VIERHONDERD JAAR IN EEN KLOOSTER, VIJFTIG JAAR IN HOLLYWOOD…

“Vierhonderd jaar in een klooster en daarna vijftig jaar in Hollywood”, zo omschreef ooit een journalist het recept voor de verknipte psyche van de Filippino’s en de afwezigheid van een nationale identiteit. Zij verwees met deze zin naar de vierhonderd jaar durende Spaanse overheersing en de vijftig jaar dat de Amerikanen  de scepter zwaaiden in dit eilandenrijk…

Ik ben er nog nooit geweest, maar het land heeft mijn interesse omdat ik al jaren met veel Fillipino’s en -na’s werk. Duizenden jonge professionals komen naar Thailand op zoek naar werk en miljoenen verspreiden zich over de rest van de wereld om hun diensten aan te bieden als huishoudster, kindermeisje, verpleegster, arts, ingenieur of kelner, met name in de Golfstaten. Gezamelijk sturen deze overzeese arbeidsnomaden jaarlijks zo’n twaalf miljard dollar naar hun moederland, tien procent van het Filippijnse Bruto Nationaal Produkt.

De Filippijnse overheid, veelal een stelletje cowboys, dat eens in de zes jaar min of meer door de uiterst invloedrijke Katholieke kerk bij elkaar geharkt wordt, na verkiezingen waar elke denkbare vorm van fraude uitgeprobeerd is, applaudiseert bij elke dollar die er binnenkomt. Oplossingen bedenken voor de oorzaken van de grootschalige massaemigratie en kostbare ‘braindrain’ – hoogopgeleiden zoeken hun heil ook veelal elders – wordt voor de Filippijnse politici op deze manier een agendapunt dat net zo belangerijk is als ramen zemen…

De oorzaken van de massale uittocht van de Filippijnse arbeidskrachten liggen uiteraard in de sociaal economische moestuin: lage lonen, corruptie, (wanneer je naar Thailand komt omdat je de corruptie in je thuisland zat bent, dan is het wel heel erg gesteld met de economische ethiek daar), politiek geweld (er zijn het afgelopen jaar meer dan honderd linkse journalisten afgeknald) en een algehele economische malaise.

Filippijnse politico’s voeren een actief emigratiebeleid. Een collega van mij kreeg 2500 pesos (70 Euro) van de overheid toen ze besloten had naar Thailand te vertrekken.

De oplettende lezers onder ons, en dat zijn er op het VKblog vele, zullen wellicht denken; waarom werken die hoogopgeleide Filippino’s niet zelf aan de problemen in hun land, net als in elk ander land?

En daar komt de verstikkende Katholieke kerk “into the picture” ladies and gentlemen…Filippino’s zijn nog roomser dan de paus en begrippen als ‘verandering’, ‘andere aanpak’, ‘ommekeer’, of ‘revolutionaire beweging’ zijn nog heidenser dan  vuistneuken bij kaarslicht.

De “People’s Revolution” in de jaren ’80 onder leiding van Corazon Aquino, stierf een wiegedood door de macht van de Katholieke kerk in het land. Aquino was binnen een jaar ingekapseld door de kardinalen.

Twee weken geleden hadden we een feestje op school. Er ging iemand weg. Ik zat met een aantal collega’s aan een tafel te schransen en vroeg aan George uit Kenya wat Melissa de Mallorca, de Filippijnse wiskunde lerares die tegenover me zat, toch de hele tijd zat te lezen.

“The bible man. She’s reading the fucking bible…”

 

Dit bericht maakt deel uit van de groep(en)

Volgend artikel in dit blog

8reacties Volg reacties met RSS aanbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van antoinette duijsters antoinette duijsters 05-08-2010 15:41

Zo zie wel weer, de katholieke kerk is nog steeds een machtig instituut en dan maar mopperen over de Islam:-( Ik weet niet wat erger is het christendom of de islam.
Avatar van Mo Mo 05-08-2010 20:04

dat hele geloof, dat zou verboden moeten worden. volgens mij zou dat veel beter zijn voor de mensheid.
Avatar van Marjelle Marjelle 05-08-2010 23:54

Weer wat geleerd over de situatie in de Filippijnen, Cor. Geloof en m.n. de religieuze instituties kunnen heel verstikkend zijn idd en voor veel ellende zorgen.
Avatar van cor verhoef cor verhoef 06-08-2010 01:32

@Antoinette,

Ik heb op zich niets tegen religies, maar ze zouden binnenshuis in de privesfeer beleden moeten worden. Ge-deinstitutionaliseerd dus,

@Mo,

Alles wat je verbiedt gaat ondergronds, helaas. Maar ik ben het met je eens, een wereld zonder religies lijkt me een stuk aangenamer.

@Marjelle,

Ik kan mensen die in een oppermacht geloven, met de beste wil van de wereld niet meer serieus nemen.

groet,
cor

Avatar van paco painter paco painter 06-08-2010 07:51

Ik kan het woord katholiek niet meer horen
Avatar van cor verhoef cor verhoef 06-08-2010 07:56

@Paco,

Ik kan ze ook niet meer zien.

Avatar van Aad Verbaast Aad Verbaast 06-08-2010 11:03

Misschien toch maar eens naar toe gaan. Als toerist merk je er weinig van. En het is een heerlijk niet Aziatische plek midden in Azië geworden door wat je omschrijft. Lekker dichtbij als je in Azië woont. Om de hoek eigenlijk.
Ik vond het toen een verademing 😉

Avatar van cor verhoef cor verhoef 07-08-2010 03:29

@Aad,

Ik hoor totaal verschillende verhalen van mensen die er geweest zijn. Jij bent positief en ik ken nog wat andere mensen die verknocht zijn om uiteenlopende redenen. Anderen verhalen weer over een zielloos land met een afgrijselijke keuken (vergeleken bij Thailand of Indonesie). Ik ga er nog wel eens heen denk ik, al was het alleen maar om de bruiloft van een collega daar mee te maken. Ik heb om dit moment twee collega,s met trouwplannen en de feesten gaan op Luzon plaatsvinden meen ik.

groet,

cor

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

