DAMES EN HEREN, JONGENS, MEISKES EN ANDERE HOOFDDOEKDRAGENDEN: DE INBURGERINGSQUIZ…

Blogger Blacksmoker (dank daarvoor) stuurde mij een link naar de Teleac cursus “Inburgeren”. Ik ben dol op quizzen en cursussen. Ik denk nog steeds met weemoed terug aan Berend Boudewijn en “Pierre” die koffiezetapparaten weggaven alsof het niets kostte. Dus met behulp van de link deed ik het incurseringburghergebeuren on-line, hoewel ik door Blacksmoker gewaarschuwd was. Een 4,9 was mijn deel, mij aldus begevend in het gezelschap van bekende Nederlanders als Jacques D’ancona, Susan Smit en Howard Kompoe.(en dergelijcke)

Laten we, gewoon voor de leuk eens een aantal vragen onder la loupe nemen:

De eerste vraag is meteen een inkopper;

1. Welke traditie is in de vorige eeuw ontstaan?

a) Oliebollen eten
b) de Nieuwjaarsconference
c) Vuurwerk afsteken

Het mooie van deze vraag is dat het de kern van de Nederlandse cultuur blootlegt op een genadeloze wijze. Ik zie het al helemaal voor me, al die Ali’s en Fatima’s die zich op hun behoofddoekte hoofdjes krabben na het lezen van deze vraag.

Het antwoord moet natuurlijk zijn B. Wim Kan (R.I.P) is aan het begin van het Nederlandsche televiesietijdtperck, in de jaren 50 begonnen met de politici op milde wijze op de hak te nemen

Ze zijn nog niet bekomen of daar is de volgende vraag alweer:

2.Waarom zijn Nederlanders ooit begonnen met vuurwerk afsteken?

a) Om de kwade geesten te verjagen.
b) Om het nieuwjaarsfeest een extra feestelijk tintje te geven
c) Hebben we van onze Chinese medelanders afgekeken.

“Inkopper” denkt Mohammed en kruist ‘b’ aan.

FOUT!!! Hahaha, zie je wel dat die allochtonen niets van de Nederlandsche cultuur begrijpen. Het antwoord is ‘a’. De Germanen deden vroeger aan een hoop herrie om de geesten te verjagen en dat is zo in de 21ste eeuw geslopen, die gewoonte.

Op naar de volgende vraag:

3. Een collega van U geeft een feest omdat ze gaat trouwen. U bent niet uitgenodigd (PVV-feestje). Wat doet U?

a) U geeft haar een kadootje, iets voor de keuken bijvoorbeeld.
b) U stuurt haar een kaartje.
c) U stuurt haar een enveloppe met geld.

Hmm, da’s een lastige voor Hassan… Hij neigt naar antwoord B, maar denkt ‘zo’n krent ben ik niet” en kruist antwoord A aan.
FOUT, FOUT, FOUT!!! Hahahaha!!! Nee, hoor, Wij Batavieren vullen antwoord B in. Wij houden helemaal niet van geld uitgeven. Een keukenmachine? Heb je soms iets van ons nodig?

You’re on your way home Hassan… Hahaha!!

Moet ik nog doorgaan?
Ok, nog eentje dan. “Om het af te leren” zoals wij Germanen plachten te zeggen…

3. Hoe lang doet U er over om met de trein, zonder vertragingen, van
Amsterdam naar Enschede te reizen?
a) 1 uur\
b) 2 uur
c) 3 uur

Lastige vraag. Vooral dat ‘zonder vertragingen’ is een instinker temeer omdat je nog nooit met een trein gereist hebt die geen vertraging had (getuige de vertragingsvakjes).

Hmmm, denkt Fatima, weet je wat, ik ben positief, ik ga voor antwoord A.

Mwoehaaahaaa!!! Fout, fout, fout!!! Het is antwoord B slimpie. Enkele reis Rifgebergte baby!!!

Ligt het nu aan mij of is het werkelijk zo dat dergelijke vragen zijn opgeborreld bij een ambtenarenkorps met chronisch maagzuur?
Een inburgeringsexamen is alleen waardevol wanneer er open vragen gesteld worden. Volslagen achterlijk dit, en een belediging voor mensen die gedwongen worden dit soort infantiele vragen te beantwoorden.

Ik ben gezakt. Da’s een pree..

This entry was posted in Cor Verhoef, Jeremiades. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

