheid hebben de Mennonieten, als overtuigd pacifisten, vrijstelling van militaire dienst, betalen geen landtax en kunnen hun eigen onderwijs regelen, hebben de Belizeaanse nationaliteit en mogen politiek actief zijn. Iets wat ze niet zijn, want in tegenstelling tot hun gristen democratische counterparts doen Mennonieten niet graag aan achterkamertjes politiek. Daar worden ze alleen maar onrustig van…

https://i2.wp.com/img841.imageshack.us/img841/206/mmennoniteeaster.jpg

Mennonieten familie tijdens het paasreces in Spanish Lookout. Dit zijn de modermisme Mennonieten...

https://i2.wp.com/img192.imageshack.us/img192/8415/mennoniteshopper.jpg

Mestizo Belizeaan (zittend) met de Mennoniet en zijn zwangere vrouw (staand) voor de winkel van Sinkel in Little Creek…

20reacties
martin14-08-2010 12:24

Het is weer een lekker vlot geschreven stukkie en gelukkig ook leesbaar.
Ook het vorige Triumvaat stuk is nog gewoon leesbaar. Het lijkt erop alsof
alleen alle oudere stukken maar in reizen zijn gepleurd. Dit gaat wel over
reizen (douane, grens, Verwegiestan), dus kijk maar uit.
cor verhoef14-08-2010 12:27

@Martin,Dank.
Alle stukkies, met uitzondering van dat van gisteren en vandaag staan nog steeds op het VKreizen banningsoord, met alle narigheid van dien. Dat kunnen ze volgens mij niet meer terugdraaien, anders hadden ze dat al gedaan.

Marjelle14-08-2010 12:30

Het doet me heel erg aan een bepaalde groep in Amerika denken, Cor, ik kom even niet op het woord, maar zie ze wel voor me. 😉 Het blijft intrigerend hoe sommige groepen mensen leven, waar ze in geloven, waar ze voor vrezen, en de zelfbedachte verboden en geboden…
cor verhoef14-08-2010 12:40

@Marjelle,Waarschijnlijk doel je op de Amish, die zich in de 19e eeuw afgeplitst hebben van de Mennonieten en voornamelijk in de staat Pennsylvania wonen. De Australische regiseur Peter Weir maakte ooit de film “Witness” die zich in een Amisch kolonie afspeelt.

Marjelle14-08-2010 13:15

Idd, Cor!! Het was iets met een a en ik had steeds ‘sami’ in m’n hoofd, maar dat is weer wat anders. 😉
Was dat een goede film trouwens? Ik heb weleens documentaires over ze gezien, ook interessant.
cor verhoef14-08-2010 14:07

@Marjelle,Een van de betere Hollywood produkties. Een heel sterke rol van Harrison Ford die een aantal jaar eerder zijn ‘finest moment’ had in “The Mosquito Coast” eveneens geregiseerd door Peter Weir, en opgenomen in, jawel, Belize.
The “Mosquito Coast is in zijn geheel te aanschouwen op Youtube. Aanrader!

Mo14-08-2010 14:40

Ik krijg de indruk dat je niet van denim-tuinbroeken houdt:-))
Avatar van Aad Verbaast Aad Verbaast14-08-2010 14:46

Je hebt me na dit bijzondere inkijkje overtuigd. Ik laat deze bekers aan me voorbijgaan en ga me niet bekeren.
Dan riskeer ik maar de toorn des Heeren.Tuinbroeken is ook niet mijn ding trouwens.

Paul Nijbakker14-08-2010 14:46

Zijn die Mennonieten niet vernoemd naar een Nederlandse/Friese dominee? Menno Simonsch als ik me niet vergis.
Die Amish zijn een toeristsche attractie, zo middeleeuws zijn ze. Voor hen zijn zelfs knopen duivelse “Hochmut”Ik geef toe: Ik vind tuinbroeken best sexy (als mijn ega ze draagt).

cor verhoef14-08-2010 15:03

@Mo,Ik heb niets tegen tuinbroeken of de dragers ervan. Evenmin heb ik iets tegen Mennonieten. Integendeel. Ik schrijf nog wel eens een blog over een lift die ik een Belize kreeg van een Mennoniet. Het is een wonderlijk volk, wat het “toekeren van de linkerwang” letterlijk neemt.

