Standplaats Tornio: Middernachtszon

PaulTata Rata Taaaaaa! Hier is ie dan, de veelbesproken middernachtszon. Speciaal voor u, oh lezer van het Triumviraatblog, heb ik mijn moede lijf naar de verre zolder van mijn onvolprezen flatgebouw gesleept om wat leerzame plaatjes te schieten uit de zolderraampjes. Als ik hier nu de koperen fluit niet voor krijg, weet ik het ook niet meer…

Middernachtszon 21 Juni 2010

Deze foto is pal Noord genomen, kort voor middernacht. Zoals u ziet staat de zon nog boven de einder. De middernachtszon in de kortste nacht  staat niet lager dan de middagszon op de kortste dag van het jaar!

Net naast de zon genomen

Dit plaatje heb ik genomen om te laten zien dat het lichter is dan het lijkt op de eerste foto (omdat die recht tegen het licht in was genomen). Op deze foto ziet u op de voorgrond nog net het dak van de Sonck villa met daarachter het grijze gebouw van het lokale ziekenhuis en de group gebouwen daarachter hoort bij de goede oude Lapin Kulta brouwerij.

Noordoost, de Tornio rivier

Deze foto toont het uitzicht naar het Noord-Oosten, de Tornio rivier met op de voorgrond het eilandje Pikisaari met zijn zwemsteiger.

Oost, de Tornio rivier

Dit is pal Oost,;op het dak van mijn flatgebouw, in de voorgrond, kunt u duidelijk het hekwerkje zien dat is bedoeld om ‘s winters te voorkomen dat de sneeuw van het dak schuift.

Zuidoost, de bruggen over de Tornio rivier

En dit is dan een blik op het Zuid-Oosten met de vier bruggen van Tonio (al moet je wel goed kijken). Op de voorgrond de oude brug, daarachter de nieuwe brug voor de snelweg en daarachter de voetgangersbrug. Helemaal in de verte, rechts van de kerk van Alatornio, is de spoorbrug.

En daarna ging ik slapen, met de lamellen en de dubbele gordijnen stevig dicht.

This entry was posted in Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