@Aad,

Het is niet voor iedereen, dat Mennonieten 😉

@Paul,

De Fries Menno Simonsch was inderdaad de afvallige Katholiek die in aan het begin van de 16e eeuw aan het prakkedenken sloeg en meende dat al het Katholieke goud en glitter toch onmogelijk de bedoeling kon zijn geweest van het boodschappenlijstje van Jezus. In NL staan de Mennonieten beter bekend als Doopsgezinden, maar daar zijn ze helemaal hun eigen gang gegaan en trouwen Doopsgezinde Voorgangers zelfs mensen van dezelfde sexe. Die invloed van die vermaledijde VPRO…

antoinette duijsters14-08-2010 15:46

Mooi blog, dat weer eens een inkijkje geeft in een andere leefwereld.
cor verhoef14-08-2010 17:06

@Antoinette,Er zijn zoveel leefwerelden. Wat me irriteert aan sommige mensen -met name in PVV kringen- is het onvermogen om zich in andermans schoenen te verplaatsen.

BarbaraJansma14-08-2010 17:20

Die vrouw zit op een barkruk, ze is niet zwanger maar je ziet haar overdadige kont!
We kunnen nog een voorbeeld nemen aan leven en laten leven hiero.
Ik lees net dat je met iemand meereed die je de linkerwang toekeerde. Ben je wel heelhuids aangekomen…???
cor verhoef14-08-2010 17:29

@Barbara,Nee, ze was wel zwanger. Mennonietendames zijn eigenlijk altijd zwanger. En nee, de linkerwang werd mij die bewuste lift niet toegekeerd. Maar in een later blog daarover meer.

BarbaraJansma14-08-2010 17:44

Maar ze is veertig+! Of 50! Hoewel die dude met goedkeuring naar haar onderdelen lijkt te kijken…
Ik zie uit naar je volgende verhaal!
Avatar van cor verhoef cor verhoef14-08-2010 17:57

@Barbara,Het borrelt, dat blog. Maar nu ga ik horizontale godsdienstoefeningen uitvoeren, ofwel, zoals de Mennonieten dat zo krachtig weten te formuleren; ‘op mijn nekharen leunen’ Morgen moet er weer een stal uitgemest worden na het kerkbezoek 😉

The_Saint14-08-2010 19:20

Geloof…eens was het een ankerpunt….nu een molensteen lijkt het
iers_dagboek14-08-2010 22:32

Ja ..er komen een hoop van die bizarre christelijke secten uit het oude Holland en Friesland. De mennonieten zijn niet de enigen.nl.wikipedia.org/wiki/Mennonie…

www.gameo.org/encyclopedia/con…

philtar.ucsm.ac.uk/encyclopedi…

En dat allemaal omdat ze de vrijheid van Godsdienst was ontzegt.

“As in France, Dutch reformers had to struggle against a state dominated by a monarchy supported by the Roman Catholic Church. At the time of the reformation Holland was under the control of Spain, and it was not until the region was freed from Spanish rule in 1589 that Protestants were able to practice their faith without fear of persecution. This freedom enabled Dutch Protestants to transplant their faith to parts of the world where Dutch colonies were being established. One of the more important areas was southern Africa, where the Dutch Reformed Church of South Africa was established in 1652”

uit: philtar.ucsm.ac.uk/encyclopedi…

Catharina Anna Maria van Vliet14-08-2010 23:16

Kostelijk beschreven. Inderdaad zie ik er divese lelijk hoofden bij….

cor verhoef 15-08-2010 01:44

@Saint,Het mag vroeger een anker geweest zijn, maar een anker om je nek lijkt me ook niet alles 😉

@Iers,

ik begrijp er als atheist verdomd weinig van, maar de bottom line is geloof ik wel dat deze reformanten meer met Jezus hebben dan met god,

@Cat,

Tja, dat krijg je als je tegen je nichtje kunt zeggen; “ik ben je papa” Probeer maar eens een stamboom te tekenen van een Mennonietengezin. Onbegonnen werk.

groet,
cor

This entry was posted in Cor Verhoef, Jeremiades and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

